Παγκόσμιος στόλος: Σε θετική ρότα η ανανέωση

Οι ρυθμοί αντικατάστασης διαφέρουν ανάμεσα στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα δεξαμενόπλοια και τα μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων

Παγκόσμιος στόλος: Σε θετική ρότα η ανανέωση

H ανανέωση του παγκόσμιου στόλου με νεότευκτα πλοία βρίσκεται σε καλό δρόμο, αλλά οι ρυθμοί είναι διαφορετικοί από κλάδο σε κλάδο. Στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου η ανανέωση γίνεται με πιο αργούς ρυθμούς, τα δεξαμενόπλοια βρίσκονται στα πρόθυρα αύξησης του στόλου, ενώ στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι ρυθμοί αντικατάστασης του γηραιότερου στόλου είναι πιο έντονοι, και στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου οι τοποθετήσεις σε νέες παραγγελίες είναι ιδιαίτερα πολλές, σύμφωνα με μία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv.

Ο ρυθμός ανανέωσης του στόλου έχει σημασία, καθώς το επιδιωκόμενο από τους εφοπλιστές είναι η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης. Αν πέσουν πολλά πλοία στο νερό σε έναν κλάδο και η ζήτηση δεν είναι ανάλογη, τότε οι ναύλοι πιέζονται. Το αντίστροφο, εάν ο στόλος αυξάνεται με αργά βήματα, η ζήτηση για πλοία αυξάνεται και οι ναύλοι κινούνται ανοδικά.

Ο παγκόσμιος στόλος χύδην ξηρού φορτίου αποτελείται από 14.300 πλοία με το 71% του στόλου να είναι ηλικίας 15 ετών ή νεότερης

Πλοιοκτήτες, χρηματοδότες και ναυλωτές παρακολουθούν σχεδόν καθημερινά τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, την πορεία διάλυσης παλαιότερων και τις τάσεις των ναύλων για να εκτιμήσουν αν οι νέες παραγγελίες νεότευκτων επιφέρουν ομαλή ανανέωση του στόλου ή δημιουργούν συνθήκες υπερπροσφοράς χωρητικότητας.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου οι πλοιοκτήτες αντικαθιστούν τις γηραιότερες μονάδες με συγκρατημένο ρυθμό και δεν «κυνηγούν» τα νεότευκτα. Ο παγκόσμιος στόλος χύδην ξηρού φορτίου αποτελείται από 14.300 πλοία με το 71% του στόλου να είναι ηλικίας 15 ετών ή νεότερης, ενώ το υπόλοιπο 29% προέρχεται από μια παλαιότερη γενιά.

Σε όρους DWT, ο σημερινός στόλος των 1,046 εκατομμυρίων τόνων θα αυξηθεί κατά περίπου 107 εκατομμύρια τόνους, καθώς 1.335 νέα πλοία θα τεθούν σε λειτουργία. Οι παραδόσεις κατανέμονται ομοιόμορφα – 387 αφίξεις το 2025, 529 το 2026 και 419 από το 2027 και μετά – υποδηλώνοντας μια σταδιακή ανάπτυξη του στόλου.

Στα δεξαμενόπλοια, με έναν στόλο λίγο κάτω από 7.800 πλοία, ο καταμερισμός μεταξύ νεότερης και γηραιότερης χωρητικότητας είναι ισομερώς κατανεμημένος. Το 53% των πλοίων είναι κάτω των 16 ετών, ενώ το 47% είναι μεγαλύτερα. Εν τω μεταξύ, σχεδόν 1.200 νεότευκτα πλοία – 15% του ενεργού στόλου – βρίσκονται υπό παραγγελία, αντιπροσωπεύοντας επιπλέον 102 εκατομμύρια DWT έναντι των σημερινών 699 εκατομμυρίων DWT. Με 269 παραδόσεις να έχουν προγραμματιστεί για φέτος και σχεδόν 1.200 ακόμη μέχρι και πέρα από το 2027, η ισορροπία μεταξύ της σταδιακής απόσυρσης των παρωχημένων μονάδων και της απορρόφησης πρόσθετης χωρητικότητας θα διαμορφώσει τους ναύλους κατά την επόμενη δεκαετία.

Πιο «πράσινα» πλοία

Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν επιδείξει μία αύξουσα διάθεση για νέα πιο «πράσινα» πλοία. Από τα 6.877 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται σε λειτουργία, το 47% ξεπερνά τα 15 έτη ηλικίας, γεγονός που σηματοδοτεί την ανάγκη αντικατάστασης. Το βιβλίο παραγγελιών αντικατοπτρίζει αυτή την επιτακτική ανάγκη: 837 νέα πλοία, που αντιστοιχούν στο 12% του σημερινού αριθμού αλλά σχεδόν στο 29 % της χωρητικότητας του στόλου, υπογραμμίζουν μια στρατηγική στροφή προς μεγαλύτερα, φιλικά προς το περιβάλλον πλοία.

Οι παραδόσεις ακολουθούν μια κλιμάκωση, καθώς 183 πλοία παραλαμβάνονται το 2025, 181 το 2026 και 473 πλοία στη συνέχεια – προετοιμάζοντας τις ναυτιλιακές να ανταποκριθούν στους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών και στα εξελισσόμενα εμπορικά πρότυπα.

Από τα 6.877 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται σε λειτουργία, το 47% ξεπερνά τα 15 έτη ηλικίας, γεγονός που σηματοδοτεί την ανάγκη αντικατάστασης

Τέλος, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) η πλειοψηφία της μεταφορικής ικανότητας είναι ως επί το πλείστον μικρής ηλικίας, με το 69% του στόλου των 824 πλοίων της να είναι ηλικίας κάτω των 16 ετών.

Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών είναι επίσης «πλούσιο», καθώς τα 343 πλοία που έχουν παραγγελθεί αντιστοιχούν στο 42% του υπάρχοντος στόλου, γεγονός που ισοδυναμεί με αύξηση της χωρητικότητας κατά 46% μόλις παραδοθούν αυτά τα πλοία. Με 81 παραδόσεις φέτος, 94 το 2026 και 168 από το 2027 και μετά, ο στόλος των LNG Carriers ετοιμάζεται για μια σημαντική επέκταση, αντικατοπτρίζοντας και την έντονη παγκόσμια τάση για διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και ενίσχυση της προσφοράς LNG.

OT Originals

Περισσότερα από Ναυτιλία

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο