Τα πάνω κάτω στους εμπορικούς θαλάσσιους δρόμους του αργού πετρελαίου και των δεξαμενοπλοίων έχει φέρει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Αν και μέχρι τώρα δεν υπήρξε τεράστια μείωση του όγκου των ρωσικών εξαγωγών αργού, εντούτοις η τεράστια πολιτική πίεση που ασκήθηκε από τη Δύση προς πλοιοκτήτες και εισαγωγείς αργού είχαν σαν αποτέλεσμα ένα μέρος του φορτίου να βρει εναλλακτικές διόδους. Σύμφωνα με τον οίκο Poten, οι ρώσοι παραγωγοί πουλούν το αργό σε άλλες περιοχές εκτός Ευρώπης κυρίως της Ασίας.

Η Ινδία μάλιστα αγοράζει τώρα τους τελευταίους μήνες περισσότερο αργό από τη Ρωσία κυρίως από τη Μαύρη Θάλασσα αλλά περιστασιακά και από τη Βαλτική, ενώ η Κίνα παραμένει μεγάλος πελάτης αν και δεν έχει αυξήσει σημαντικά τις αγορές της από την έναρξη της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας. Κάτι που πιθανώς σχετίζεται περισσότερο με την έξαρση της πανδημίας στην αχανή αυτή χώρα και τα εκτεταμένα lockdown που προκαλούν και μια αξιοσημείωτη επιβράδυνση της ζήτησης πετρελαίου.

Ωστόσο μόλις η Κίνα χαλαρώσει την πολιτική μηδενικής ανοχής στην πανδημία η ζήτηση για ρωσικό αργό θα αυξηθεί, ειδικά με βάση τις τρέχουσες μειωμένες τιμές. Σύμφωνα πάντως με τον οίκο Poten σημειώθηκε πτώση της παραγωγής αργού από τη Ρωσία από τα 7 εκατ. βαρέλια τη ημέρα στα 5 εκατ. βαρέλια.

Νέοι εμπορικοί δρόμοι

Ενας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να διαμορφώσει νέους εμπορικούς δρόμους μακριά από την περιοχή του Ατλαντικού προς τον Ειρηνικό βρίσκεται στη λήξη των συμβάσεων προμήθειας από δυτικά διυλιστήρια και εμπόρους.

Την ίδια στιγμή και η Ευρώπη ψάχνει για εναλλακτικούς προμηθευτές. Ηδη τον Μάρτιο του 2022 ο οίκος Gibson καταγράφει αξιοσημείωτες αυξήσεις στον όγκο φορτίων από τις ΗΠΑ, τη Δυτική Αφρική, τη Βόρειο Θάλασσα και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2021 και το 2020. Τα ίδια ισχύουν με μικρές διαφορές και για τις ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου. Οι αλλαγές στις εμπορικές ροές που έχουν παρατηρηθεί μέχρι στιγμής είναι σαφώς υποστηρικτικές για τα δεξαμενόπλοια Aframax και Suezmax, οι ναύλοι των οποίων κινούνται ανοδικά καθώς υπάρχει αυξημένη ζήτηση για τα πλοία αυτά.

Πάντως το επόμενο διάστημα αναμένεται η παράδοση αρκετών νεότευκτων Suezmaxes (44 πλοία) και Aframaxes (57 πλοία), γεγονός που θα επηρεάσει τη ζήτηση στα συγκεκριμένα τμήματα δεξαμενοπλοίων. Πάντως οι αναλυτές αναμένουν ότι θα επιβληθούν περαιτέρω κυρώσεις στο ρωσικό αργό και θα υπάρξει μεγάλη μείωση του ρωσικού εμπορίου προς την Ευρώπη, μετά τις 15 Μαΐου. Ως εκ τούτου, η ζήτηση δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού σε τονομίλια στην Ευρώπη θα αυξάνεται προκειμένου να αντικατασταθούν τα ρωσικά βαρέλια, από φορτία από άλλες πιο μακρινές περιοχές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Ναυτιλία |

Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές

Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης