
Περιεχόμενο μίας καταγγελίας που κατατέθηκε το 2020 και σχετίζεται με μονοπωλιακές πρακτικές αποκαλύπτει ότι οι Mark Zuckerberg και Sundar Pichai, δηλαδή τα αφεντικά των Facebook (νυν Meta) και Google, προχώρησαν προσωπικά το 2018 στη σύναψη μίας παράνομης διαφημιστικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με την εν λόγω καταγγελία, τα δύο ανώτατα στελέχη υπέγραψαν μία μυστική διαφημιστική συμφωνία η οποία φέρεται να προβλέπει ειδικά προνόμια για την πλατφόρμα του Facebook στη διαφημιστική πλατφόρμα της Google. Ουσιαστικά δηλαδή οι δύο εταιρείες προέβησαν σε «παράνομη συμφωνία διακανονισμού των τιμών». Αυτά αναφέρονται σε δικαστικά έγγραφα τα οποία ήρθαν στη δημοσιότητα μόλις την περασμένη Παρασκευή.
Τα συγκεκριμένα έγγραφα προέρχονται από μία γραπτή καταγγελία η οποία κατατέθηκε επίσημα τον Δεκέμβριο του 2020 από διάφορες αμερικανικές πολιτείες εναντίον της Google για εμπλοκή σε «ψευδείς, δόλιες ή παραπλανητικές πράξεις» στο σύστημα ψηφιακής διαφήμισης της εταιρείας.
Στην εν λόγω καταγγελία, εκ μέρους των αμερικανικών πολιτειών, εκφράζεται ο ισχυρισμός ότι η Google προχώρησε σε παράνομη συνεννόηση με τη Facebook, δηλαδή τον σημαντικότερο ανταγωνιστή της στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης, το 2018. Η μεταξύ τους συμφωνία μάλιστα έχει λάβει και την ονομασία «Jedi Blue», σε μια σαφή αναφορά στη σειρά κινηματογραφικών ταινιών «Star Wars».
Τα δικαστικά έγγραφα αποκαλύπτουν επίσης ότι πριν τη σύναψη της υποτιθέμενης συμφωνίας, η Facebook εμφανίζεται να απειλεί την κυριαρχία της Google στη συγκεκριμένη αγορά υιοθετώντας μία τεχνική αγοράς διαφημιστικού χώρου με την ονομασία «header bidding».
«Η Google κατανόησε τη σοβαρότητα της απειλής, εάν τελικά η Facebook έμπαινε στη συγκεκριμένη αγορά με τη συγκεκριμένη μέθοδο», αναφέρει η καταγγελία. «Για να εξαλείψει την απειλή η Google προχώρησε σε μία τακτική προσέγγισης». «Τελικά, η Facebook οπισθοχώρησε αφού η Google από την πλευρά της έδωσε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης “πληροφορίες, ταχύτητα και άλλα πλεονεκτήματα” για τις δημοπρασίες διαφημιστικού χώρου», καταλήγει η γραπτή καταγγελία.

Google CEO Sundar Pichai REUTERS/Brandon Wade/File Photo
Τα έγγραφα που ήρθαν τώρα στη δημοσιότητα δείχνουν ότι η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές οριστικοποιήθηκε αφού επήλθε συνεννόηση σε ανώτατο επίπεδο. Μάλιστα, στα δικαστικά έγγραφα γίνεται σαφής αναφορά ότι ο «διευθύνων σύμβουλος της Google, Sundar Pichai, υπέγραψε ο ίδιος προσωπικά τους όρους της συμφωνίας».

Facebook CEO Mark Zuckerberg REUTERS/Leah Millis/File Photo
Παράλληλα, αναφέρεται ότι η ομάδα που επεξεργάστηκε τους όρους της συμφωνίας αναφερόταν απευθείας στον επικεφαλής της Facebook, Mark Zuckerberg, λέγοντας μάλιστα σε ένα email ότι η εταιρεία «είναι κοντά στην υπογραφή» και ότι χρειάζεται «έγκριση» για να προχωρήσει η συμφωνία. Επιπλέον, ο Zuckerberg θέλησε να συναντηθεί με την οικονομική διευθύντρια της εταιρείας του, Sheryl Sandberg, πριν τη λήψη της τελική απόφασης.
Οι απαντήσεις των Google & Facebook στις κατηγορίες
Όπως αναφέρει ο Business Insider, τα ονόματα των στελεχών είναι καλυμμένα στο έγγραφο της καταγγελίας που αποκαλύφθηκε αλλά παραμένουν ορατοί οι τίτλοι των θέσεων.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Buzzfeed, η επίσημη ανακοίνωση της Google ουσιαστικά δεν αρνείται την ύπαρξη της συμφωνίας, απλά υποστηρίζεται ότι τα όσα καταγγέλλει ο Γενικός Εισαγγελέας του Τέξας δεν είναι «ακριβή».
«Υπογράφουμε εκατοντάδες συμφωνίες κάθε χρόνο που δεν απαιτούν έγκριση από τον CEO […] η αλήθεια είναι ότι αυτή η συμφωνία ποτέ δεν αποτέλεσε μυστικό – όλα έγιναν δημόσια. Απλά με αυτή ενεργοποιείται το FAN (Facebook Audience Network) και οι διαφημιστές που αυτό αντιπροσωπεύει, για συμμετοχή στο Open Bidding, όπως συμβαίνει με άλλους 25 συνεργάτες μας», αναφέρει η ανακοίνωση της Google.
Από την άλλη πλευρά η Meta Platforms, μητρική πλέον του Facebook, ουσιαστικά επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς της Google ότι δεν επρόκειτο για μια συμφωνία που είχε αποκλειστικό χαρακτήρα. «Αυτές οι επιχειρηματικές συμφωνίες επιτρέπουν στη Meta να προσφέρει περισσότερη αξία στους διαφημιζόμενους ενώ παράλληλα αποζημιώνονται δίκαια οι εκδότες, με καλύτερο τελικό αποτέλεσμα για όλους», καταλήγει η ανακοίνωση της Meta.


Latest News

Topshop, η επιστροφή - Πώς θα ανακάμψει η Asos τη βασική της μάρκα
Φυσική παρουσία και ηλεκτρονικό κατάστημα ετοιμάζει η βρετανική Asos για την Topshop
ΗΠΑ: Μικρή αύξηση των αιτήσεων για επιδόματα ανεργίας
Η αγορά εργασίας παραμένει σταθερή

Μειωμένο το guidance της P&G για το 2025 καθώς υποχωρεί η ζήτηση
Εξαιτίας της συρρίκνωσης των εισοδημάτων, μειώνεται η ζήτηση και εταιρείες όπως η P&G αναθεωρούν τις προβλέψεις τους - Προς τα κάτω

Η Ισπανία ακυρώνει την αγορά πυρομαχικών από το Ισραήλ κάτω κάτω από εσωτερική πολιτική πίεση
Η αγορά, αξίας 6,6 εκατομμυρίων ευρώ, προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις εντός του κυβερνητικού συνασπισμού στην Ισπανία

Γκρεμίστηκαν οι μετοχές της Kering - Προβλήματα για την Gucci
Η πτώση των πωλήσεων της Gucci και το τέταρτο τρίμηνο έδειξε ότι η αισθητική της αναμόρφωση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες

Χαμηλώνει τον πήχη για τα κέρδη η PepsiCo, ελέω Τραμπ
O κολοσσός τροφίμων PepsiCo ανακοίνωσε ότι «λαμβάνει μέτρα» προκειμένου να βελτιώσει τις επιδόσεις της στη Βόρεια Αμερική

Οι ασκήσεις ισορροπίας του Τόκιο με την Ουάσιγκτον και το Πεκίνο - Όχι στην οικονομική πίεση της Κίνας
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ιαπωνίας ενώ οι ΗΠΑ ο επίσημος σύμμαχος ασφαλείας της

Μήνυση από δώδεκα πολιτείες κατά της κυβέρνησης Τραμπ για τους δασμούς
Οι δασμοί Τραμπ θα έπρεπε να θεωρούνται παράνομοι, σύμφωνα με την αγωγή, που θέλει να εμποδίσει την εφαρμογή τους, υποστηρίζοντας ότι έχουν ήδη προκαλέσει σημαντική οικονομική ζημία

Η Κίνα διαψεύδει ότι γίνονται συνομιλίες με τις ΗΠΑ - Ζητά να ανακαλέσει η Ουάσινγκτον τους μονομερείς δασμούς
Εάν οι ΗΠΑ θέλουν πραγματικά να επιλύσουν το πρόβλημα... θα πρέπει να ακυρώσουν όλα τα μονομερή μέτρα για την Κίνα, είπε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας

Μπρουνό Λε Μερ: Να αναλάβει η ΕΕ μέρους του δημοσίου χρέους των κρατών-μελών
Τι προτείνει ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρουνό Λε Μερ