Η Ευρώπη πρέπει να αυξήσει σημαντικά τις παραγωγικές επενδυτικές δαπάνες εάν θέλει να συμβαδίσει με τον παγκόσμιο ανταγωνισμό και να επιτύχει καθαρούς μηδενικούς στόχους, σύμφωνα με την Επενδυτική Έκθεση 2022-2023 της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που δημοσιεύτηκε σήμερα. Το χάσμα στις παραγωγικές επενδύσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ είναι σχεδόν 2% του ΑΕΠ, μια υστέρηση/διαφορά που παραμένει για περισσότερα από δέκα χρόνια. Η Έκθεση Επενδύσεων της ΕΤΕπ -μια ετήσια δημοσίευση που βασίζεται στην Έρευνα Επενδύσεων της ΕΤΕπ στην οποία απάντησαν περίπου 12.500 επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη- δείχνει ότι το μερίδιο των επιχειρήσεων που ασχολούνται με την καινοτομία μειώθηκε πέρυσι σε σύγκριση με το 2021. Οι επιχειρήσεις αναφέρουν την αβεβαιότητα, τις ελλείψεις δεξιοτήτων και το υψηλό ενεργειακό κόστος ως τους σημαντικότερους περιορισμούς στις επενδύσεις.
Σε επίπεδα ρεκόρ η στήριξη της ΕΤΕπ για το κλίμα και την καινοτομία στην Ελλάδα
«Το μέλλον της Ευρώπης εξαρτάται από την ικανότητά μας να μεταμορφώνουμε και να αγκαλιάζουμε την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση. Αυτό απαιτεί τολμηρές επενδύσεις τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο, η αβεβαιότητα, που οδηγείται από απρόβλεπτες συνθήκες πολιτικής και αγοράς, αποδεικνύεται εμπόδιο στις επενδυτικές αποφάσεις», δήλωσε η επικεφαλής οικονομολόγος της ΕΤΕπ, Debora Revoltella, πριν από τη δημοσίευση της έκθεσης, στο εναρκτήριο φόρουμ της ΕΤΕπ στο Λουξεμβούργο. «Η ευκαιρία της πράσινης μετάβασης δεν μπορεί να χαθεί. Η Ευρώπη μπορεί να αξιοποιήσει το προβάδισμα της καινοτομίας σε πολλές πράσινες τεχνολογίες και θα πρέπει να αξιοποιήσει περαιτέρω τις δυνατότητες της ενιαίας αγοράς της ΕΕ, μειώνοντας τα διοικητικά εμπόδια για επενδύσεις και αντιμετωπίζοντας τα κενά στις δεξιότητες».
Τα στοιχεία από την Έρευνα Επενδύσεων της ΕΤΕπ δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις της Ε.Ε. είναι λιγότερο πιθανό να καινοτομήσουν ή να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες από τις εταιρείες των ΗΠΑ. Αυτό είναι ένα διαχρονικό χάσμα, που επιδεινώθηκε από την πανδημία, όταν οι επιχειρήσεις στην Ευρώπη αποδείχθηκαν λιγότερο πιθανό να αλλάξουν σε σύγκριση με τις επιχειρήσεις στις ΗΠΑ. Η ανεπαρκής επένδυση στην καινοτομία, καθώς και σε μηχανήματα και εξοπλισμό, θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ικανότητα της Ευρώπης να ανταγωνίζεται μακροπρόθεσμα.
Οι πράσινες επενδύσεις
Απαιτούνται επενδύσεις 1 τρισ. ευρώ ετησίως προκειμένου η Ευρωπαϊκή Ένωση να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Αυτό το ποσό είναι κατά 356 δισ. ευρώ μεγαλύτερο ετησίως από ό,τι το 2010-2020.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, ενώ η Ευρώπη υπολείπεται των ΗΠΑ στην ψηφιακή καινοτομία, οι πράσινες τεχνολογίες έχουν μέχρι στιγμής ξεχωρίσει ως τομέας όπου η Ε.Ε. υπερέχει. Η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση σε διπλώματα ευρεσιτεχνίας για πράσινες τεχνολογίες στη βιώσιμη κινητικότητα, στα έξυπνα δίκτυα και την αιολική ενέργεια, ενώ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ΗΠΑ και την Κίνα στην αποθήκευση ενέργειας καισε μικρότερο βαθμό, στην ηλιακή ενέργεια. Για να παραμείνει ανταγωνιστική, θα χρειαστεί να εδραιώσει τη θέση της και να επεκτείνει τη συμμετοχή της σε περισσότερες καινοτομίες αιχμής, όπως η τεχνολογία για το υδρογόνο.
- Το 88% των εταιρειών ανέφεραν κάποια μορφή επένδυσης για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, με τις περισσότερες να λαμβάνουν μέτρα για την ενεργειακή απόδοση και την ελαχιστοποίηση των αποβλήτων.
- Το 33% των επιχειρήσεων αναφέρει ότι λαμβάνουν μέτρα προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Δείτε αναλυτικά την έκθεση της ΕΤΕπ εδώ.
Latest News
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων
Εχασε έδαφος η Tesla στην Κίνα - Πόσο υποχώρησαν οι πωλήσεις της
Τα στατιστικά στοιχεία της Κίνας προστίθενται στις μυριάδες προκλήσεις της Tesla στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Ετοιμάζεται «πράσινο» τέλος στα φωτοβολταϊκά – Ποιους αφορά και πώς θα επιβάλλεται
Έρχεται και ρύθμιση οφειλών για τα ιστορικά απόβλητα των παλαιών φωτοβολταϊκών πάρκων
Ποιο χρώμα αυτοκινήτου θα απαγορευτεί στην ΕΕ
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν εναλλακτική
Πώς «πρασινίζει» το παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα - Ανεβάζουν «στροφές» οι ΑΠΕ [γράφημα]
Το ποσοστό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο εάν δεν υπήρχαν οι ξηρασίες στην Κίνα