Η μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία είναι η επίτευξη μηδενικών ρύπων μέχρι το 2050, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). Η μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η εξεύρεση πρακτικών, εφικτών λύσεων που θα εξασφαλίσουν ότι η ναυτιλία θα παραμείνει ισχυρή και ανταγωνιστική βρίσκονται στο επίκεντρο.
Τα παραπάνω τονίζει ο Σπύρος Ζολώτας, RINA Marine Senior Director South EMEA Region, του ιταλικού νηογνώμονα, προσθέτοντας ότι η ναυτιλία είναι ένα βιώσιμο μέσο μεταφοράς, άξιο σημαντικών επενδύσεων, και παράλληλα είναι η ραχοκοκαλιά των παγκόσμιων οικονομιών ως ουσιαστικό τμήμα του διεθνούς δικτύου μεταφορών.
HELMEPA: Πρωτοβουλία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας
Η ενεργειακή αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου αποτελεί προτεραιότητα, τόσο με εφαρμογή τεχνικών μετατροπών στα πλοία, όσο και με την «εξυπνότερη» διαχείριση στόλου με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας και τεχνητής ευφυΐας (ΑΙ).
Τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, όταν θα είναι διαθέσιμα σε επαρκείς ποσότητες και σε ευρεία κλίμακα, θα παίξουν φυσικά σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης τόσο σε υπάρχοντα όσο, πολύ περισσότερο, σε νεότευκτα πλοία, προσθέτει ο Σ. Ζολώτας.
Στη συνέχεια ο επικεφαλής του RINA στην Ελλάδα υπογραμμίζει ότι η αλλαγή που εισάγει η ανάγκη για απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι τόσο μεγάλη, που επιβάλλει να θεωρήσουμε εκ νέου όλες τις πρακτικές μας.
Υδρογόνο
Για τον ίδιο και τον RINA, ένα ιδανικό καύσιμο μηδενικών εκπομπών CO2 είναι το υδρογόνο, το οποίο όμως «είναι εξαιρετικά δύσκολο να το αποθηκεύσουμε στο πλοίο, καθώς βέβαια και να προετοιμάσουμε ένα παγκόσμιο δίκτυο διανομής, όπως συμβαίνει με όλα τα ναυτιλιακά καύσιμα σήμερα».
Στον RINA, συνεχίζει ο Σ. Ζολώτας, «αναγνωρίσαμε έγκαιρα τις δυνατότητες του υδρογόνου ως ναυτιλιακού καυσίμου με σκοπό τη σταδιακή μείωση εκπομπών CO2 σύμφωνα με τις απαιτήσεις του IMO αλλά και της ΕΕ και μελετήσαμε τρόπους ώστε να παρακάμψουμε τα προαναφερθέντα προβλήματα διανομής και αποθήκευσης. Αυτό είναι δυνατό με τη θερμική αναμόρφωση του μεθανίου, πρακτικά την αντίδραση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ, LNG), το οποίο είναι ένα καύσιμο με μεγάλη διαθεσιμότητα, με ατμό, με αποτέλεσμα την παραγωγή μόνο της απαραίτητης ποσότητας υδρογόνου για τις ανάγκες των μηχανών, χωρίς καμία αποθήκευση».
Η αντίδραση αυτή διασπά το μόριο του μεθανίου (CH4) πριν μπει στη μηχανή για την καύση και δεσμεύει το άτομο άνθρακα με τη μορφή CO2, που δεν εκπέμπεται αλλά υγροποιείται και αποθηκεύεται στο πλοίο, για παράδοση σε εγκαταστάσεις ξηράς που θα διαχειρίζονται δεσμευμένο CO2 από άλλες βιομηχανίες (λιπασμάτων, τσιμέντου κ.λπ.).
Η σταδιακή πρόσμειξη υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) με το παραγόμενο υδρογόνο επιτυγχάνει την απαιτούμενη μείωση CO2, τόσο επειδή θα καίγεται σταδιακά λιγότερο ορυκτό καύσιμο αλλά κι επειδή η προσθήκη υδρογόνου βελτιώνει την καύση του ΥΦΑ και περιορίζονται οι εκπομπές άκαυστου μεθανίου (methane slip).
Υπό εξέλιξη μάλιστα βρίσκεται η αναλυτική μελέτη πλοίου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου 210.000 DWT με LNG και υδρογόνο, μετά την υπογραφή Κοινού Αναπτυξιακού Σχεδίου του RINA με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Maran Dry Management Inc και την κινεζική SDARI.
Νέες πρωτοβουλίες. Αναφερόμενος στον RINA, ο Σ. Ζολώτας επισημαίνει ότι στον κλάδο της ναυτιλίας «συνεχώς επανεξετάζουμε, προσαρμόζουμε και παρέχουμε υπηρεσίες ώστε να μπορούμε να υποστηρίξουμε την ομαλή διαχείριση των πλοίων στις συνεχώς αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος».
Το προσωπικό του RINA στον Πειραιά αριθμεί σήμερα περισσότερους από 65 εξειδικευμένους εργαζόμενους πτυχιούχους διαφόρων ειδικοτήτων. Μία από τις νέες πρωτοβουλίες που υλοποιεί είναι η ίδρυση του RINA Surveyors Academy. H Ακαδημία αυτή, τονίζει ο Σ. Ζολώτας, «διεκπεραιώνει όλη την εσωτερική εκπαίδευση των επιθεωρητών μας και φιλοδοξούμε να επεκτείνουμε τη δραστηριότητα αυτή με φοιτητές πανεπιστημίων και νέους πτυχιούχους στο εγγύς μέλλον, βοηθώντας τους να αποκτήσουν επαγγελματική κατάρτιση και προσόντα σ’ αυτόν τον σημαντικό κλάδο της ναυτιλίας».
Latest News
Δεν τραβάει… το «Εξοικονομώ – Επιχειρώ» - Τι ρωτούν για το πρόγραμμα οι επιχειρήσεις
Λιγότερο από το 30% του προϋπολογισμού έχει δεσμευθεί
Φορτσάρουν οι αιτήσεις για το «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Αντίστροφη μέτρηση για την λήξη του προγράμματος
Το ενδιαφέρον κορυφώνεται καθώς όσα νοικοκυριά θελήσουν στο μέλλον να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό θα πρέπει να εφαρμόσουν το μοντέλο net-billing
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Η κλιματική αλλαγή απειλεί αγροτική παραγωγή και τουρισμό στη Νότια Ευρώπη
Ανεβαίνουν συνεχώς οι θερμοκρασίες ιδιαίτερα σε Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα
Μεγαλώνει η απειλή για την οικονομία της Ευρώπης
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοτίβο της αγροτικής παραγωγής αλλά και του τουρισμού αναμένεται να τροφοδοτήσουν αλυσιδωτές επιπτώσεις
Χρειαζόμαστε ένα Bretton Woods για το κλίμα του πλανήτη
Πρόταση για να αναλάβει η Παγκόσμια Τράπεζα ρόλο συντονιστή για την απανθρακοποίηση των οικονομιών και τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα
Το βακτήριο που τρώει άνθρακα και κάνει τους ρύπους, μπλουζάκια
Όταν ο άνθρακας αποκτά νέα πράσινη ζωή
Ο Απρίλιος 10ος συνεχόμενος μήνας με θερμοκρασίες πάνω από τα φυσιολογικά
Συναγερμός για την αύξηση των πυρκαγιών
Οι έξι πληγές του Αιγαίου
Η Μεσόγειος Θάλασσα μπορεί να αποτελεί πόλο έλξης για έλληνες και ξένους επισκέπτες, αλλά αντιμετωπίζει υπαρκτούς κινδύνους που απειλούν το μέλλον της
Ποια είναι η startup – ηγέτης στην πράσινη ενέργεια – Πάνω από 1 δισ. ευρώ η αξία της
Η εταιρεία έχει υπό ανάπτυξη ένα χαρτοφυλάκιο έργων άνω του 1,2GW παραγωγής ενέργειας και 900ΜW αποθήκευσης - Τα επενδυτικά σχέδια