
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν δεκάδες οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα το επόμενο έτος, καθώς προετοιμάζονται για έναν «χειμώνα EV» που καθοδηγείται από σκληρούς νέους στόχους εκπομπών άνθρακα της ΕΕ και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Ηλεκτροκίνηση: Γιατί οι δασμοί της ΕΕ δεν θα επηρεάσουν των επέλαση των κινεζικών EV
Ενόψει της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού αυτής της εβδομάδας, οι μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν επίσης πιεστεί από τη μείωση της ζήτησης, επικεντρώνονται στην ανάκτηση του χαμένου μεριδίου αγοράς με νέα οχήματα.
«Είμαστε εδώ για να παλέψουμε», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, νωρίτερα αυτόν τον μήνα, καθώς αποκάλυψε ένα έργο ανακύκλωσης μπαταριών και σχεδιάζει να υποστηρίξει την δραστηριότητα ηλεκτρονικών οχημάτων (EV) της εταιρείας. «Έχουμε προκλήσεις παντού. Δεν είναι μια βόλτα στο πάρκο, ωστόσο βλέπουμε πολλές δυνατότητες».
Η Renault είναι η μόνη μεγάλη από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχει εκδώσει πρόβλεψη κερδών πρόσφατα. Η Volkswagen, η Stellantis, η BMW και η Mercedes-Benz μείωσαν όλες τις προβλέψεις τους για τα κέρδη λόγω προβλημάτων σε πολλαπλά μέτωπα από τον έντονο ανταγωνισμό έως την αδύναμη ευρωπαϊκή ζήτηση και τα αυξανόμενα αποθέματα στις ΗΠΑ.

Αυτοκινητοβιομηχανίες: Ο κίνδυνος των προστίμων
Η πίεση στη βιομηχανία θα αυξηθεί ξανά το επόμενο έτος, όταν τεθούν σε ισχύ οι νέοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές. Βάσει αυτών των στόχων απαιτείται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα από τους στόλους τους — αυξάνοντας το ποσοστό των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων — διαφορετικά αντιμετωπίζουν μεγάλα πρόστιμα.
Στελέχη λένε ότι η επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές ρύπων έχει γίνει πιο δύσκολη λόγω της πρόσφατης επιβράδυνσης της αύξησης των πωλήσεων EV: οι καταναλωτές έχουν συνειδητοποιήσει περισσότερο το κόστος και οι επιδοτήσεις έχουν περικοπεί σε μεγάλες αγορές όπως η Γερμανία.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, με εξαίρεση τη Stellantis, έχουν ζητήσει να μειωθούν ή να καθυστερήσουν οι στόχοι, για να αποφευχθούν τα πρόστιμα που θα μπορούσαν να ανέλθουν συνολικά σε 51 δισ. ευρώ έως το 2030, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners.
Απευθυνόμενος σε επιτροπή του ιταλικού κοινοβουλίου την Παρασκευή, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είπε ότι η στροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που απαιτείται από τους κανόνες της ΕΕ θα προσθέσει σημαντικό κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Σε ένα σύστημα που δεν μπορεί να απορροφήσει αυξημένες τιμές επειδή ο καταναλωτής δεν θέλει να πληρώσει περισσότερα, εισάγουμε 40% περισσότερο κόστος», είπε.
Περισσότερα από 100 νέα μοντέλα EV
Ο αναλυτής της Barclays, Henning Cosman, εκτιμά ότι οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες θα κυκλοφορήσουν περισσότερα από 100 μοντέλα EV φέτος στην Ευρώπη και περίπου 70 το 2025, αλλά οι φθηνότερες τιμές που απαιτούνται για την πραγματοποίηση πωλήσεων θα μπορούσαν να προκαλέσουν έναν «χειμώνα EV», πρόσθεσε.
«Εάν είστε καταναλωτής, σχεδόν αισθάνεστε ότι η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος σήμερα είναι λάθος γιατί γνωρίζετε ότι μπορείτε να αποκτήσετε ένα καλύτερο με μεγαλύτερη αυτονομία και νεότερη τεχνολογία και πιθανότατα σε χαμηλότερη τιμή πολύ σύντομα. Αυτή είναι πραγματικά η καθοδική σπείρα», πρόσθεσε.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, γνωρίζοντας ότι θα βρεθούν υπό πίεση να πουλήσουν φθηνότερα μοντέλα το 2025, έχουν επικεντρωθεί στις πιο ακριβές τιμές της αγοράς φέτος.
Αυτό τις έχει κάνει λιγότερο ικανές να ανταγωνιστούν τις κινεζικές BYD και Xpeng, οι οποίες έχουν τιμή 20.000 ευρώ για ορισμένα μοντέλα – περίπου το ήμισυ της μέσης τιμής ενός EV στην Ευρώπη σύμφωνα με την Transport & Environment, μια ΜΚΟ.
«Θα μπορούσε να υπάρξει πόλεμος τιμών, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι οι Ευρωπαίοι είναι το καλύτερο μέρος για να τον κερδίσουν», δήλωσε ο Alexandre Marian της AlixPartners.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη λιγότερο κερδοφόρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες πριν από οποιαδήποτε νέα έκπτωση το επόμενο έτος. Σε ολόκληρο τον κλάδο, τα μεικτά περιθώρια είναι περίπου 15 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από ό,τι για τα μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την Barclays.
Μερικά φθηνότερα μοντέλα θα παρουσιαστούν στην έκθεση αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένου ενός αυτοκινήτου κάτω των 20.000 ευρώ που κατασκευάστηκε από την Leapmotor, τον Κινέζο συνεργάτη της Stellantis.
Η Renault δέχεται ήδη παραγγελίες για το ηλεκτρικό της R5, με τιμή περίπου 25.000 ευρώ.Ενώ η Citroën, μια άλλη μάρκα Stellantis, θα παρουσιάσει μοντέλα συμπεριλαμβανομένου του συμπαγούς SUV C3 Aircross, αν και μόνο οι μη ηλεκτρικές εκδόσεις κοστίζουν περίπου 20.000 ευρώ.
Σύμφωνα με έρευνα που συνέταξε η Renault, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ θα χρειαστούν 20 έως 22% του μεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς για να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών ρύπων. Αλλά αυτή τη στιγμή, έχουν “κολλήσει” σε λιγότερο από 15%.
Οι αναλυτές λένε ότι οι στόχοι είναι επιτεύξιμοι εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αγοράσουν πιστώσεις εκπομπών από αντίπαλες εταιρείες που πωλούν καθαρότερα οχήματα. Αλλά το κόστος για να γίνει αυτό για εταιρείες όπως η Volkswagen και η Ford, οι οποίες υστερούν περισσότερο στους στόχους, θα είναι πιθανόν η περαιτέρω μείωση των κερδών τους.
Πριν από την έκθεση αυτοκινήτου, ο Luc Chatel, ο επικεφαλής του γαλλικού λόμπι αυτοκινήτων PFA, δήλωσε ότι «οι κατασκευαστές και ολόκληρη η βιομηχανία επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ» για να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αλλά πρόσθεσε μια προειδοποίηση για τον «σοβαρό κίνδυνο» για τη βιομηχανία. «Οι καταναλωτές δεν ακολουθούν πλέον. Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει αναμφίβολα να πληρώσουν ευρωπαϊκά πρόστιμα το επόμενο έτος, κάτι που είναι αρκετά σουρεαλιστικό».


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία