
Μήνα με το μήνα χιλιάδες πολίτες βλέποντας το εισόδημά τους να εξανεμίζεται λόγω της ακρίβειας λιγοστεύουν τις αγορές τους από τα ρούχα, τα παπούτσια και τα είδη προσωπικής φροντίδας μέχρι τα καύσιμα και τα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης, όπως το ψωμί και το γάλα.
Ο πληθωρισμός καλπάζει και το «καλάθι» των καταναλωτών γεμίζει με λιγότερα αγαθά και υπηρεσίες, που όμως κοστίζουν περισσότερα χρήματα, φέρνοντας σε αδιέξοδο τους ευάλωτους, οι οποίοι υποχρεώνονται να κάνουν περικοπές ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.
Διαβάστε επίσης: Ενεργειακή κρίση: Ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα επιταγή ακρίβειας
Στα ράφια του σούπερ μάρκετ οι ανατιμήσεις στο πρώτο εξάμηνο ξεπερνούν μεσοσταθμικά το 3% στα επώνυμα προϊόντα και το 4% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών μετρήσεων.
Ωστόσο, αν συγκρίνουμε τα ίδια προϊόντα που αγόρασε πέρυσι ο καταναλωτής με τις τιμές που έχουν εφέτος, η ανατίμηση είναι πολύ μεγαλύτερη. Γι’ αυτό και έχει αλλάξει το μείγμα αγορών, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν τα απαραίτητα, να κυνηγούν τις προσφορές και να επιλέγουν συχνότερα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προκειμένου να μειώσουν τον τελικό λογαριασμό.
Το γεγονός ότι η κατανάλωση του γάλακτος και του ψωμιού βαίνει μειούμενη δείχνει το βάθος του προβλήματος αναφέρουν παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου. Να σημειωθεί ότι στο εξάμηνο εφέτος η κατανάλωση γάλακτος έχει υποχωρήσει κατά 6,2% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2021, και του ψωμιού κατά 8-10%.
«Ψαλίδι» παντού
Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Στην πρόσφατη ανακοίνωση για τον δείκτη του λιανικού εμπορίου τον φετινό Μάιο καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις βασικές κατηγορίες του λιανεμπορίου: τρόφιμα, ένδυση-υπόδηση και καύσιμα, τόσο σε μηνιαία, όσο και σε ετήσια βάση.
Η επίδραση των αυξημένων τιμών αποτυπώνεται στη διακύμανση του δείκτη του όγκου πωλήσεων μεταξύ του Απριλίου και Μαΐου. Για παράδειγμα μειώθηκε έως και 11,7% στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.), κατά 8,9% στα πρατήρια καυσίμων και κατά 4,6% στα πολυκαταστήματα.
Ο όγκος πωλήσεων τον Μάιο του 2022 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2021 υποχώρησε κατά 7,6% στα σούπερ μάρκετ, κατά 10% στα καταστήματα ειδών διατροφής, κατά 17,9% στην ένδυση-υπόδηση και κατά 6,8% στα πρατήρια καυσίμων.
Αγορές βάσει τιμής
Είναι χαρακτηριστικό ότι επτά στους δέκα (70%) δηλώνουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης ενώ η τιμή αναδεικνύεται, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, τόσο σήμερα (78%), όσο και για την επόμενη τριετία (78%), σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ Ελλάδος.
Δύο στους τρεις (67%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα λάβει χώρα ένα μεγάλο αγοραστικό / εκπτωτικό γεγονός, και περισσότεροι από οκτώ στους δέκα καταναλωτές (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες από τις αγορές τους μέχρι τότε.
Ποσοστό 56% έχουν αλλάξει τις μάρκες που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους, ή για να στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ή για να υποστηρίξουν τοπικά καταστήματα.


Latest News

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 3,7% στον δείκτη τιμών υλικών κατασκευής
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Αλληλένδετες η παραγωγικότητα της εργασίας και οι επενδύσεις - Πώς εξελίσσονται στην Ελλάδα
Το εργατικό δυναμικό ως ποσοστό του συνολικού πληθυσμού και ο δείκτης παραγωγικότητας της εργασίας εξακολουθούν να υπολείπονται σε σύγκριση με τις προ κρίσης επιδόσεις τους, σύμφωνα με την Alpha Bank

Δημοπρασία τρίμηνων εντόκων γραμματίων 500 εκατ. ευρω στις 29 Απριλίου
Το Ελληνικό Δημόσιο παρέχει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προμηθευτούν τους εν λόγω τίτλους μέσω δημόσιας εγγραφής

Σε πτώση το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών το δ' τρίμηνο του 2024 - «Τρώνε» από τα έτοιμα
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η ακαθάριστη αποταμίευση προς το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα, ήταν -4,1% κατά το 4ο τρίμηνο του 2024

Στα premium προϊόντα στρέφονται οι καταναλωτές - Τι δείχνει έρευνα της NielsenIQ
Μια ανάλυση 162 κατηγοριών ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων από την NielsenIQ ανέδειξε τη δυναμική ανάπτυξης των premium προϊόντων

Έρχονται μέτρα στήριξης και για τη μεσαία τάξη - Τι είπε ο Χατζηδάκης
Καλεσμένος στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ήταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος μίλησε για τα μέτρα οικονομικής στήριξης που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός μετά την ανακοίνωση του πρωτογενούς πλεονάσματος

Εύσημα Γκεοργκίεβα σε Ελλάδα - «Από τις καλύτερες επιδόσεις ανάπτυξης στην Ε.Ε.»
Πιερρακάκης: Ατενίζουμε το μέλλον πιο αισιόδοξα - Τι είπε η διευθύντρια του ΔΝΤ μετά τη συνάντησή της με τον Έλληνα υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Νέο τοπίο στα αποταμιευτικά προϊόντα - Πώς η ΕΚΤ αλλάζει τον χάρτη
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει μειώσει επτά φορές από τον περασμένο Ιούνιο τα επιτόκια

Δημογραφικό: Το «αγκάθι» στα...σπλάχνα της ελληνικής οικονομίας
Είναι χαρακτηριστικό πως η ηλικιακή ομάδα των 30-44 ετών βαίνει αναλογικά μειούμενη, ενώ αυξάνονται οι εργαζόμενοι άνω των 65 ετών

Προς κατάργηση (;) το τέλος επιτηδεύματος στα Airbnb - Το παρασκήνιο και οι αντιδράσεις
Πρώτη νίκη του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) στο ΣτΕ για τα Airbnb