Η JPMorgan ξαναγράφει τους νόμους των οικονομικών — με κάποια βοήθεια

Η τεχνολογία, οι κανονισμοί και η αδράνεια των πελατών έχουν αλλάξει τους κανόνες

© The Financial Times Limited 2024. All rights reserved. FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd. Not to be redistributed, copied or modified in any way. ot.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation
Η JPMorgan ξαναγράφει τους νόμους των οικονομικών — με κάποια βοήθεια

Ο Τζέιμι Ντίμον δεν συμπαθεί την πρόταση ότι η JPMorgan είναι «κυρίαρχη», όπως ανακάλυψε αναλυτής ένας αναλυτής κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της αμερικανικής megabank την Παρασκευή. Πώς θα μπορούσε να είναι, με περισσότερους από 4.000 δανειστές στις ΗΠΑ και μια πληθώρα πεινασμένων fintechs; Ωστόσο, από ορισμένες απόψεις, τα τεράστια κέρδη της JPMorgan δείχνουν ότι στον τραπεζικό τομέα, οι βασικοί κανόνες ανταγωνισμού δεν ισχύουν πλέον.

Πάρτε για παράδειγμα το τεράστιο τμήμα καταναλωτών της τράπεζας. Είχε απόδοση 29% στα ίδια κεφάλαια το τελευταίο τρίμηνο. Ας υποθέσουμε ότι το κόστος των ιδίων κεφαλαίων – η ελάχιστη ζήτηση των επενδυτών – είναι 10% και η τράπεζα πραγματοποιεί υπέροχες υπερφυσικές αποδόσεις. Την τελευταία δεκαετία, αν η JPMorgan είχε απλώς υπερπηδήσει αυτό το εμπόδιο, η τράπεζα λιανικής της θα είχε εγγράψει περίπου 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε σωρευτικά κέρδη. Ωστόσο έβγαλε 90 δισ. δολάρια περισσότερα από αυτό.

Οι έκτακτες αποδόσεις τείνουν να είναι ανταγωνιστικές, διδάσκουν τα σχολικά βιβλία — και αν δεν το κάνουν, αυτό μπορεί να υποδηλώνει ένα πρόβλημα αγοράς.

Αλλά υπάρχουν μερικοί λόγοι για τους οποίους η JPMorgan αψηφά τη βαρύτητα. Το κόστος δημιουργίας μιας αντίπαλης τράπεζας με εθνική εμβέλεια είναι απαγορευτικά υψηλό. Οι πιστωτικές κάρτες που διακινεί η JPMorgan βασίζονται σε πλήθος ιστορικών δεδομένων και γνώσεις σχετικά με τις συνήθειες των πελατών. Η Goldman Sachs είναι ένας ανταγωνιστής που προσπάθησε και απέτυχε να το φτιάξει από την αρχή.

Η τεχνολογία έχει αναδιαμορφώσει τον αγωνιστικό χώρο. Αφού η πανδημία επιτάχυνε την υιοθέτηση όλων των ψηφιακών πραγμάτων από τους πελάτες, οι μεγαλύτεροι δανειστές φτυαρίζουν δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για γρήγορες πληρωμές, τεχνητή νοημοσύνη και πιο λεπτές εμπειρίες πελατών. Η JPMorgan ξοδεύει 17 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στην τεχνολογία. Λίγες μπορούν να ανταγωνιστούν: υπάρχουν μόνο εννέα αμερικανικές τράπεζες των οποίων τα συνολικά λειτουργικά έξοδα είναι τόσο μεγάλα, σύμφωνα με τα στοιχεία του LSEG.

Η αδράνεια των πελατών βοηθά επίσης. Ο Ντίμον είπε την Παρασκευή ότι τα «debosit betas» είχαν βγει χαμηλότερα από το μοντέλο της τράπεζας. Σε απλά αγγλικά, αυτό σημαίνει ότι οι κάτοχοι λογαριασμών συμβιβάζονταν με χαμηλότερες αποδόσεις από τις αποταμιεύσεις τους από ό,τι θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί από τον τρόπο με τον οποίο κινήθηκαν τα επιτόκια.

Αυτό που δεσμεύει αυτά τα κέρδη είναι η ίδια κανονιστική γραφειοκρατία που οδηγεί τους τραπεζίτες σε αντιπερισπασμό. Τα στελέχη των τραπεζών συνεχίζουν να γκρινιάζουν για τους νέους κεφαλαιακούς κανόνες που σκοπεύει να εισαγάγει η Federal Reserve, παρόλο που έχουν ήδη αποδυναμωθεί. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι τέτοιοι κανόνες, αν δημιουργηθούν λογικά, δημιουργούν μια τάφρο γύρω από τους μεγαλύτερους δανειστές. Όσο πιο αυστηρά ρυθμίζονται, τόσο περισσότερο τους εμπιστεύονται οι πελάτες.

Δεν είναι όλες οι μεγάλες τράπεζες το ίδιο τυχερές. Αν εφαρμοστεί το εμπόδιο της απόδοσης κεφαλαίου του 10% στην της JP Morgan, Citigroup την τελευταία δεκαετία τα πραγματικά κέρδη της υπολείπονται κατά πάνω από 60 δισ. δολάρια. Αυτό υποδηλώνει ότι το σταθερό χέρι του Ντίμον είχε σημαντικό αντίκτυπο στις υπερμεγέθεις αποδόσεις της JPMorgan. Και ότι η Citi, καταστρέφοντας την αξία των μετόχων χρόνο με το χρόνο, λυγίζει και με τον δικό της τρόπο τις νόρμες του καπιταλισμού.

OT Originals

Περισσότερα από Financial Times

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο