Όταν το Icon of the Seas της Royal Caribbean ξεκινήσει το πρώτο επίσημο ταξίδι του στις 27 Ιανουαρίου, το ταξίδι είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει κύματα. Το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το Icon έχει μήκος πάνω από 1.000 πόδια (360 μέτρα) και ζυγίζει περίπου 250.000 μικτούς εγγεγραμμένους τόνους. Διαθέτει 20 διαφορετικά καταστρώματα. 40 εστιατόρια, μπαρ και lounge 7 πισίνες, 6 νεροτσουλήθρες και έναν καταρράκτη 55 ποδιών. Η Royal Caribbean λέει ότι το σκάφος της θα εγκαινιάσει «μια νέα εποχή διακοπών», σύμφωνα με το Bloomberg.

Icon of the seas: Το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο έρχεται να κατακτήσει την Καραϊβική

Ίσως ναι. Αλλά το Icon συνεισφέρει σε μια αρνητική πτυχή της τρέχουσας εποχής της κρουαζιέρας: τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Το 2022, ο Bryan Comer, διευθυντής του Θαλάσσιου Προγράμματος στο Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών, εξέτασε το αποτύπωμα άνθρακα της κρουαζιέρας σε σύγκριση με τη διαμονή σε ξενοδοχείο συν τα αεροπορικά ταξίδια – δεδομένου ότι οι κρουαζιέρες είναι ουσιαστικά πλωτά ξενοδοχεία. Η ανάλυσή του διαπίστωσε ότι ένα άτομο που παίρνει μια κρουαζιέρα στις ΗΠΑ για 1.200 μίλια (2.000 χιλιόμετρα) στην πιο αποτελεσματική γραμμή κρουαζιέρας θα ήταν υπεύθυνο για περίπου 1.100 λίβρες (500 κιλά) CO2, σε σύγκριση με 518 λίβρες (235 κιλά) για μια πτήση μετ ‘επιστροφής και διαμονή σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων. Με άλλα λόγια: Η κρουαζιέρα παράγει «περίπου διπλάσια ποσότητα συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου» από την πτήση, λέει ο Comer.

«Συνήθως οι άνθρωποι πετούν για να κάνουν μια κρουαζιέρα», σημειώνει η Stella Bartolini Cavicchi, σύμβουλος θαλάσσιας πολιτικής στο OceanMind, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που χρησιμοποιεί δορυφορικές και άλλες τεχνολογίες για να κατανοήσει τον αντίκτυπο των ανθρώπων στη θάλασσα. Η πτήση σε ένα λιμάνι κρουαζιέρας σημαίνει ότι «καταλήγετε σε διακοπές υψηλής έντασης άνθρακα», λέει.

Ένας εκπρόσωπος της Royal Caribbean λέει ότι το Icon έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί 24% πιο αποτελεσματικά από το διεθνές πρότυπο για τα νέα πλοία, τα οποία σύμφωνα με τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) πρέπει ήδη να είναι 30% πιο ενεργειακά αποδοτικά από αυτά που κατασκευάστηκαν το 2014. Η εταιρεία θα παρακολουθεί επίσης το Icon “τους επόμενους έξι έως 12 μήνες για να διασφαλίσει ότι παίρνουμε αυτό που σχεδιάζαμε να είναι το πλοίο”, δήλωσε ο εκπρόσωπος.

Το 2022, το πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι άμεσες εκπομπές της Royal Caribbean (ή Scope 1) ανήλθαν σε 5,5 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2, από 5,3 εκατομμύρια τόνους το 2019, σύμφωνα με το Bloomberg.

Μεγάλα πλοία, μεγάλες… φουρτούνες για το κλίμα

Μόλις πριν από λίγα χρόνια, το μέλλον της κρουαζιέρας φαινόταν σαν να ήταν σε δεινή θέση. Όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί του Covid-19 καθήλωσαν τα πλοία για μήνες, υπήρχε μεγάλη ανησυχία στον κλάδο ότι το ενδιαφέρον των επιβατών θα αργούσε να επιστρέψει. Αλλά μόλις σταμάτησαν οι περιορισμοί, «οι άνθρωποι δεν το σκέφτηκαν δεύτερη φορά», λέει ο Bartolini Cavicchi. «Η παγκόσμια κρουαζιέρα στην Ωκεανία εξαντλήθηκε μέσα σε μία ημέρα τον Ιανουάριο του 2021. Οι άνθρωποι απλά πέθαιναν για να επιστρέψουν εκεί έξω».

Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιερόπλοιων (CLIA), η οποία λέει ότι τα μέλη της αντιπροσωπεύουν περίπου το 95% των παγκόσμιων ταξιδιών κρουαζιέρας, προβλέπει ότι ο όγκος των επιβατών θα φτάσει τα 36 εκατομμύρια φέτος, από σχεδόν 32 εκατομμύρια το 2023 και 30 εκατομμύρια το 2019. Πέρυσι, ο συνασπισμός ClimateTrace (του οποίου η OceanMind είναι μέλος) δημοσίευσε μια ανάλυση που διαπίστωσε ότι οι εκπομπές κρουαζιερόπλοιων είναι ήδη 6% υψηλότερες από ό, τι ήταν πριν από την πανδημία, σύμφωνα με το Bloomberg.

Οι κλιματικές επιπτώσεις των κρουαζιερόπλοιων δεν περιορίζονται στις εκπομπές που παγιδεύουν θερμότητα στην ατμόσφαιρα. Τα τεράστια σκάφη εκπέμπουν επίσης μια ουσία που μοιάζει με αιθάλη γνωστή ως μαύρος άνθρακας, η οποία απορροφά το φως του ήλιου και παγιδεύει θερμότητα στο έδαφος. Στην Αρκτική, η οποία φιλοξενεί έναν αυξανόμενο αριθμό κρουαζιέρων, ο μαύρος άνθρακας μπορεί να εγκατασταθεί στο χιόνι και τον πάγο, επιταχύνοντας τον ρυθμό με τον οποίο λιώνουν οι παγετώνες. Ο Bartolini Cavicchi λέει ότι ενώ τα κρουαζιερόπλοια αντιπροσωπεύουν περίπου το 1% του παγκόσμιου στόλου, είναι υπεύθυνα για το 6% των εκπομπών μαύρου άνθρακα.

«Ενεργειακά γουρούνια»

Σε αντίθεση με τις πτήσεις, των οποίων οι κλιματικές επιπτώσεις ώθησαν το flygskam, ή το flight-shaming, τα κρουαζιερόπλοια δεν έχουν πάντα τον ίδιο περιβαλλοντικό έλεγχο. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η ναυτιλία θεωρείται συχνά πιο ενεργειακά αποδοτική από τα αεροπορικά ταξίδια, κάτι που ισχύει για τα φορτηγά πλοία χάρη στους σχετικά μικρούς χώρους διαβίωσης και την αποτελεσματική χρήση του χώρου. Τα κρουαζιερόπλοια, αντίθετα, είναι ενεργειακά γουρούνια: Οι παραθεριστές που πληρώνουν αναμένουν περισσότερα τετραγωνικά μέτρα και οι σύγχρονες κρουαζιέρες προσφέρουν μια σειρά από ανέσεις.

«Έχετε πράγματα όπως η θέρμανση της πισίνας και η διατήρηση των φώτων αναμμένα», λέει ο Comer. «[Έχετε] θέρμανση και κλιματισμό. Έχετε το καζίνο. Υπάρχει απλώς πολύς εξοπλισμός για να συνεχίσουμε να τρέχουμε για να διασκεδάσουμε και να νιώσουμε άνετα».

Ταυτόχρονα, οι εταιρείες κρουαζιέρας σπεύδουν να θέσουν στόχους βιωσιμότητας. Η Royal Caribbean Cruises, η MSC Cruises και η Norwegian Cruise Line Holdings έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050, ενώ η Carnival Corp. σχεδιάζει να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, οι φορείς κρουαζιέρας αντικαθιστούν όλο και περισσότερο τα καύσιμα με βάση το πετρέλαιο με εναλλακτικές λύσεις μικρότερης έντασης άνθρακα, συνήθως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Η CLIA αναφέρει ότι, από τα 44 νέα πλοία που θα παραγγελθούν μέχρι το 2028, περισσότερα από τα μισά θα τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο. Το Icon of the Seas λειτουργεί σε δεξαμενή καυσίμου LNG 300 τόνων, σύμφωνα με το Bloomberg.

Υπό πίεση για μείωση των εκπομπών

Η ναυτιλιακή βιομηχανία συνολικά βρίσκεται υπό πίεση για τη μείωση των εκπομπών. Πέρυσι, ο ΙΜΟ άρχισε να απαιτεί από τις εταιρείες με πλοία πάνω από ένα ορισμένο μέγεθος να υπολογίζουν έναν δείκτη ενεργειακής απόδοσης πλοίων (EEXI) και να αρχίσουν να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με έναν επιχειρησιακό δείκτη έντασης άνθρακα (CII), ο οποίος λαμβάνει υπόψη τις εκπομπές ενός πλοίου, την ποσότητα του μεταφερόμενου φορτίου και την απόσταση που διανύθηκε. Από φέτος, τα πλοία θα λάβουν βαθμολογία βιωσιμότητας από το Α έως το Ε με βάση τα δεδομένα τους. Όσοι έχουν βαθμολογία D για τρία συνεχόμενα χρόνια ή E για ένα έτος, θα πρέπει να υποβάλουν ένα σχέδιο βελτίωσης, αν και δεν είναι σαφές ποιες ποινές υπάρχουν για κακή απόδοση.

Ωστόσο, η βιομηχανία κρουαζιέρας πιέζει για μια μέτρηση που δεν λαμβάνει υπόψη την απόσταση που διανύθηκε, καθώς ο χρόνος των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι σημαίνει ότι είναι πιθανό να λάβουν χειρότερη βαθμολογία CII. Η ξενοδοχειακή υποδομή των πλοίων εξακολουθεί να απαιτεί σημαντική χρήση ενέργειας, ακόμη και όταν υπάρχουν λιγότεροι άνθρωποι επί του σκάφους και δεν διανύονται ναυτικά μίλια. «Η μέτρηση δεν έχει ρυθμιστεί για πλοία που δεν κινούνται συνεχώς», λέει ο εκπρόσωπος της Royal Caribbean.

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι αυτή η ασυνέπεια θα μπορούσε ακόμη και να ενθαρρύνει τα κρουαζιερόπλοια να υιοθετήσουν δρομολόγια με περισσότερο χρόνο εν κινήσει, γεγονός που θα αύξανε τις συνολικές εκπομπές τους. Οι συγγραφείς πρότειναν την αντικατάσταση της απόστασης που διανύεται με το ποσοστό του χρόνου που δαπανάται στη θάλασσα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Γαλλία: Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου
Διεθνή |

Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στο Παρίσι

Στόχος η ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις γαλλικές εταιρείες από τους νέους αυστηρούς κινεζικούς κανόνες εισαγωγής που απαιτούν την ανταλλαγή τύπων και τεχνογνωσίας παραγωγής