Η αλλαγή της στάσης του κοινού αναφορικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο έχει κάνει πιο δύσκολο να αγνοηθούν τα ζητήματα του επαναπατρισμού και της αποαποικιοποίησης, τονίζει ο Guardian.
Το μουσείο δείχνει πρόθυμο να αλλάξει τους όρους της συζήτησης
«Κλεμμένα;», «Λεηλατημένα από τους Βρετανούς», «Το κλέψατε σαν τα μάρμαρα του Παρθενώνα;».
Μια ματιά στα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης του Βρετανικού Μουσείου δείχνει γιατί, όσον αφορά στα επί μακρόν αμφισβητούμενα γλυπτά της Ακρόπολης, το μουσείο είναι πρόθυμο να «αλλάξει τους όρους της συζήτησης».
Διαβάστε επίσης: Times: «Σύμπραξη Παρθενώνα» για την επιστροφή των γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο
Αυτά ήταν τα λόγια που χρησιμοποίησε αυτή την εβδομάδα ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Τζόναθαν Ουίλιαμς, καλώντας σε μια νέα «θετική συνεργασία» με την Ελλάδα για τα μάρμαρα.
Τα γλυπτά του Παρθενώνα εκτίθενται στο μουσείο του Λονδίνου από το 1832, με την Ελλάδα έκτοτε να ζητά κατ’επανάληψη την επιστροφή τους, αφήνοντας τις δύο χώρες σε αδιέξοδο. Είναι πλέον καιρός «να κάνουμε κάτι διαφορετικό ποιοτικά», είπε ο Ουίλιαμς στους Sunday Times.
Η πρόταση του Βρετανικού Μουσείου για «συμφωνία» με την Ελλάδα δείχνει αλλαγή στάσης
Τι μπορεί, όμως, να είναι αυτό; Δεδομένων των πρόσφατων σχολίων του προέδρου, Τζορτζ Όσμπορν, ότι πρέπει να γίνει «μια συμφωνία» με την Ελλάδα, το μουσείο φάνηκε να υποδεικνύει μια αλλαγή της στάσης του για τα μάρμαρα.
Είναι, λοιπόν, πιθανό να δούμε σύντομα τα μάρμαρα να εκτίθενται στην Αθήνα ή ίσως ακόμη και να επιστρέφονται οριστικά στην Ελλάδα;
Όχι ακριβώς, λέει ο Guardian. Αποκαλύπτοντας κάποιες από τις λεπτομέρειες της προτεινόμενης συνεργασίας, το Βρετανικό Μουσείο ήταν ξεκάθαρο:
«Θα δανείσουμε τα γλυπτά, όπως κάνουμε με πολλά άλλα έργα, σε όσους επιθυμούν να τα εκθέσουν… με την προϋπόθεση ότι θα τα φροντίσουν και θα τα επιστρέψουν».
Ομοίως, τα σχόλια του Μπόρις Τζόνσον ότι η επιστροφή των μαρμάρων ήταν υπόθεση του Βρετανικού Μουσείου ερμηνεύτηκαν ευρέως ως υποχώρηση της στάσης του Ηνωμένου Βασιλείου αναφορικά με τον επαναπατρισμό.
Η κυβέρνηση τώρα επιμένει ότι ο πρώην πρωθυπουργός αναφερόταν μόνο σε δανεισμό -και ότι εξακολουθεί να υφίσταται η νομική απαγόρευση προς το μουσείο να δώσει οτιδήποτε πίσω.
Το μουσείο μπορεί να έχει δίκιο όταν υποστηρίζει ότι το ζήτημα της νόμιμης ιδιοκτησίας δεν είναι το παν -«το κοινό απογοητεύεται όταν οι συνομιλίες περιορίζονται σε ένα νομικό πλαίσιο αντιδικίας»- αλλά αυστηρά σε αυτό το σημείο, φαίνεται πως τίποτα δεν έχει αλλάξει.
«Ξέρουν πως το παιχνίδι για τα μάρμαρα του Παρθενώνα έχει τελειώσει»
Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιοι που αμφισβητούν για πόσο θα μπορεί το μουσείο να διατηρήσει αυτή τη γραμμή.
«Όλα αυτά είναι ενδείξεις ότι ξέρουν ότι το παιχνίδι έχει τελειώσει», λέει ο Νταν Χικς, καθηγητής σύγχρονης αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ο οποίος επίσης επικαλείται σχόλια του διευθυντή V&A, Tristram Hunt, ότι οι νόμοι που απαγορεύουν στα μουσεία να επιστρέφουν αντικείμενα θα πρέπει να επανεξεταστούν.
«Αυτό που συμβαίνει, νομίζω, είναι μια θεμελιώδης αλλαγή στη θέση του κοινού, των ενδιαφερομένων και των κοινοτήτων που λειτουργούν ως μουσεία. Αυτή η ιδέα ενός καλοπροαίρετου πολιτιστικού ιδρύματος που μοιράζεται είναι εντελώς αβάσιμη τώρα, εάν δεν υποστηριχθεί από την επιστροφή κλεμμένων αγαθών. Υπάρχει μια μεγάλη αλλαγή στην κοινή γνώμη διεθνώς», συμπληρώνει ο καθηγητής.
Latest News
Τα Αηδόνια της Σιωπής μέσα από μία… «οικονομική» ματιά
Μια βιβλιοκριτική σε ένα οικονομικό site
Στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού τομέα
Δεκτό και στο σύνολό του έγινε από την πλειοψηφία της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Η τέχνη του Κιθ Χάρινγκ ξεκίνησε από τον δρόμο (όχι από τα μουσεία)
Τρεις δεκαετίες μετά το θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να βρίσκονται στα πωλητήρια των μουσείων. Αλλά η αντίληψή του για τη δημόσια τέχνη διατηρείται πιο έντονα στο δρόμο.
Πολιτική, ουσιαστική, όμορφη - Η 60η Biennale στη Βενετία
Από τις 20.04 μέχρι τις 24.11 διαρκεί η 60η Biennale Σύγχρονης Τέχνης στη Βενετία και τα έχει όλα: αυτόχθονες, βία, μετανάστευση, queer κοινότητα...
«Μόδα και Ολυμπιακοί Αγώνες Αθήνα 2004 – Παρίσι 2024»
Την έκθεση χαιρέτησε η Όλγα Κεφαλογιάννη
Ο Benny Hill ήταν πολυεκατομμυριούχος αλλά κολλούσε τις σόλες των χαλασμένων παπουτσιών του
Σύμφωνα με ένα βιβλίο του 2019, ο πολυεκατομμυριούχος, Άγγλος κωμικός ήταν γεμάτος ανασφάλειες για την αυτοεκτίμησή του και είχε έναν νοσηρό φόβο να ξοδεύει χρήματα
Το 2024 αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα
Ο Βύρωνας, όμως, με τον θάνατό του, αναγνωρίζεται ως το σύμβολο του Φιλελληνισμού.
Τεράστιο δάνειο για αγορά μουσικών δικαιωμάτων συγκέντρωσε η CEG
Η χρηματοδότηση μέσω δανείων θα βοηθήσει την Cutting Edge Group να επενδύσει στη δημιουργία και την αγορά μουσικών δικαιωμάτων για ταινίες, τηλεόραση, θεατρικές παραγωγές και παιχνίδια
Τα μυστικά του εμπορίου τέχνης έρχονται στο φως
Η ενασχόληση με την τέχνη απαιτεί συχνές επαφές — και ικανότητα ανάληψης κινδύνων.
Ποιες εταιρείες «σφάζονται» στη ποδιά της Τέιλορ Σουίφτ
Η μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία του κόσμου είχε αφαιρέσει τα τραγούδια της από τον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης