Στα 100 έφτασε η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου, γνωστή από το brand Μακεδονικός Χαλβάς, καταγράφοντας νέο ιστορικό ρεκόρ τζίρου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το 2023, μια πολύ μικρή «ανάσα» από τα 100 εκατ. ευρώ.
Αφοί Χαΐτογλου: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης
Με πρωταγωνιστές το ταχίνι και τον χαλβά, τα μισά – και πλέον – από τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται από τις αγορές του εξωτερικού, ενώ παρά την εποχικότητα που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την κατανάλωση χαλβά (υπολογίζεται ότι κατά την περίοδο της Σαρακοστής γίνεται το 50% του τζίρου) οι μπάρες χαλβά που έχει κυκλοφορήσει η Αφοί Χαϊτογλου προσθέτουν πωλήσεις όλο τον χρόνο.
Σύμφωνα με τον κο Ελευθέριο Χαΐτογλου, marketing director της Αφοί Χαϊτογλου η τάση προς υγιεινή διατροφή έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών από τη μαρμελάδα και την πραλίνα φουντουκιού σε προϊόντα όπως το ταχίνι και το φιστικοβούτυρο, κατηγορίες που η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση όπως και στην κατηγορία του χαλβά.
Ας σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια το ταχίνι «τρέχει» με μέσο όρο ανάπτυξης 8-10% ετησίως. Την ίδια στιγμή, θετικές επιδόσεις εμφανίζει και το φυστικοβούτυρο, που στην ουσία είναι ένα πολύ νέο προϊόν για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, αφού στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει μπει ως διακριτή κατηγορία τα τελευταία 7 χρόνια, με τις συνολικές πωλήσεις σε αξία να φθάνουν περί τα 7 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον κο Χαΐτογλου.
Το ταχίνι και ο χαλβάς ζουν το αμερικάνικο όνειρο
Εξίσου, ή και περισσότερο, είναι ικανοποιημένοι οι διοικούντες την εταιρεία με τις εξαγωγικές πωλήσεις. Το 2023, για δεύτερη χρονιά από το 1924 όταν ο Κωνσταντίνος, ο Ελευθέριος και ο Σάββας Χαΐτογλου άνοιξαν ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στην πλατεία Άθωνος, στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης, ξεπέρασαν τις πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας.
Το 2022 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της επιχείρησης, που οι πωλήσεις του εξωτερικού ξεπέρασαν τις αντίστοιχες της εσωτερικής αγοράς, φθάνοντας στο 52% του τζίρου της Αφοί Χαΐτογλου.
«Γη της επαγγελίας» για τις εξαγωγές της εταιρείας, οι οποίες εκτείνονται σε 50 χώρες, είναι η Αμερική, καθώς εισφέρει το 40% του τζίρου που προέρχεται από τις πωλήσεις στο εξωτερικό, με κυριότερα προϊόντα τον χαλβά, το ταχίνι και τα παστέλια, είτε branded είτε ως private label.
Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία διεύρυνε την παρουσία της επί αμερικανικού εδάφους εισερχόμενη στο σύνολο του δικτύου καταστημάτων της Walmart, της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής στον κόσμο.
Επίσης μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι αγορές του Καναδά, της Αγγλίας, όπου ταχίνι και χαλβάς έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, καθώς και της Πολωνίας.
Παρά τον διεθνή ανταγωνισμό από χώρες, όπως το Ισραήλ, ο Λίβανος, η Ιορδανία και η Τουρκία το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα λόγω ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή παρά το γεγονός ότι είναι υψηλότερο το κόστος, ανέφερε ο marketing director της εταιρείας.
Οι Χούθι, η νέα αύξηση στο σουσάμι και τα μέτρα Σκρέκα
Μακράν η μεγαλύτερη εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι κυρίως από την Αιθιοπία, η Αφοί Χαΐτογλου όπως είναι φυσικό βρίσκεται σε εγρήγορση για τις διακυμάνσεις στην τιμή της πρώτης ύλης που επηρεάζεται και από την κλιματική κρίση.
Αν και η εταιρεία έχει προνοήσει και έχει προχωρήσει σε συμβολαιοποιήση ποσότητων σουσαμιού για την παραγωγή των προϊόντων της, το κόστος δεν παύει να είναι ανεβασμένο. Και ο λόγος είναι τα μεταφορικά, τα οποία αυξήθηκαν σημαντικά λόγω των επιθέσεων των Χούθι. Συνολικά το κόστος της πρώτης ύλης με ενσωματωμένη τη δαπάνη της μεταφοράς είναι 30-35% πάνω σε σχέση με πέρυσι.
Πάντως ο marketing director σημείωσε ότι στη νέα σεζόν που ξεκινάει το επόμενο διάστημα οι τιμές στο σουσάμι θα είναι ακόμη πιο αυξημένες.
«Προσπαθούμε να απορροφήσουμε το κόστος όπως κάναμε και με το ενεργειακό κόστος είτε τα υλικά συσκευασίας στο μέγιστο δυνατό βαθμό», τόνισε ο κος Χαΐτογλου.
Αναφορικά με την ακρίβεια είπε ότι επηρεάζει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, καθώς πρέπει να είναι προσεκτικές στην τιμολογιακή τους πολιτική ώστε να προσαρμοστούν στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς, ενώ εμφανίστηκε θετικός στα μέτρα Σκρέκα.
Η ολική επαναφορά των οικονομικών μεγεθών
Ωστόσο, δεν ήταν πάντα όλα ρόδινα στα σχεδόν 100 χρόνια της επιχειρηματικής δράσης της επιχείρησης, που απασχολεί περίπου 400 άτομα και είναι μακράν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι (σ.σ. προέρχεται από την Αιθιοπία, όπως είπε ο κος Χαΐτογλου).
Μέχρι να φτάσει να συμφωνήσει με όλες τις τράπεζες, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2019, ο υψηλός δανεισμός κόντεψε να την «πνίξει».
Ο δανεισμός της τάξης των 130 εκατ. ευρώ, που αναλήφθηκε προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι εκτεταμένες επενδύσεις τις οποίες έχει υλοποιήσει η εταιρεία στις μονάδες παραγωγής της, διευθετήθηκε και πλέον εξυπηρετείται κανονικά, σύμφωνα με τη διοίκηση.
Latest News
Τι σημαίνει για την Kiko Milano στην Ελλάδα το deal με τη Louis Vuitton
Δεν υπάρχει καμία επίδραση στο αναπτυξιακό πλάνο της low cost ταλικής μάρκας που έφερε ο όμιλος Φάις στην Ελλάδα, ως αποκλειστικός διανομέας, το 2020
Ποιος είναι ο όμιλος «Παύλος Ν. Πέττας» που χτύπησε το ακίνητο στο Ρίο - Αντίρριο - Το success story των 77 ετών
Η εταιρεία διαθέτει πλέον περισσότερα από 80.000 τ.μ. ιδιόκτητων εγκαταστάσεων στην Ελλάδα και άλλα 110.000 τ.μ. στη Βουλγαρία
Η μάχη των τραπεζών με τα έξοδα σε 4 μέτωπα
Η πρόγευση της στρατηγικής για τον περιορισμό των δαπανών από την Πειραιώς
Πώς τα «τραπεζάκια έξω» έσωσαν την παρτίδα για την Coca Cola HBC
Τι είπε για την ελληνική αγορά ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola HBC Ζόραν Μπογκντάνοβιτς – Οι εκτιμήσεις για το 2024 και οι ανατιμήσεις που έρχονται
Η Sunlight φορτίζει μπαταρίες… για επιδοτήσεις 3 δισ. – Η μάχη για εργοστάσια στην Ε.Ε.
Ο επόμενος στόχος του CEO Λάμπρου Μπίσαλα μετά το άλμα των πωλήσεων άνω του 1 δισ. ευρώ
Νatech: Από τα Γιάννενα μέχρι... την Αφρική φέρνει τα πάνω - κάτω στις τράπεζες
Αναπτύσσει τραπεζικά συστήματα για ιδρύματα σε πάνω από 40 χώρες του κόσμου
Στην Ελλάκτωρ το 96,06% της REDS - Ολοκληρώθηκε η συναλλαγή με τους Ολλανδούς μετόχους
Στις 22 Μαίου η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της REDS για την έξοδο από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Interlife: Υψηλά κέρδη για το 2023 και αύξηση παραγωγής
Η εταιρεία πρότεινε διανομή μερίσματος 0,16 ευρώ ανά μετοχή
Χαρδούβελης: Ξανά ισχυρές οι ελληνικές τράπεζες – Καθοριστικός ο ρόλος τους στη χρηματοδότηση της οικονομίας
Συνάντηση της ΕΕΤ με εκπροσώπους του οικονομικού επιτελείου του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ
Κοντά στο 71% το ποσοστό του Ν. Λύκου στην AustriaCard - Μέσω placement σε επενδυτές το 15%
Η διαδικασία εντάσσεται στην προσπάθεια της εταιρείας να ενισχύσει τη διασπορά των μετοχών της, καθώς στον κ. Λύκο άνηκε λίγο πάνω από το 77% της εταιρείας