Αφήνοντας πίσω τη μνημονιακή εποχή οι καταναλωτές στρέφονται σε διαφορετικές επιλογές τόσο στην αγορά ακινήτου όσο και στις αγοραστικές συνήθειές τους.
Έκθεση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής με θέμα «Συνθήκες Διαβίωσης στην Ελλάδα» αναλύει το νέο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή τη δεκαετία 2010-2021, τις προτιμήσεις σε ακίνητα και στα είδη θέρμανσης που επιλέγει για να ζεσταθεί.
Alpha Bank: Το κόστος στέγασης στην Ελλάδα είναι σε ανοδική τροχιά
Το ποσοστό ιδιοκατοίκησης έχει παρουσιάσει σημαντική υποχώρηση τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat.
Tο χρονικό διάστημα από το 2005 έως το 2021, το ποσοστό ιδιοκατοίκησης στη χώρα μας υποχώρησε από το 84,6% στο 73,3%, χάνοντας 11,3 ποσοστιαίες μονάδες.
Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ακίνητα το 2021 έχει το 69,8% των ιδιοκτητών χωρίς οικονομικές υποχρεώσεις έναντι 58,8% το 2010, ενώ με οικονομικές υποχρεώσεις έχει το 6,9% έναντι 11,7% το 2010.
Επίσης, το 2021 το 63,1% των πολιτών διέμενε σε διαμέρισμα όταν το 2010 το ποσοστό ανερχόταν στο 59,9%.
Ενοίκιο ή αγορά ακινήτου; Το ερώτημα αυτό απασχόλησε τα τελευταία χρόνια τους πολίτες. Το 2010 ποσοστό 23,4% προτιμούσαν την ενοικίαση κατοικίας έναντι 16,4% το 2021.
Η συγκυρία το 2020 ήταν ιδανική για όσους έμενα στο ενοίκιο να προχωρήσουν σε αγορά δικής τους κατοικίας, χρηματοδοτούμενοι με στεγαστικό δάνειο. Οι τράπεζες διέθεταν απεριόριστη ρευστότητα και είχαν θέσει υψηλούς στόχους στη στεγαστική πίστη.
Το ποσοστό όμως μειώθηκε καθώς τα ενοίκια αυξήθηκαν σημαντικά και οι εκταμιεύσεις των δανείων γίνονται με το… σταγονόμετρο. Αποτέλεσμα η απόκτηση κατοικίας να αποτελεί «όνειρο θερινής νυχτός».
Τα ακίνητα
Την ίδια στιγμή, το ενδιαφέρον των αγοραστών ακινήτων στράφηκε σε μεγαλύτερες κατοικίες σε σχέση με πριν το 2010 που επέλεγαν σπίτια με λιγότερα τετραγωνικά.
Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει την τάση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια, υποψήφιοι αγοραστές που αποφασίζουν να ζήσουν σε ιδιόκτητο ακίνητο, αλλά και όσοι επιθυμούν να επενδύσουν σε πιο άνετες κατοικίες για να εξυπηρετήσουν τις καθημερινές ανάγκες τους, να επιλέγουν κατοικίες άνω των 65 τετραγωνικών μέτρων.
Έτσι, καθοριστικοί παράγοντες επιλογής ενός διαμερίσματος, μίας μονοκατοικίας ή μεζονέτας αποτελούν εκτός της τοποθεσίας και της ηλικίας, το εμβαδόν και η διαρρύθμισή του και η στροφή σε ακόμη μεγαλύτερη ακίνητα.
Καλοριφέρ ή ξύλα;
Ο μέσος Έλληνας καταναλωτής προχώρησε τα τελευταία χρόνια στην αναζήτηση της πλέον συμφέρουσας ενεργειακής λύσης για το… πορτοφόλι του.
Οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου αλλάζουν συνεχώς με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να στρέφονται από το 2020 και μετά στις σόμπες με καυσόξυλα, στις ηλεκτρικές συσκευές (σόμπα, αερόθερμο, καλοριφέρ) και στο aircondition. Το καλοριφέρ αποτελεί, πλέον, παρελθόν για αρκετά νοικοκυριά (65,9% το 2010, 40,8% το 2021)!
Ακόμη και σήμερα το ενεργειακό τοπίο εξακολουθεί να παραμένει ρευστό, καθώς συνεχείς είναι οι ανατροπές ενώ οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις καθίστανται απαγορευτικές.
Έτσι, το ζήτημα της θέρμανσης βρίσκεται συνεχώς στο επίκεντρο του προϋπολογισμού των νοικοκυριών.
Πού πήγαν τα DVD;
Η «μάχη» για τα DVD ανήκει πια στο παρελθόν. Το αποδεικνύουν και τα στοιχεία όπου το 2010 συσκευή παραγωγής DVD είχε το 64,9% των νοικοκυριών, ενώ το 2021 το 22,6%.
Τι συνέβη; Την εποχή του γρήγορου Internet και του straming όλα αυτά μοιάζουν μακρινά, ενώ για τη νέα γενιά ίσως αποτελούν ιστορίες… επιστημονικής φαντασίας.
Μεγάλη στροφή υπήρξε στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Το ποσοστό των νοικοκυριών που διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή συνέχισε να αυξάνεται και ανήλθε το 2021 σε 76,1% σε σχέση με 50,2% το 2010.
Και τι να πει κανείς για την «ανακάλυψη» του φούρνου μικροκυμάτων. Το 2010 δεν υπήρξε σαν συσκευή στα ελληνικά νοικοκυριά, ενώ το 2021 το 55,9% έχει φούρνο μικροκυμάτων.
Με το πάτημα μόλις ενός κουμπιού ήταν αρκετό για να διευκολύνει την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων και πλέον αποτελεί απαραίτητη οικιακή συσκευή για την κουζίνα κάθε νοικοκυριού. Όπως επίσης και η ηλεκτρική κουζίνα και η συσκευή υγραερίου.
Latest News
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις
Ποιοι κλάδοι έκαναν «Ανάσταση» και ποιοι τραβούν (ακόμη) Γολγοθά
Ποια είναι η εικόνα στην αγορά – Τι λένε στον ΟΤ επιχειρηματίες για την πασχαλινή κίνηση
Με «συνοδηγό» την ακρίβεια η πασχαλινή έξοδος - Στα ύψη η βενζίνη
Ξεφεύγει η τιμή των καυσίμων σε Λεκανοπέδιο και δημοφιλείς προορισμούς – Βάσανο το πασχαλινό τραπέζι, πού κυμαίνονται οι τιμές
Στασινόπουλος, Σκλαβενίτης, Κόκκαλης και Μέγιερ αλλάζουν τον Ταύρο
Ποια είναι τα οκτώ έργα που μεταμορφώνουν τον Ταύρο – Τα κτίρια που αλλάζουν χρήση
Η φορολογία κύρια πηγή εσόδων του προϋπολογισμού
H μοναδική πηγή που υπέρ-αποδίδει είναι αυτή του φόρου εισοδήματος, με την μερίδα του λέοντος να προέρχεται από τις επιχειρήσεις
Το θετικό αποτύπωμα της επενδυτικής βαθμίδας σε ομόλογα και μετοχές
Μία νέα γενιά επενδυτών περισσότερο "ποιοτικών" και μακροπρόσθεσμων, δημιουργείται για τα ελληνικά assets, μετά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας
Γιατί «κόλλησε» πάνω από το 10% η ανεργία;
Ποιες είναι οι βασικές στρεβλώσεις στην ελληνική αγορά εργασίας