Η πολιτική ανάμειξη είναι μόνο ένας από τους πονοκεφάλους για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, κατηγόρησε τον περασμένο μήνα τις κυβερνητικές παρεμβάσεις όταν ακύρωσε την κοινοπραξία της κατασκευάστριας του Jeep στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο. Μια πιο σοβαρή ανησυχία, ωστόσο, είναι ότι οι τοπικοί κατασκευαστές κερδίζουν μερίδιο αγοράς – και μπορεί σύντομα να αποτελέσουν μεγαλύτερη απειλή εκτός Κίνας.
Για δεκαετίες, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που αναζητούσαν μια βάση στην Κίνα αναγκάζονταν να ιδρύσουν επαχθείς κοινοπραξίες με τοπικές επιχειρήσεις. Το Πεκίνο ήλπιζε ότι αυτή η προσέγγιση θα μετέτρεπε τους αναποτελεσματικούς τοπικούς εταίρους σε βιομηχανικούς πρωταθλητές. Ωστόσο, η πολιτική απέτυχε. Όχι μόνο αυτές οι εταιρείες απέτυχαν να αναπτύξουν εξαγωγικές αγορές, ακόμη και οι πατριώτες Κινέζοι καταναλωτές προτιμούσαν αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από τη Nissan Motor, τη General Motors ή τη Volkswagen. Το 2000, η γερμανική εταιρεία είχε πάνω από το 50% της κινεζικής αγοράς.
Ωστόσο, ακόμη και όταν η Κίνα χαλαρώνει τους περιορισμούς των κοινοπραξιών, οι τοπικοί ανταγωνιστές πατάνε γκάζι. Οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες πέρυσι είδαν το συλλογικό τους μερίδιο στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου να συρρικνώνεται κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 45,6%. Το πρώτο εξάμηνο του 2022, το μερίδιο της Volkswagen ήταν 15,5%.
Δύο παράγοντες οδηγούν την αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Πρώτον, η εμβάθυνση της εγχώριας δεξαμενής ταλαντούχων μηχανικών βοήθησε στην επώαση δυναμικών ιδιωτικών κατασκευαστών όπως η BYD, ο ιδιοκτήτης της Volvo, η Geely και η Great Wall Motor. Είναι πλέον ικανοί κατασκευαστές συμβατικών επιβατικών οχημάτων μεσαίας κατηγορίας και μπορούν να «ψαρέψουν» ξένους σχεδιαστές κορυφαίων επιπέδων από την BMW και την ιταλική εταιρεία σχεδιασμού Pininfarina.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η προσπάθεια του Πεκίνου να ξεπεράσει τη Δύση στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων. Πέρυσι η Κίνα κατέγραψε 3,3 εκατομμύρια υβριδικά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα με μπαταρία, αντιπροσωπεύοντας το 16% των συνολικών πωλήσεων. Οι Ευρωπαίοι αγόρασαν 1,1 εκατομμύρια λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα. Οι Κινέζοι κατασκευαστές μπορούν να κατασκευάσουν ελαφρύτερα αλλά ασφαλή αμαξώματα αυτοκινήτων συγκριτικά με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, εκτιμά η McKinsey. Έχουν επίσης πρόσβαση σε τεχνογνωσία μπαταριών αιχμής μέσω τοπικών κορυφαίων εταιριών, όπως η αξίας 194 δισεκατομμυρίων δολαρίων Contemporary Amperex Technology.
Σήμερα η Tesla είναι η μόνη ξένη αυτοκινητοβιομηχανία που περιλαμβάνεται στη λίστα βιομηχανίας με τα δέκα ηλεκτρικά οχήματα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της κινεζικής ένωσης βιομηχανιών. Η εταιρεία ερευνών Redburn εκτιμά ότι η Volkswagen έχει μόλις το 10,8% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας μέχρι στιγμής φέτος, αν και η αξίας 89 δισεκατομμυρίων δολαρίων εταιρεία σχεδιάζει να λανσάρει νέα μοντέλα και επενδύει σε κόμβους έρευνας και πωλήσεων.
Η αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα έχει επιπτώσεις εκτός Κίνας. Καθώς οι τοπικοί κατασκευαστές επεκτείνονται, επανεπενδύοντας τα κέρδη τους για να αντιμετωπίσουν δυτικούς γίγαντες σε άλλες αγορές. Η BYD, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που υποστηρίζεται από τον Γουόρεν Μπάφετ που αμφισβητεί την Tesla για τον τίτλο του μεγαλύτερου κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, έστειλε την πρώτη της αποστολή 1.000 σπορ οχημάτων Atto 3 στην Αυστραλία τον Αύγουστο. Καθώς τα κινεζικά αυτοκίνητα εμφανίζονται σε δυτικούς δρόμους, ο όγκος των καταγγελιών για πολιτικές παρεμβάσεις θα αυξηθεί.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Από τις κρατικές συμβάσεις στην επιδρομή: Πώς η Ευρώπη στράφηκε κατά της κινεζικής Nuctech
Τα μηχανήματα προμηθευτών εξοπλισμού ασφαλείας χρησιμοποιούνται με δημόσιες συμβάσεις
Τι θα ακολουθήσει για το TikTok μετά την έγκριση της απαγόρευσης από το Κογκρέσο των ΗΠΑ
Η εφαρμογή βίντεο υπόσχεται νομική μάχη για να αποτρέψει την προσπάθεια διαχωρισμού της από την κινεζική μητρική
Σε ομηρία η περιουσία μέγα χορηγού του Τραμπ και τα δισ. στο Tik Tok
Η επενδυτική Susquehanna International Group κατέχει μερίδιο περίπου 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη μητρική εταιρεία ByteDance καθώς η εφαρμογή αντιμετωπίζει πιθανή απαγόρευση
Η «συρρίκνωση» της ΕΕ και οι τρεις κίνδυνοι
Με τον εθνικισμό να αυξάνεται στα περισσότερα κράτη μέλη, η αποδοχή μεγαλύτερης ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης μπορεί να είναι η πιο δύσκολη μάχη από όλες
Ένα βήμα πίσω από την άβυσσο στη Μέση Ανατολή
Ο κίνδυνος λανθασμένων υπολογισμών μεταξύ Ιράν και Ισραήλ θα παραμείνει
Γιατί δεν μπορούμε να σταματήσουμε να κοιτάμε το πρόσωπό μας στο διαδίκτυο
Η αύξηση των βιντεοκλήσεων έχει γεννήσει μια εντελώς νέα σειρά προβλημάτων για τις εταιρείες τεχνολογίας — και εμάς
Ξαναφτιάχνοντας το «made in India»
Ο αγώνας να ζωντανέψει η ινδική μεταποίηση
Οι αγορές και ο βάτραχος στο βραστό νερό
Ενώ η αντίδραση στις τελευταίες εχθροπραξίες ήταν ήπια, η παγκόσμια οικονομία είναι πολύ εύθραυστη για μια νέα κρίση
Η βαριά σκιά του πολέμου πλανάται πάνω στην παγκόσμια οικονομία
Οι βραχυπρόθεσμες επιδόσεις ήταν απροσδόκητα καλές, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής βαδίζουν στα τσόφλια των αυγών
Τη νύχτα που το πυραυλικό υπερθέαμα του Ιράν συντάραξε το Ισραήλ
Η «Επιχείρηση Αληθινή Υπόσχεση» της Τεχεράνης κατέδειξε εναέρια ισχύ ορατή σε όλους, αλλά μοιραία για κανέναν