Στοχοπροσηλωμένος στη φιλόδοξη δέσμευσή του για ιλιγγιώδη ανάπτυξη της Ryanair αποσπώντας μερίδια από τους ανταγωνιστές της στην Ευρώπη παραμένει ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας, Μάικλ Ο’ Λίρι.

Ryanair: Παραγγελία-μαμούθ 150 Βoeing

Ο φιλόδοξος νέος στόχος της αεροπορικής εταιρείας να διπλασιάσει τους επιβάτες της την επόμενη δεκαετία ισοδυναμεί με 300 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως μέχρι το 2034, που θα είναι αριθμός ρεκόρ για την αεροπορική βιομηχανία.

«Θεωρώ ότι η άποψη πως δεν υπάρχει πια ανάπτυξη στην Ευρώπη, [και ότι] η Ευρώπη έχει αξιοποιηθεί πλήρως, είναι λάθος», είπε ο Ο’ Λίρι μιλώντας στους Financial Times.

Ανανέωση στόλου

Η Ryanair αγόρασε 300 αεροσκάφη μικρών αποστάσεων σε μια συμφωνία 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Boeing νωρίτερα αυτό το μήνα.

Ωστόσο, ορισμένοι επενδυτές και αναλυτές αμφισβητούν εάν έχουν απομείνει αρκετοί επιβάτες για μεταφορά στην Ευρώπη, ιδιαίτερα σε μια περίοδο αυξανόμενων κλιματικών ανησυχιών όταν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αυξάνουν τους φόρους άνθρακα στις πτήσεις.

Ο O’ Λίρι συμφώνησε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της αεροπορικής εταιρείας θα μετριαστεί σε περίπου 4%-5% ετησίως, αλλά υποστήριξε ότι ακόμη και αυτό είναι αρκετό για να πετύχει τις προβλέψεις της. Πρόσθεσε ότι υπάρχει ακόμη πολύ περιθώριο για να πάρουν μερίδια αγοράς από τους ανταγωνιστές στη Δυτική Ευρώπη, καθώς και να τονώσουν τη ζήτηση σε νέες αγορές στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

«Εφόσον δεν κάνουμε κάτι άστοχο -που είναι μια καθημερινή πρόκληση σε αυτόν τον κλάδο – θα συνεχίσουμε να “κάνουμε σκόνη” τις άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά δίνοντας το στίγμα της αποφασιστικότητάς του.

Κερδίζει το χαμηλότερο κόστος

Η Ryanair αναδείχθηκε σε νικητή της ευρωπαϊκής αεροπορίας μετά την πανδημία, μεταβαίνοντας σε νέες αγορές καθώς οι οικονομικά ασθενέστεροι ανταγωνιστές περιορίστηκαν.

Ο αερομεταφορέας είναι ήδη ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη σε αριθμό επιβατών. Αναμένει να φτάσει στον ρεκόρ των 168 εκατομμυρίων επιβατών σε ετήσια βάση έως το τέλος Μαρτίου, 13% υψηλότερα από ό,τι πριν από την Covid.

Ο Άλεξ Ίρβινγκ, αναλυτής στο Bernstein, προβλέπει ότι η ανάπτυξη της αεροπορικής εταιρείας θα επιβραδυνθεί αναπόφευκτα καθώς ο κλάδος σταθεροποιείται μετά την πανδημία. Η εγχώρια αγορά της στη δυτική Ευρώπη είναι κορεσμένη, εκτιμά.

«Οι διψήφιοι, ακόμη και οι υψηλοί μονοψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης, ήταν βιώσιμοι ενώ ήταν μικρότερη [η εταιρεία],  αλλά ως αεροπορική εταιρεία σχεδόν 600 αεροσκαφών, δεν μπορεί να διατηρήσει αυτούς τους ρυθμούς χωρίς να διαταράξει τις αποδόσεις», σημείωσε ο αναλυτής.

Ο Ο’ Λίρι, πάντως, δεν… συγκινείται από τέτοιες αμφιβολίες, επισημαίνουν οι FT, και συνοψίζει σε τέσσερις λέξεις το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας που διοικεί: «κερδίζει το χαμηλότερο κόστος».

Η στρατηγική

Οι αναλυτές συμφωνούν ότι καμία ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία εκτός από την ουγγρική εταιρεία Wizz Air δεν πλησιάζει το κόστος της Ryanair, η οποία έχει δεκαετίες τώρα που μειώνει το κόστος για τους καταναλωτές.

Χρησιμοποιεί έναν μόνο στόλο αεροσκαφών για να διατηρεί χαμηλά το κόστος συντήρησης και διατηρεί μια τακτική ροή νέων και πιο αποδοτικών αεροπλάνων για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και στοχεύει σε γρήγορα έσοδα από πτήσεις σε φθηνά αεροδρόμια.

Η απαρέγκλιτη εστίαση στο χαμηλό κόστος και η εμπειρία που προσφέρει στους επιβάτες χωρίς «φραμπαλάδες», μαζί με το ρεκόρ αξιοπιστίας της έχει δημιουργήσει τη φήμη της Ryanair.

Η Ryanair δεν απέλυσε προσωπικό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μειώνοντας προσωρινά μόνο τους μισθούς, και δεν αντιμετώπισε την αναταραχή που έπληξε τον υπόλοιπο κλάδο το περασμένο καλοκαίρι.

Στα 16 ευρώ περίπου, η μετοχή της έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά ξεπέρασε εύκολα τους ανταγωνιστές από την έναρξη της κρίσης το 2020.

Διέψευσε τις Κασσάνδες

«Πριν από πολλά χρόνια πολλοί προέβλεπαν ότι η Ryanair θα εξαντλούσε σύντομα τις ευρωπαϊκές ευκαιρίες ανάπτυξης, αλλά δεν το έχει κάνει ακόμη», είπε στους FT, σύμβουλος του κλάδου.

Ο Olivier Jankovec, επικεφαλής του φορέα της βιομηχανίας αεροδρομίων ACI Europe, δήλωσε ότι η μορφή της ανάκαμψης της πανδημίας ταιριάζει σε αεροπορικές εταιρείες μικρών αποστάσεων όπως η Ryanair, καθώς οι ταξιδιώτες αναψυχής που αναζητούν το οικονομικό κόστος έχουν επιστρέψει περισσότερο από ό, τι οι επιχειρηματίες που ταξιδεύουν σε άλλες θέσεις.

Ωστόσο, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με το εάν η ανάκαμψη της ζήτησης για ταξίδια είναι βιώσιμη, ιδιαίτερα εάν οι αεροπορικοί ναύλοι παραμείνουν υψηλοί.

Οι τιμές έχουν αυξηθεί απότομα τον περασμένο χρόνο, ξεπερνώντας τον πληθωρισμό, και ο ίδιος ο Ο’ Λίρι συγκαταλέγεται στα ανώτερα στελέχη του κλάδου που προβλέπουν το τέλος του πολύ φθηνού εισιτηρίου.

Οι προκλήσεις

Ανώτερο στέλεχος της αεροπορίας σχολίασε ότι οι προβλέψεις του κλάδου για τον αριθμό των επιβατών βασίζονται σε παρωχημένα μοντέλα που υποθέτουν ότι όλο και φθηνότεροι ναύλοι θα οδηγούσαν στην ανάπτυξη. Αντίθετα, οι προβλέψεις δείχνουν ότι τα υψηλότερα αεροπορικά εισιτήρια θα μπορούσαν να διαβρώσουν τη ζήτηση για πτήσεις.

«Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν ξέρει πραγματικά τώρα. Βρισκόμαστε σε έναν εντελώς διαφορετικό τοπίο όπου τα αεροπορικά εισιτήρια αυξάνονται. Κανείς δεν ξέρει πραγματικά τι σημαίνει αυτό για τη ζήτηση», είπε.

Ο κλάδος αντιμετωπίζει επίσης αυξανόμενες κλιματικές ανησυχίες, συμπεριλαμβανομένης της πληρωμής υψηλότερων φόρων άνθρακα, καθώς το σύστημα δωρεάν δικαιωμάτων καταργείται σταδιακά στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ, το οποίο οι αναλυτές πιστεύουν ότι θα αυξήσει περαιτέρω τους ναύλους.

«Η δραστηριότητα της Ryanair θα μπορούσε να αμφισβητηθεί από την περιβαλλοντική νομοθεσία» που θα περιόριζε δυνητικά τα δρομολόγια και θα επιβάλει ελάχιστες τιμές, ανέφεραν σε πρόσφατο σημείωμα αναλυτές της Barclays.

Ο Sébastien Thévoux-Chabuel, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη γαλλική διαχείριση περιουσιακών στοιχείων Comgest, η οποία περιλαμβάνεται μεταξύ των 15 κορυφαίων μετόχων της Ryanair, δήλωσε ότι ήταν «η καλύτερη εταιρεία στον κλάδο. Βλέπουμε να κερδίζει μεγάλο μερίδιο αγοράς. . . Τα μόνα δύο ερωτήματα που απομένουν είναι πόσο μακριά είμαστε σε αυτό το ταξίδι κατάκτησης νέων χωρών και τι είδους επιπτώσεις θα έχει το κόστος του άνθρακα».

«Η Ryanair αναπνέει MOL»

Οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις για τους επιβάτες της Ryanair για την επόμενη δεκαετία μπορεί να μην περιλαμβάνουν τον 62χρονο O’Leary, ο οποίος έχει εκτοξεύσει την εταιρεία. «Η Ryanair αναπνέει MOL», είπε ένα πρώην στέλεχος της αεροπορικής εταιρείας αναφερόμενος στα αρχικά του Michael O’Leary. «Είναι ένα από τα brands στα οποία αποτυπώνεται  ξεκάθαρα η προσωπικότητα του CEO τους».

Το συμβόλαιο του Ο’ Λίρι λήγει το 2028 και υπάρχουν ενδείξεις ότι ετοιμάζεται η διάδοχη κατάσταση.

Ο ιρλανδός CEO φέρεται να έχει αποσυρθεί από τη διαχείριση κάθε πτυχής της επιχείρησης και τώρα ασχολείται κυρίως με την ανάπτυξη και τη χρηματοδότηση του στόλου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή