Κοντά σε προκαταρκτική συμφωνία για τη επιβολή φόρου άνθρακα στα αγαθά που εισάγονται από τρίτες χώρες βρίσκονται το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη, όπως έγραψε το Bloomberg. Αυτό, επισημαίνεται, θα δώσει στην ΕΕ ένα ισχυρό εργαλείο για να θωρακίσει τη βιομηχανία της στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, συμβάλλοντας παράλληλα στην αποτροπή της ρύπανσης σε άλλες περιοχές του κόσμου.
Η οριστικοποίηση των βασικών λεπτομερειών του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM), συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων που θα περιλαμβάνονται σε αυτόν, αναμένεται σήμερα.
Διαβάστε επίσης: Άνθρακας – Αυστηροί έλεγχοι στα εισαγόμενα προϊόντα – Σταδιακή κατάργηση δικαιωμάτων στην ΕΕ από το 2026
Ευρωκοινοβούλιο και κράτη μέλη συμφωνούν στην επιβολή φόρου στο εισαγόμενο τσιμέντο, στον χάλυβα, στα λιπάσματα, στο αλουμίνιο, και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής έντασης άνθρακα. Από την πλευρά του κοινοβουλίου, όμως, επιδιώκεται να συμπεριληφθούν ακόμη τα πλαστικά και το υδρογόνο.
Ακόμη, στις 16 Δεκεμβρίου πρόκειται να συζητηθεί το θέμα του πώς θα διασφαλιστεί ότι οι ευρωπαίοι εξαγωγείς δεν θα επιβαρυνθούν με υψηλότερα κόστη, μετά τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων για τους τομείς που καλύπτονται από τον CBAM στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ.
Ο μηχανισμός
Ο μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής για το κλίμα, ως μέτρο που θα προλαμβάνει τον κίνδυνο διαρροής άνθρακα και θα στηρίζει την αυξημένη φιλοδοξία της ΕΕ όσον αφορά τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συμβατότητα με τον ΠΟΕ.
Σύμφωνα με τι σκεπτικό, οι εισαγωγείς της ΕΕ θα αγοράζουν πιστοποιητικά άνθρακα που αντιστοιχούν στην τιμή του άνθρακα που θα είχε καταβληθεί εάν τα προϊόντα είχαν παραχθεί σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για την τιμολόγηση του άνθρακα. Αντιστρόφως, όταν ένας παραγωγός τρίτης χώρας μπορεί να αποδείξει ότι έχει ήδη καταβάλει τιμή για τον άνθρακα που χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή των εισαγόμενων εμπορευμάτων σε τρίτη χώρα, το αντίστοιχο κόστος μπορεί να αφαιρεθεί πλήρως για τον εισαγωγέα της ΕΕ.
Ο CBAM θα συμβάλει στη μείωση του κινδύνου διαρροής άνθρακα προτρέποντας τους παραγωγούς τρίτων χωρών να προβούν σε οικολογικότερες διαδικασίες παραγωγής.
Διεθνής προβληματισμός
Τα σχέδια της ΕΕ έχουν ήδη προκαλέσει διπλωματική αναστάτωση στην Κίνα και την Ινδία και υπάρχει ανησυχία ότι η Ρωσία μπορεί να μη συμμορφωθεί με αυτά, επισημαίνει το Bloomberg.
Επιπλέον, ο μηχανισμός της ΕΕ έρχεται την ώρα που κλιμακώνονται οι εντάσεις σχετικά με τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού της κυβέρνησης των ΗΠΑ, το πράσινο πακέτο 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων της χώρας, το οποίο παρέχει επιδοτήσεις μόνο σε αμερικανούς κατασκευαστές για την ανάπτυξη κάποιων καθαρών τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι το οποίο η ΕΕ αξιολογεί ως ενδεχόμενη παράβαση των κανόνων του ΠΟΕ.
Από την πλευρά της, η ΕΕ υποστηρίζει ότι ο CBAM είναι σύμφωνος με τους κανόνες του διεθνούς εμπορίου ως περιβαλλοντικό μέτρο, που αποσκοπεί να εμποδίσει τη βιομηχανία να μετακινεί τις εκπομπές άνθρακα εκτός του μπλοκ, καθώς επιβάλλει αυστηρότερα κλιματικά μέτρα στη βιομηχανία.
Latest News
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων
Εχασε έδαφος η Tesla στην Κίνα - Πόσο υποχώρησαν οι πωλήσεις της
Τα στατιστικά στοιχεία της Κίνας προστίθενται στις μυριάδες προκλήσεις της Tesla στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Ετοιμάζεται «πράσινο» τέλος στα φωτοβολταϊκά – Ποιους αφορά και πώς θα επιβάλλεται
Έρχεται και ρύθμιση οφειλών για τα ιστορικά απόβλητα των παλαιών φωτοβολταϊκών πάρκων
Ποιο χρώμα αυτοκινήτου θα απαγορευτεί στην ΕΕ
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν εναλλακτική
Πώς «πρασινίζει» το παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα - Ανεβάζουν «στροφές» οι ΑΠΕ [γράφημα]
Το ποσοστό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο εάν δεν υπήρχαν οι ξηρασίες στην Κίνα