Η παγκόσμια βιομηχανία ποτών αναδιατάσσεται και η Ανατολική Αφρική βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο. H συμφωνία των Diageo–Asahi φέρνει την ιαπωνική Asahi σε ηγετική θέση στην Κένυα, ενώ η Diageo κάνει ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα αποεπένδυσης από την αφρικανική παραγωγή μπύρας.
Πρόκειται για μια κίνηση με έντονο οικονομικό και γεωπολιτικό αποτύπωμα, που επαναπροσδιορίζει τις ισορροπίες στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά της περιοχής.
Η συμφωνία των Diageo–Asahi σε αριθμούς
Η Diageo συμφώνησε να πουλήσει το 65% που κατέχει στην East African Breweries Limited (EABL) στην Asahi, σε αποτίμηση που ανεβάζει την αξία της εταιρείας στα 4,8 δισ. δολάρια.
Το καθαρό τίμημα που θα εισπράξει ο βρετανικός όμιλος, μετά από φόρους και κόστη συναλλαγής, ανέρχεται στα 2,3 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Reuters.
Στην πράξη, η Asahi αποκτά το 100% της Diageo Kenya έναντι περίπου 2,35 δισ. δολαρίων, καθώς και το 53,8% της UDVK, της τοπικής αποστακτικής δραστηριότητας της Diageo, έναντι 646 εκατ. δολαρίων. Τα δύο αυτά ποσοστά συνθέτουν το πλειοψηφικό πακέτο της EABL.
Γιατί πουλά η Diageo
Η πώληση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο απομόχλευσης. Ο όμιλος, ιδιοκτήτης εμπορικών σημάτων όπως τα Johnnie Walker και Smirnoff, πιέζεται από τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης αλκοόλ, αλλά και από τις επιπτώσεις των αμερικανικών δασμών στο διεθνές εμπόριο. Το καθαρό χρέος της Diageo βρίσκεται πάνω από τον στρατηγικό στόχο των 2,5–3 φορές τα κέρδη.
Η συγκεκριμένη συναλλαγή αναμένεται να βελτιώσει τον δείκτη καθαρού χρέους προς κέρδη κατά περίπου 0,25 φορές. Όπως δήλωσε ο προσωρινός διευθύνων σύμβουλος Νικ Τζανγκιάνι, η συμφωνία «δημιουργεί ουσιαστική αξία για τους μετόχους και επιταχύνει την ενίσχυση του ισολογισμού».
Η επόμενη μέρα για την EABL
Παρά την αλλαγή μετόχου, η EABL θα παραμείνει εισηγμένη στα χρηματιστήρια της Κένυας, της Ουγκάντας και της Τανζανίας. Η εταιρεία είναι ο κυρίαρχος παίκτης στην κενυατική αγορά αλκοόλ, με μερίδιο που αγγίζει το 80%.
Στο χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνονται εμβληματικές τοπικές μάρκες μπύρας όπως οι Tusker και Serengeti, αλλά και προϊόντα όπως τα Senator, Chrome και Kenya Cane.
Παράλληλα, η EABL διανέμει διεθνή αποστάγματα της Diageo σε ολόκληρη την περιοχή.
Τι κερδίζει η Asahi
Για την Asahi, η εξαγορά προσφέρει μια ισχυρή πλατφόρμα εισόδου σε μια αγορά με μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης, χάρη στη δημογραφική αύξηση και τη σταδιακή οικονομική ενδυνάμωση της Ανατολικής Αφρικής. Ο ιαπωνικός όμιλος, που πρόσφατα αντιμετώπισε κυβερνοεπίθεση, βλέπει την επένδυση ως στρατηγικό αντίβαρο και μοχλό διεθνούς επέκτασης.
Άδειες, όχι εργοστάσια
Παρότι αποχωρεί από την παραγωγή, η Diageo δεν εγκαταλείπει πλήρως την περιοχή.
Οι δύο πλευρές θα συνάψουν μακροχρόνιες συμφωνίες αδειοδότησης για παγκόσμια brands όπως η Guinness και το Smirnoff Ice. Πρόκειται για ένα μοντέλο που επιτρέπει στη Diageo να διατηρεί παρουσία με υψηλότερα περιθώρια και μικρότερη έκθεση σε συναλλαγματικούς κινδύνους.
Σήμα προς τις αγορές
Η κίνηση έρχεται λίγο πριν αναλάβει καθήκοντα ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Diageo, σερ Ντέιβ Λιούις, τον Ιανουάριο.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η συμφωνία καθησυχάζει τους επενδυτές, περιορίζοντας τους φόβους για επιθετικές περικοπές μερισμάτων και αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω, επιλεκτικής «αποψίλωσης» του χαρτοφυλακίου.
































![Συντάξεις: Την Παρασκευή ξεκινά η καταβολή τους – Τα νέα ποσά [παραδείγματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/euros-atm-scaled.jpg)


