Ο αστικός ανασχηματισμός της Αθήνας ξεκινά. Η ώρα των αναπλάσεων έφτασε για την πόλη που τα τελευταία 12 και πλέον χρόνια έμενε βαλτωμένη λόγω της οικονομικής κρίσης. Η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη ξεκίνησε ήδη στα νότια της πρωτεύουσας, στο Ελληνικό. Δεδομένης και της άφιξης της νέας γραμμής του μετρό μέσα στην επόμενη δεκαετία, ήρθε η ώρα να γυρίσει σελίδα και η καρδιά της πρωτεύουσας, με αφετηρία τον Ελαιώνα.

Το πρότζεκτ της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού και Λεωφόρου Αλεξάνδρας μπαίνει σε ράγες. Σχεδόν 16 χρόνια μετά τις πρώτες θεσμικές ρυθμίσεις με τις οποίες η ελληνική Πολιτεία επιδίωξε μία μεγάλη χωροταξική και πολεοδομική παρέμβαση για τη δημιουργία δυο υπεροπτικών – μητροπολιτικών πόλων αναψυχής, ο χρόνος μετρά πια αντίστροφα. Το πλέον εμβληματικό πρότζεκτ είναι αυτό της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού και Λεωφόρου Αλεξάνδρας, κουμπώνει όμως απόλυτα με την κατασκευή του νέου σταθμού υπεραστικών ΚΤΕΛ του Ελαιώνα, που θα συνδεθεί με τον ομώνυμο σταθμό του μετρό, και με τη μετεγκατάσταση μεταφορικών επιχειρήσεων από την περιοχή στο νέο logisticsparkστη Φυλή.

Αθλητικό κέντρο στον Βοτανικό και πάρκο στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας

Η έναρξη της Διπλής Ανάπλασης σηματοδοτεί τη μεταφορά των αθλητικών εγκαταστάσεων του Παναθηναϊκού από τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, όπου στεγάζεται σήμερα, στον Βοτανικό. Από τη μία πλευρά, η περιοχή του Βοτανικού θα φιλοξενήσει ένα σύγχρονο τοπόσημο, το νέο γήπεδο χωρητικότητας 38.500-40.000 θέσεων, ενώ συγχρόνως η περιοχή θα εξυγιανθεί ώστε να πάψει να είναι μια άναρχη βιομηχανική ζώνη, όπως εξάλλου έχει προβλεφθεί ήδη από το 1985!

Στην αμέσως επόμενη φάση του έργου, που θα ακολουθήσει τη μετεγκατάσταση του Παναθηναϊκού στο νέο γήπεδο, προβλέπονται η κατεδάφιση του γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και η απελευθέρωση του χώρου. Εκεί θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκο, καθώς και εντευκτήριο, αθλητικό μουσείο και υπόγειο πάρκινγκ. Ο νέος χώρος πρασίνου θα δώσει ανάγκη σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή στην καρδιά της πόλης. Άμεσα ο νέος αυτός πόλος θα μπορεί να συνδυαστεί με τα Κουντουριώτικα και πιθανώς αργότερα με τον Λυκαβηττό.

Όσον αφορά στα Προσφυγικά, που βρίσκονται απέναντι, σύμφωνα με τον Δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, υπάρχει ώριμη μελέτη και μπορούν να δημοπρατηθούν άμεσα, όμως πολύτιμος χρόνος έχει χαθεί. Αυτό που εκκρεμεί είναι η υπογραφή από την Περιφέρεια Αττικής της προγραμματικής σύμβασης με την Ανάπλαση ΑΕ και τον Δήμο Αθηναίων.

Έργα 96,74 εκατ. ευρώ για υποδομές και κοινόχρηστους χώρους

Ως το 2026, βάσει προγραμματισμού, η πόλη θα μεγαλώσει προς τον Βοτανικό με «όχημα» μια υπερσύγχρονη αθλητική εγκατάσταση. Ο νέος Ελαιώνας θα καλύπτεται κατά 50% από χώρους πρασίνου. Στο πλαίσιο τον έργων διαμόρφωσης κοινόχρηστων χώρων, προϋπολογισμού 55,9 εκατ. ευρώ, θα αποδοθούν σε κοινή́ χρήση 92.200 τ.μ., τα οποία καταλαμβάνονται σήμερα από́ το Ναυτικό́ Οχυρό, εκ των οποίων 74.000 τ.μ. αφορούν αμιγώς σε χώρους πρασίνου.

Επίσης, 138.500 τ.μ. που εμπίπτουν εντός της περιοχής της Διπλής Ανάπλασης, με τα 101.875 τ.μ. να είναι αμιγώς χώροι πρασίνου. Θα διαμορφωθούν επίσης κοινόχρηστοι χώροι, έκτασης 75.000 τ.μ., ενώ επιπλέον 235.600 τ.μ. κοινόχρηστος χώρος πρασίνου θα προκύψει μετά την υπό εκπόνηση Πράξη Εφαρμογής.

Ο δήμος Αθηναίων θα αναλάβει, επίσης, τη μελέτη και κατασκευή των έργων υποδομής που είναι απαραίτητα στο πλαίσιο της Διπλής Ανάπλασης, ύψους 40,84 εκατ. ευρώ. Αυτές οι υποδομές περιλαμβάνουν: 4.479 μέτρα διάνοιξης δρόμων, 3.343 μέτρα διεύρυνσης υφιστάμενων δρόμων, 7.822 μέτρα διαμόρφωσης κοινόχρηστων χώρων (πεζοδρόμια, νησίδες, δενδροφυτεύσεις), 9.225 μέτρα ανάπτυξη και εγκατάσταση δικτύων (όμβριων, φωτισμού κλπ.), 600 μέτρα αποκατάσταση κοίτης ρέματος Προφήτη Δανιήλ και 2.200 μέτρα ανάπλασης και κατασκευής ποδηλατοδρόμου.

Μαγνήτης και για άλλα έργα ο Ελαιώνας

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης που έχουν δεσμευθεί και θα επενδυθούν στον Ελαιώνα ανέρχονται σε 140 εκατ. ευρώ και αφορούν μεν στα δίκτυα κοινής ωφελείας, το πράσινο, τον φωτισμό και τις υποδομές, θα κατευθυνθούν όμως και στη μετεγκατάσταση μεταφορικών εταιρειών ή στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Το επενδυτικό κύμα που αναμένεται να σηκώσει η ανάπλαση της περιοχής του Ελαιώνα εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει, επιπλέον, 470 εκατ. ιδιωτικών επενδύσεων.

Μεταξύ των πρότζεκτς που θα μπουν στο στόχαστρο των επενδυτών, τα οποία ο Δήμαρχος Αθηναίων χαρακτήρισε εχθές «γρήγορες νίκες» για την Αθήνα, είναι η δημιουργία κτηρίου γραφείων, οι εγκαταστάσεις των πρώην εργοστασίωνSoftexκαι Soulis, η δημιουργία αποθηκευτικών χώρων στο πρώην εργοστάσιο Λιβάνη, οι εγκαταστάσεις του κτηρίου ΑΕΠ Ελαιώνα και φυσικά η μετεγκατάσταση των ΚΤΕΛ.

Εντός 2022 ο διαγωνισμός για τον μεγάλο σταθμό των ΚΤΕΛ

Όσον αφορά στο τελευταίο αυτό έργο, που εξαγγέλλεται μεν πάνω από δύο δεκαετίες, αλλά ακόμα δεν έχει δει φως στην άκρη του τούνελ, το 2022 φαίνεται πως θα είναι η χρονιά δημοπράτησης. Όπως ενημέρωσε, απαντώντας στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ο υφυπουργός Μεταφορών, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, πριν λίγες ημέρες, έχει ήδη υποβληθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έχει διαβιβαστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Περιφέρειας Αττικής, στο πλαίσιο της διαβούλευσης.

Επίσης, έχει εκπονηθεί η χρηματοοικονομική μελέτη, η οποία πληρώθηκε από τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων, και το έργο κρίνεται πια ώριμο. «Ελπίζουμε ότι μέσα στο 2022 θα έχει δημοπρατηθεί. Το στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων εκπόνησης του έργου αναμένεται να διαρκέσει 16 μήνες από την έκδοση της σχετικής πολεοδομικής άδειας κατασκευής του κτηρίου» είπε ο κ. Παπαδόπουλος, καταλογίζοντας ολιγωρία στην προηγούμενη κυβέρνηση. Σημείωσε, ειδικότερα, ότι με ευθύνη της, η Αττικό Μετρό δεν προχώρησε στην παράταση του Μνημονίου Συνεργασίας που είχε υπογράψει με τον Δήμο Αιγάλεω και τον Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων, παρά το ότι το προηγούμενο είχε λήξει το 2017.

Ο νέος κεντρικός σταθμός, στον οποίο θα μετεγκατασταθούν οι παρωχημένοι σταθμοί των ΚΤΕΛ από τον Κηφισό και τη Λιοσίων, θα εξυπηρετεί ετησίως 16 εκατ. επιβάτες. Σήμερα, οι δύο αυτοί σταθμοί εξυπηρετούν περίπου 12 εκατ. επιβάτες ετησίως. Οι εγκαταστάσεις του, σύμφωνα με παλαιότερη παρουσίαση, θα προσομοιάζουν σε σύγχρονο τέρμιναλ αεροδρομίου με συνολική επιφάνεια 40.000 τ.μ., εμπορικές χρήσεις, ελεύθερους χώρους πρασίνου και χώρους στάθμευσης. Μένει να αποφασιστεί ο καλύτερος τρόπος υλοποίησης του έργου, είτε μέσω ΣΔΙΤ, είτε μέσω σύμβασης παραχώρησης με εκμετάλλευση όλων των εμπορικών χρήσεων, που θα συνδυάζονται με τον επιβατικό σταθμό.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές