Η πολιτική ανάμειξη είναι μόνο ένας από τους πονοκεφάλους για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, κατηγόρησε τον περασμένο μήνα τις κυβερνητικές παρεμβάσεις όταν ακύρωσε την κοινοπραξία της κατασκευάστριας του Jeep στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο. Μια πιο σοβαρή ανησυχία, ωστόσο, είναι ότι οι τοπικοί κατασκευαστές κερδίζουν μερίδιο αγοράς – και μπορεί σύντομα να αποτελέσουν μεγαλύτερη απειλή εκτός Κίνας.

Για δεκαετίες, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που αναζητούσαν μια βάση στην Κίνα αναγκάζονταν να ιδρύσουν επαχθείς κοινοπραξίες με τοπικές επιχειρήσεις. Το Πεκίνο ήλπιζε ότι αυτή η προσέγγιση θα μετέτρεπε τους αναποτελεσματικούς τοπικούς εταίρους σε βιομηχανικούς πρωταθλητές. Ωστόσο, η πολιτική απέτυχε. Όχι μόνο αυτές οι εταιρείες απέτυχαν να αναπτύξουν εξαγωγικές αγορές, ακόμη και οι πατριώτες Κινέζοι καταναλωτές προτιμούσαν αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από τη Nissan Motor, τη General Motors ή τη Volkswagen. Το 2000, η ​​γερμανική εταιρεία είχε πάνω από το 50% της κινεζικής αγοράς.

Ωστόσο, ακόμη και όταν η Κίνα χαλαρώνει τους περιορισμούς των κοινοπραξιών, οι τοπικοί ανταγωνιστές πατάνε γκάζι. Οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες πέρυσι είδαν το συλλογικό τους μερίδιο στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου να συρρικνώνεται κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 45,6%. Το πρώτο εξάμηνο του 2022, το μερίδιο της Volkswagen ήταν 15,5%.

Δύο παράγοντες οδηγούν την αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Πρώτον, η εμβάθυνση της εγχώριας δεξαμενής ταλαντούχων μηχανικών βοήθησε στην επώαση δυναμικών ιδιωτικών κατασκευαστών όπως η BYD, ο ιδιοκτήτης της Volvo, η Geely και η Great Wall Motor. Είναι πλέον ικανοί κατασκευαστές συμβατικών επιβατικών οχημάτων μεσαίας κατηγορίας και μπορούν να «ψαρέψουν» ξένους σχεδιαστές κορυφαίων επιπέδων από την BMW και την ιταλική εταιρεία σχεδιασμού Pininfarina.

Ο δεύτερος παράγοντας είναι η προσπάθεια του Πεκίνου να ξεπεράσει τη Δύση στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων. Πέρυσι η Κίνα κατέγραψε 3,3 εκατομμύρια υβριδικά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα με μπαταρία, αντιπροσωπεύοντας το 16% των συνολικών πωλήσεων. Οι Ευρωπαίοι αγόρασαν 1,1 εκατομμύρια λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα. Οι Κινέζοι κατασκευαστές μπορούν να κατασκευάσουν ελαφρύτερα αλλά ασφαλή αμαξώματα αυτοκινήτων συγκριτικά με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, εκτιμά η McKinsey. Έχουν επίσης πρόσβαση σε τεχνογνωσία μπαταριών αιχμής μέσω τοπικών κορυφαίων εταιριών, όπως η αξίας 194 δισεκατομμυρίων δολαρίων Contemporary Amperex Technology.

Σήμερα η Tesla είναι η μόνη ξένη αυτοκινητοβιομηχανία που περιλαμβάνεται στη λίστα βιομηχανίας με τα δέκα ηλεκτρικά οχήματα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της κινεζικής ένωσης βιομηχανιών. Η εταιρεία ερευνών Redburn εκτιμά ότι η Volkswagen έχει μόλις το 10,8% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας μέχρι στιγμής φέτος, αν και η αξίας 89 δισεκατομμυρίων δολαρίων εταιρεία σχεδιάζει να λανσάρει νέα μοντέλα και επενδύει σε κόμβους έρευνας και πωλήσεων.

Η αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα έχει επιπτώσεις εκτός Κίνας. Καθώς οι τοπικοί κατασκευαστές επεκτείνονται, επανεπενδύοντας τα κέρδη τους για να αντιμετωπίσουν δυτικούς γίγαντες σε άλλες αγορές. Η BYD, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που υποστηρίζεται από τον Γουόρεν Μπάφετ που αμφισβητεί την Tesla για τον τίτλο του μεγαλύτερου κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, έστειλε την πρώτη της αποστολή 1.000 σπορ οχημάτων Atto 3 στην Αυστραλία τον Αύγουστο. Καθώς τα κινεζικά αυτοκίνητα εμφανίζονται σε δυτικούς δρόμους, ο όγκος των καταγγελιών για πολιτικές παρεμβάσεις θα αυξηθεί.

REUTERS BREAKINGVIEWS

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Partners