Στην άρνηση του Βρετανικού Μουσείου να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στέκεται ο γερμανικός Τύπος. «Ο ισχυρισμός του βρετανικού μουσείου περί ιδιοκτησίας των λεγόμενων Ελγινείων μαρμάρων είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενος. Δεν απορρίπτεται μόνο από την Αθήνα, αλλά και από πολλούς ειδικούς», γράφει η TAZ με τίτλο «Κλεμμένοι Θεοί».
Η γερμανική εφημερίδα παρατηρεί: «Ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά στις συνθήκες αυτής της “αγοράς” από τον Λόρδο Έλγιν διαπιστώνουμε ότι η κλοπή κομματιών της ζωφόρου από τον Παρθενώνα είναι, θα μπορούσαμε να πούμε, η μητέρα όλων των κλοπών τέχνης που διέπραξαν οι μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις στην Ανατολή τον 19ο αιώνα.
Προκαλεί το Spectator – «Δεν ανήκουν στους Έλληνες τα Γλυπτά του Παρθενώνα»
Ο ισχυρισμός, που διατυπώνεται ακόμη και σήμερα στο Λονδίνο, ότι ο Λόρδος Έλγιν είχε γραπτή άδεια από τον τότε Σουλτάνο Σελίμ Γ’ είναι αποδεδειγμένα λανθασμένος. Το σχετικό φιρμάνι δεν υφίσταται, άρα δεν θα μπορούσε ποτέ να παρουσιαστεί. Πρόσφατα ο τούρκος ιστορικός Ορχάν Σακίν, ειδικός στα Οθωμανικά Αρχεία στην Κωνσταντινούπολη, ερεύνησε για μια ακόμα φορά όλα τα σχετικά έγγραφα. Σύμφωνα με τον ιστορικό, το μόνο έγγραφο που σχετίζεται με την υπόθεση είναι ένα αντίγραφο ιταλικής μετάφρασης μιας επιστολής που έγραψε στον Λόρδο Έλγιν o Kαϊμακάμης της Αθήνας, ο ανώτατος οθωμανός αξιωματούχος της πόλης εκείνη την εποχή. Η επιστολή αναφέρει ότι ο Λόρδος Έλγιν είχε την άδεια να φτιάξει γύψινα εκμαγεία, αλλά όχι να αφαιρέσει 2.400 ετών έργα τέχνης από τον Παρθενώνα και να τα στείλει με πλοία στο Λονδίνο.
Το πρωτότυπο της επιστολής του Kαϊμακάμη δεν υπάρχει. Και σίγουρα δεν υπάρχει κανένα άλλο έγγραφο από πιο υψηλόβαθμο οθωμανό αξιωματούχο. Ένα φιρμάνι του σουλτάνου, αν υπήρχε, θα είχε οπωσδήποτε συμπεριληφθεί στο αρχείο διότι όλα αυτά τα διατάγματα φυλάσσονται με ιδιαίτερη προσοχή».
Berliner Zeitung: «Επιστροφή κλεμμένων θησαυρών»
«Η επίμονη, αλλά επιτυχημένη στάση του Βρετανικού Μουσείου σε ζητήματα επιστροφής πολιτιστικών θησαυρών θεωρούνταν για μεγάλο χρονικό διάστημα πρότυπο για άλλα μουσεία και πολιτιστικά ιδρύματα ανά τον κόσμο», σημειώνει από την πλευρά της η Berliner Zeitung με τίτλο «Επιστροφή κλεμμένων θησαυρών».
Η γερμανική εφημερίδα σημεινώνει: «Παρά το γεγονός ότι η δημόσια αποδοκιμασία των πράξεων του Λόρδου Έλγιν από τον Λόρδο Βύρωνα καταγράφηκε στην βρετανική πολιτιστική ιστορία, επικράτησε στη Βρετανία περισσότερο απ΄ ό,τι αλλού η πεποίθηση πως όσα συμπεριλαμβάνονται στις συλλογές των μουσείων αποτελούν μέρος της εθνικής κληρονομιάς. Ας μην ξεχνάμε ότι και το Νησί των Μουσείων στο Βερολίνο δημιουργήθηκε με βρετανικό πρότυπο ως τόπος συλλογής πολιτιστικών τρόπαιων απ΄ όλον τον κόσμο. Η πάλαι πότε πανίσχυρη βρετανική αυτοκρατορία έθεσε και εδώ το πλαίσιο. Στη Μεγάλη Βρετανία ο νόμος περί Εθνικής Κληρονομιάς θεωρούνταν θέσφατο, στο οποίο για πολύ καιρό προσέκρουε το ελληνικό αίτημα επιστροφής των Γλυπτών».
Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Οι 10 πλουσιότεροι αθλητές στον κόσμο: Σε ποια θέση είναι ο Γιάννης Αντετοκούνμπο
Ο Έλληνας άσος του NBA εισπράττει 46 εκατ. δολάρια από το συμβόλαιό του με τους Μπακς
Δεχτήκατε κυβερνοεπίθεση - Πώς να ελαχιστοποιήσετε τη διατάραξη των IT συστημάτων σας
Στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο δεν περιορίζεται απλώς στην αποτροπή επιθέσεων
Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πλούσιοι άνθρωποι
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν πώς οι πλούσιοι άνθρωποι μπορούν να έχουν προβλήματα
Κρασί, βιομηχανία και ιστορία
Ένα βιβλίο ανασυνθέτει την ιστορία γύρω από την βιομηχανία Achaia Clauss και μαζί έναν ολόκληρο κόσμο
Βαγγέλης Μαρινάκης: «Δεν θέλω να μαθαίνω από ήττες, θέλω να συνεχίσω να κερδίζω»
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης μίλησε στη Daily Mail για την απόφαση να ασχοληθεί με τη Νότιγχαμ Φόρεστ και τους στόχους που θέλει να πετύχει
Αυτές είναι οι εταιρείες με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα
Η έρευνα του Great Place Τo Work διεξάγεται με ανώνυμα ερωτηματολόγια και στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην άποψη που έχουν οι εργαζόμενοι για την εταιρεία τους
Πρώτη θέση με εισπράξεις $56,5 εκατ. για το "Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων" στο αμερικανικό box office
Η ταινία ξεπέρασε τις προσδοκίες, καθώς προβλεπόταν να ανοίξει με 40 έως 50 εκατ. δολάρια
Η σκοτεινή πλευρά ενός διάσημου πίνακα
Πρόκειται για έναν από τους διασημότερους πίνακες, ο οποίος παρουσιάζει μια βουκολική άποψη της Αγγλίας
Eurovision 2024: Σε εξέλιξη ο τελικός – Η Ελλάδα έριξε τη «ζαριά» της
Στον τελικό συμμετέχουν συνολικά 25 χώρες και όχι 26, αφού η Ολλανδία αποκλείστηκε πριν μερικές ώρες
Λύθηκε το μυστήριο για το τοπίο του πίνακα της Μόνα Λίζα
Μια γεωλόγος και ιστορικός τέχνης της Αναγέννησης συμπεραίνει ότι το τοπίο που ζωγράφισε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι υπαρκτό και αποακλύπτει πού βρίσκεται