Πόσοι θα μπορούσαν να φανταστούν ότι μια μικρή επιχείρηση που παρήγαγε πλαστικά καλαμάκια με τζίρο γύρω στα 6 εκατ. ευρώ το 2013 μια δεκαετία μετά θα εξελισσόταν, ή καλύτερα θα μεταμορφωνόταν, σε παγκόσμιο leader στο χάρτινο καλαμάκι, παράγοντας 50 εκατομμύρια τεμάχια την ημέρα; Μάλλον ούτε οι ιδρυτές της, τα αδέλφια Λυμπέρης και ο Δημήτρης Πολυχρονόπουλος, όταν μάλιστα η χρήση και η εμπορία του αρχικού προϊόντος της εταιρείας έχει ήδη απαγορευτεί στην ΕΕ.
Επειδή οι διοικούντες τη Matrix Pack δεν έκλεισαν τα μάτια μπροστά στην πρόκληση αποφάσισαν πως επιβάλλεται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να καινοτομήσουν για να μπορέσουν να επιβιώσουν.
Deloitte: Συνέβαλε στην άντληση κεφαλαίων 33 εκατ. ευρώ για τη Matrix Pack
Έχοντας ήδη επενδύσει πάνω από 10 εκατ. ευρώ σε R&D, η Matrix Pack αυτή τη στιγμή διαθέτει 7 μονάδες παραγωγής (Ελλάδα, ΗΠΑ, Βουλγαρία, Ην. Βασίλειο) με την Ινδία να βρίσκεται στο pipe line, καθώς και 10 κέντρα διανομής (ΗΠΑ, Καναδάς, Ισπανία, Πολωνία, Ην. Βασίλειο, Ελλάδα, Βουλγαρία, Ιαπωνία) δραστηριοποιούμενη σε 61 χώρες και προμηθεύοντας περισσότερους από 650 πελάτες παγκοσμίως με 20 δισ. τεμάχια σε καλαμάκι και 1 δισ. σε καπάκια και άλλα προϊόντα από χαρτί και βιοαποδομήσιμες πρώτες ύλες ετησίως.
Η επένδυση των 50 εκατ. ευρώ
Τον τελευταίο χρόνο η Matrix Pack προχώρησε σε rebranding και από εταιρεία που παρήγαγε μόνο καλαμάκια διεύρυνε την παραγωγή της στην κεντρική εργοστασιακή της μονάδα, στη Ριτσώνα, αλλά και στις μονάδες της στην Αμερική μετατρεπόμενη σε εταιρεία που παρέχει λύσεις σε προϊόντα ξύλινου πολτού. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά την παραγωγή μέσω διαδικασίας υγρής διαμόρφωσης.
Η δαπάνη για την επένδυση θα καλυφθεί κατά 27 εκατ. ευρώ, περίπου, από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα υπόλοιπα από ίδια κεφάλαια.
Αυτό αναφέρει ο κος Λυμπέρης Πολυχρονόπουλος, πρόεδρος και CEO της Matrix Pack, με πολυετή καριέρα στον μεταλλευτικό κλάδο και ειδικότερα στον τομέα του βωξίτη μέσω της εταιρείας Elmin, που δημιούργησε το 2000 μαζί με τον Γιάννη Βαρδινογιάννη της ΑΝΕΚ από παλιές παραχωρήσεις του ομίλου Σκαλιστήρη στην Οίτη και την Γκιώνα.
Διπλασιασμός τζίρου – Πότε θα παράγει κέρδη
Το 2023, χρονιά κατά την οποία πραγματοποιείται στην ουσία η επένδυση, ο τζίρος της εταιρείας θα κινηθεί λίγο πάνω από τα επίπεδα του 2022, ήτοι στα 43 εκατ. ευρώ, για να εκτιναχθεί στα 83 εκατ. ευρώ το 2024, με ήδη κλεισμένες συμφωνίες και να διπλασιαστεί το 2025 περίπου στα 170 εκατ. ευρώ, καθώς θα ξεκινήσει η παραγωγή για χάρτινα καπάκια ροφημάτων και στην Αμερική.
Η εταιρεία κατέγραψε θετικό EBITDA για τη χρήση 2022, στα 7,5 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί στα 8 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά την κερδοφορία, από τη φετινή οικονομική χρήση η εταιρεία θα μηδενίσει τις ζημιές, ενώ ο κος Πολυχρονόπουλος στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο εργοστάσιο της Ριτσώνας υποστήριξε ότι το 2024 η τελευταία γραμμή του ισολογισμού θα καταγράψει θετικό πρόσημο.
Αυξημένα δάνεια και αναζήτηση κεφαλαίων
Βέβαια η ταχεία ανάπτυξη της εταιρείας είχε σημαντικό τίμημα, που μεταφράζεται σε αυξημένες δανειακές υποχρεώσεις, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις στις οποίες έχει προβεί.
Ας σημειωθεί ότι από πέρσι στην εταιρεία έχει επενδύσει 18 εκατ. ευρώ με την είσοδο το επενδυτικό κεφάλαιο SouthBridge Europe Mezzanine II, κατέχοντας το 35% της εταιρείας ενώ ταυτόχρονα εξέδωσε μακροπρόθεσμο ομολογιακό δάνειο ύψους 15 εκατ. ευρώ που καλύφθηκε ισομερώς από τις τράπεζες Πειραιώς και Alpha.
Ο κος Πολυχρονόπουλος είπε μάλιστα πως σχεδιάζεται μία νέα πολύ μεγάλη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την συμμετοχή ξένου επενδυτή στη διάρκεια του 2024 χωρίς όμως να χαθεί ο έλεγχος των αποφάσεων.
Πόσο κρατάει ένα χάρτινο καλαμάκι
Με πελάτες κορυφαίες αλυσίδες από τους κλάδους της εστίασης και των σούπερ μάρκετ, καθώς και τις ηγέτιδες δυνάμεις στα ροφήματα, όπως οι Mc Donald’s, Burger King, KFC, Metro, Lidl, Aldi, Tesco, Coca Cola, PepsiCo, Nestle, και την ελληνική αγορά να αντιπροσωπεύει μόλις το 5% του τζίρου της αν και μόνο για το freddo χρειαζόμαστε 1 δισ. καλαμάκια, η Matrix Pack συγκαταλέγεται πλέον στο παγκόσμιο top3 του κλάδου ανταγωνιζόμενη την κορεάτικη υπερωνόβια εταιρεία Seoil και την πολυεθνική Tetra Pak, με την τελευταία να είναι συνεργάτης σε κάποια προϊόντα.
Η σειρά προϊόντων της εταιρείας περιλαμβάνει:
• Χάρτινα καλαμάκια ροφήματος
• Χάρτινα καλαμάκια για βιομηχανική χρήση σε συσκευασίες γάλακτος και χυμών
• Καπάκια για ζεστά και κρύα ροφήματα από fiber δηλαδή χάρτινο πολτό από ίνες ξύλου
• Επιτραπέζια σκεύη τροφίμων από fiber χαρτιού
• Χάρτινα μαχαιροπήρουνα μίας χρήσης
Τα προϊόντα της Matrix Pack παρασκευάζονται από χαρτί πιστοποιημένο FSC Mix, προωθώντας τη βιώσιμη διαχείριση των δασών ενώ η παρασκευή σε καπάκια για κρύα και ζεστά ροφήματα από fiber ξεκίνησε πρόσφατα στις εγκαταστάσεις που διατηρεί η εταιρία στη Ριτσώνα.
Όσο για τη διάρκεια που έχει το χάρτινο καλαμάκι, ένα από τα μεγαλύτερα threads στα social media, η εταιρεία υποστηρίζει ότι μπορεί να αντέξει έως 4 ώρες, αρκεί να μην ανακατεύετε με αυτό τον καφέ ή το ποτό σας, να μην το δαγκώνετε και αν δεν μπορείτε να αντισταθείτε στην ανάδευση να μην χρησιμοποιείτε τετράγωνο πάγο. Θέλει θυσίες η πράσινη μετάβαση…