Ένας εξαιρετικός μάνατζερ, εκτός από τα διοικητικά και οργανωτικά του χαρίσματα, πρέπει να ξεχωρίζει με ηγετικό προφίλ. Μερικές φορές, είναι το μόνο στοιχείο που κάνει τη διαφορά στο να υπάρχει μια ομάδα με κίνητρα και επομένως να πετύχει στα πρότζεκτ της.
Ανάγκη ποσοτικών εργαλείων για την εκτίμηση των τροχαίων
Είναι δυνατό να βγει το χάρισμα από τα βάθη της προσωπικότητας του κάθε μάνατζερ κατά παραγγελία; Είναι αλήθεια ότι ο καθένας μπορεί να γίνει ηγέτης; Και πάνω από όλα: ποιες δεξιότητες πρέπει να αναπτύξει για να γίνει crowd leader στον κόσμο του μάνατζμεντ;
Σύμφωνα με τον ειδικό του χαρίσματος John Antonakis, το χάρισμα είναι μια διαδικασία επικοινωνίας που μεταδίδει ορισμένες πληροφορίες βασισμένες σε αξίες, σύμβολα, συναισθήματα. Τα οποία επηρεάζουν τους παρατηρητές και τη συμπεριφορά τους. Για δεκαετίες, οι ψυχολόγοι του μάνατζμεντ έκαναν μεγάλο λάθος χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγια για τη μέτρηση του χαρίσματος.
Χαρισματικές τεχνικές
Ο J. Antonakis χρησιμοποιεί υπολογιστές που αναλύουν ομιλίες γιατί σε αντίθεση με τους ερωτηθέντες, οι μηχανές δεν ενδιαφέρονται αν είσαι άσχημος ή όχι, αν είσαι άνθρωπος ή όχι. Αναλύουν το κείμενο. Και αυτός είναι ένας τρόπος να μετρηθεί αντικειμενικά το χάρισμα. Ο συγγραφέας εντόπισε δώδεκα χαρισματικές τεχνικές ηγεσίας, εννέα λεκτικές και τρεις μη λεκτικές. Στην πρώτη κατηγορία, βρίσκουμε αναλογίες, ανέκδοτα ή ακόμη και μεταφορές που ο Αριστοτέλης είπε ότι ήταν το σημάδι της ιδιοφυίας. Άλλη μια βασική τεχνική: αντίθεση που χρησιμοποίησε ο John F. Kennedy στην εναρκτήρια ομιλία του το 1961, «μη ρωτάς τί μπορεί να κάνει η χώρα σου για σένα, ρώτα τί μπορείς να κάνεις εσύ για τη χώρα σου». Για τις τρεις τεχνικές μη λεκτικές, όπως οι χειρονομίες, οι εκφράσεις του προσώπου και η διαμόρφωση της φωνής μετρούν επίσης, αλλά δεν πρέπει να υπερεκτιμώνται, αναφέρει ο συγγραφέας, το περιεχόμενο της ομιλίας είναι πιο σημαντικό. Το μη λεκτικό είναι λίγο σαν το γλάσο σε μια τούρτα: είναι ωραίο αλλά δεν το τρως.
Αλλά τότε, είμαστε όλοι ίσοι όταν πρόκειται για χάρισμα; Ο κοινωνιολόγος Max Weber υιοθέτησε την έννοια της «θεϊκής καταγωγής» περιγράφοντάς την ως μια αλχημική δύναμη που κάποιοι έχουν και άλλοι όχι. Μετά από αυτόν πολλά έχουν γραφτεί για το χάρισμα και ενισχύουν την ιδέα ότι είναι ένα μυστικιστικό δώρο χωρίς ποτέ να προσπαθήσουμε να ορίσουμε την έννοια ούτε να τη μετρήσουμε.
Συμπερασματικά, το χάρισμα συνδέεται με τη νοημοσύνη και επίσης με το μαθησιακό περιβάλλον. ΤΟ χάρισμα στα χέρια ενός ατόμου που δεν είναι ειδικός είναι επικίνδυνο. Ο J. Antonakis αναφέρει την περίπτωση του Trump, ο οποίος δεν ήξερε γιατί πράγμα μιλούσε όταν εκλέχθηκε το 2016.
Σε επόμενο άρθρο θα δείξουμε τη χρησιμότητα του χαρίσματος στην επιχείρηση και πώς αναπτύσσεται.
Ο Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι Καθηγητής Ακαδημαϊκός
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης