Η μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία είναι η επίτευξη μηδενικών ρύπων μέχρι το 2050, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). Η μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η εξεύρεση πρακτικών, εφικτών λύσεων που θα εξασφαλίσουν ότι η ναυτιλία θα παραμείνει ισχυρή και ανταγωνιστική βρίσκονται στο επίκεντρο.
Τα παραπάνω τονίζει ο Σπύρος Ζολώτας, RINA Marine Senior Director South EMEA Region, του ιταλικού νηογνώμονα, προσθέτοντας ότι η ναυτιλία είναι ένα βιώσιμο μέσο μεταφοράς, άξιο σημαντικών επενδύσεων, και παράλληλα είναι η ραχοκοκαλιά των παγκόσμιων οικονομιών ως ουσιαστικό τμήμα του διεθνούς δικτύου μεταφορών.
HELMEPA: Πρωτοβουλία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας
Η ενεργειακή αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου αποτελεί προτεραιότητα, τόσο με εφαρμογή τεχνικών μετατροπών στα πλοία, όσο και με την «εξυπνότερη» διαχείριση στόλου με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας και τεχνητής ευφυΐας (ΑΙ).
Τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, όταν θα είναι διαθέσιμα σε επαρκείς ποσότητες και σε ευρεία κλίμακα, θα παίξουν φυσικά σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης τόσο σε υπάρχοντα όσο, πολύ περισσότερο, σε νεότευκτα πλοία, προσθέτει ο Σ. Ζολώτας.
Στη συνέχεια ο επικεφαλής του RINA στην Ελλάδα υπογραμμίζει ότι η αλλαγή που εισάγει η ανάγκη για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι τόσο μεγάλη, που επιβάλλει να θεωρήσουμε εκ νέου όλες τις πρακτικές μας.
Υδρογόνο
Για τον ίδιο και τον RINA, ένα ιδανικό καύσιμο μηδενικών εκπομπών CO2 είναι το υδρογόνο, το οποίο όμως «είναι εξαιρετικά δύσκολο να το αποθηκεύσουμε στο πλοίο, καθώς βέβαια και να προετοιμάσουμε ένα παγκόσμιο δίκτυο διανομής, όπως συμβαίνει με όλα τα ναυτιλιακά καύσιμα σήμερα».
Στον RINA, συνεχίζει ο Σ. Ζολώτας, «αναγνωρίσαμε έγκαιρα τις δυνατότητες του υδρογόνου ως ναυτιλιακού καυσίμου με σκοπό τη σταδιακή μείωση εκπομπών CO2 σύμφωνα με τις απαιτήσεις του IMO αλλά και της ΕΕ και μελετήσαμε τρόπους ώστε να παρακάμψουμε τα προαναφερθέντα προβλήματα διανομής και αποθήκευσης. Αυτό είναι δυνατό με τη θερμική αναμόρφωση του μεθανίου, πρακτικά την αντίδραση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ, LNG), το οποίο είναι ένα καύσιμο με μεγάλη διαθεσιμότητα, με ατμό, με αποτέλεσμα την παραγωγή μόνο της απαραίτητης ποσότητας υδρογόνου για τις ανάγκες των μηχανών, χωρίς καμία αποθήκευση».
Η αντίδραση αυτή διασπά το μόριο του μεθανίου (CH4) πριν μπει στη μηχανή για την καύση και δεσμεύει το άτομο άνθρακα με τη μορφή CO2, που δεν εκπέμπεται αλλά υγροποιείται και αποθηκεύεται στο πλοίο, για παράδοση σε εγκαταστάσεις ξηράς που θα διαχειρίζονται δεσμευμένο CO2 από άλλες βιομηχανίες (λιπασμάτων, τσιμέντου κ.λπ.).
Η σταδιακή πρόσμειξη υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) με το παραγόμενο υδρογόνο επιτυγχάνει την απαιτούμενη μείωση CO2, τόσο επειδή θα καίγεται σταδιακά λιγότερο ορυκτό καύσιμο αλλά κι επειδή η προσθήκη υδρογόνου βελτιώνει την καύση του ΥΦΑ και περιορίζονται οι εκπομπές άκαυστου μεθανίου (methane slip).
Υπό εξέλιξη μάλιστα βρίσκεται η αναλυτική μελέτη πλοίου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου 210.000 DWT με LNG και υδρογόνο, μετά την υπογραφή Κοινού Αναπτυξιακού Σχεδίου του RINA με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Maran Dry Management Inc και την κινεζική SDARI.
Νέες πρωτοβουλίες. Αναφερόμενος στον RINA, ο Σ. Ζολώτας επισημαίνει ότι στον κλάδο της ναυτιλίας «συνεχώς επανεξετάζουμε, προσαρμόζουμε και παρέχουμε υπηρεσίες ώστε να μπορούμε να υποστηρίξουμε την ομαλή διαχείριση των πλοίων στις συνεχώς αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος».
Το προσωπικό του RINA στον Πειραιά αριθμεί σήμερα περισσότερους από 65 εξειδικευμένους εργαζόμενους πτυχιούχους διαφόρων ειδικοτήτων. Μία από τις νέες πρωτοβουλίες που υλοποιεί είναι η ίδρυση του RINA Surveyors Academy. H Ακαδημία αυτή, τονίζει ο Σ. Ζολώτας, «διεκπεραιώνει όλη την εσωτερική εκπαίδευση των επιθεωρητών μας και φιλοδοξούμε να επεκτείνουμε τη δραστηριότητα αυτή με φοιτητές πανεπιστημίων και νέους πτυχιούχους στο εγγύς μέλλον, βοηθώντας τους να αποκτήσουν επαγγελματική κατάρτιση και προσόντα σ’ αυτόν τον σημαντικό κλάδο της ναυτιλίας».
Latest News
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων