Εκατοντάδες νάρκες έχουν τοποθετηθεί κοντά στις ακτές της Ουκρανίας, κάποιες εκ των οποίων φέρονται να έχουν αποκοπεί από τις άγκυρες που τις συγκρατούσαν και να πλέουν στα ανοιχτά της Μαύρης Θάλασσας, αποτελώντας κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα.
Για το θέμα αυτό, Κίεβο και Μόσχα αλληλοκατηγορούνται, με την ουκρανική πλευρά να δείχνει την Τετάρτη ως υπεύθυνους τους Ρώσους και τη Μόσχα να απαντά την Πέμπτη κατηγορώντας το Κίεβο.
Αλληλοκατηγορίες
Η Μαύρη Θάλασσα είναι ένα σημαντικό ναυτιλιακό πέρασμα για σιτηρά, λάδι και πετρελαιοειδή. Τα ύδατά της μοιράζονται η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Γεωργία και η Τουρκία καθώς και η Ουκρανία και η Ρωσία, οι οποίες βρίσκονται σε πόλεμο από τις 24 Φεβρουαρίου.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η Ρωσία τοποθέτησε νάρκες θαλάσσης στη Μαύρη Θάλασσα ως «ανεξέλεγκτα παρασυρόμενα πυρομαχικά», μετατρέποντάς τα «σε ένα de facto όπλο αδιάκριτης δράσης».
Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 4 Μαρτίου το ουκρανικό ναυτικό είχε τοποθετήσει περίπου 420 νάρκες αγκύρωσης – 370 στη Μαύρη Θάλασσα και 50 στην Αζοφική.
«Ως αποτέλεσμα των καταιγίδων στη Μαύρη Θάλασσα και λόγω της μη ικανοποιητικής κατάστασης των ναρκών, τα καλώδια που ήταν αγκιστρωμένα στον πυθμένα με άγκυρες έσπασαν σε περίπου 10 περιπτώσεις», ανέφερε το υπουργείο Άμυνας.
«Από τότε, λόγω του ανέμου και των επιφανειακών ρευμάτων οι ουκρανικές νάρκες παρασύρονται ελεύθερα στο δυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας με νότια κατεύθυνση. Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πού βρίσκονται».
Απειλή
Η Ρωσία κατηγόρησε την Ουκρανία ότι «με θαλάσσια ναρκοπέδια δημιούργησε μια άμεση απειλή για τα πλοία όλων των χωρών της Μαύρης Θάλασσας». Ουκρανοί αξιωματούχοι δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η υπηρεσία πληροφοριών της Ρωσίας κατηγόρησε την Ουκρανία ότι έβαλε νάρκες για την προστασία των λιμανιών, προειδοποιώντας ότι αρκετές εκατοντάδες από τα εκρηκτικά απομακρύνθηκαν από τη θέση τους αφού έσπασαν τα καλώδια. Το Κίεβο έκανε λόγο για παραπληροφόρηση.
Τις τελευταίες ημέρες τουρκικές και ρουμανικές στρατιωτικές ομάδες καταδύσεων έχουν εμπλακεί στην εξουδετέρωση των αδέσποτων ναρκών στα νερά τους.
Τι λέει η Τουρκία
Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας ανακοίνωσε ότι δεν έχει ακόμη προσδιορίσει τον αριθμό των παρασυρόμενων ναρκών και το σημείο από το οποίο προήλθαν, και ότι έχει έρθει σε επαφή με τις αρχές της Ουκρανίας και της Ρωσίας.
Ο Tayfun Ozberk, πρώην ανώτερος αξιωματικός του τουρκικού ναυτικού, είπε στο Reuters ότι ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί η αξιοπιστία των πληροφοριών για τις νάρκες που ενδέχεται να χρησιμοποίησαν Ρωσία και Ουκρανία.
«Λαμβάνοντας υπόψη ότι βρίσκεται υπό αποκλεισμό για περίπου δύο μήνες, φαίνεται πολύ απίθανο η Ουκρανία να έχει βάλει πρόσφατα νάρκες», είπε ο Ozberk.
Πρόσθεσε ότι είναι απίθανο ακόμη και παλιές νάρκες να ξεκόλλησαν από τις χοντρές αλυσίδες τους σε μεγάλους αριθμούς.
Ο Γιορούκ Ισίκ, γεωπολιτικός αναλυτής από την Κωνσταντινούπολη και επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων Bosphorus Observer, ανέφερε στο Reuters ότι εάν η απειλή των ναρκών γίνει μεγαλύτερη, θα μπορούσε να απαιτηθεί διεθνής παρέμβαση, συμπεριλαμβανομένης της βοήθειας από ισπανικά, ιταλικά, γαλλικά και ελληνικά πλοία.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες του Λονδίνου έχουν διευρύνει την περιοχή των υδάτων που θεωρούν υψηλού κινδύνου στην περιοχή, με το κόστος των ναυτασφαλίστρων να έχει εκτιναχθεί.
Πέντε εμπορικά πλοία χτυπήθηκαν από βλήματα στα ανοικτά των ακτών της Ουκρανίας. Ένα από αυτά βυθίστηκε, ενώ δύο ναυτικοί σκοτώθηκαν.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες