Έχουν περάσει μόλις έξι χρόνια από την εποχή που τα ρομποταξί έμοιαζαν να αποτελούν το επόμενο μεγάλο άλμα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τότε, πολλοί στοιχημάτιζαν ότι σύντομα κανείς δεν θα αγόραζε πια αυτοκίνητα, καθώς οι περισσότεροι – και κυρίως οι νέοι – θα προτιμούσαν τις υπηρεσίες αυτόματης οδήγησης από την κατοχή και την οδήγηση ενός αυτοκινήτου.
Ρομποταξί: Έρχονται τα πρώτα οχήματα στους δρόμους
Στην πραγματικότητα, όπως επισημαίνει ο Economist, πολλά πράγματα εξελίχθηκαν αλλιώς. Οι νέοι δεν εγκαταλείπουν την εμπειρία της οδήγησης – απλώς αργούν περισσότερο να πιάσουν τιμόνι στα χέρια τους. Η τεχνολογία εξάλλου δεν έχει φτάσει ακόμα στο σημείο που να επιτρέπει σε ένα όχημα να κινείται με ασφάλεια πλήρως αυτόνομα – τουλάχιστον όχι χωρίς οδηγό ασφαλείας στο τιμόνι και ογκώδη εξοπλισμό στο πορτμπαγκάζ αλλά και στην οροφή.
Τα ρομποταξί
Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι τα ρομποταξί έχουν αναπτυχθεί μόνο σε πόλεις και περιοχές που οι ρυθμιστικοί κανόνες είναι πιο χαλαροί. Η Cruise, θυγατρική της General Motors, έχει επεκτείνει στο Φοίνιξ της Αριζόνα και στο Όστιν του Τέξας την υπηρεσία που ξεκίνησε για το κοινό στο Σαν Φρανσίσκο τον Φεβρουάριο του 2022. Η Waymo της Alphabet, μητρικής της Google, λειτουργεί στο Φοίνιξ και το Σαν Φρανσίσκο. Μια εφαρμογή της Uber με οχήματα της Motional, κοινοπραξίας μεταξύ της Hyundai και της Aptiv, προσφέρει αυτοκινούμενες διαδρομές στο Λας Βέγκας. Η Amazon δρομολογεί ρομποτικά ταξί μεταξύ των γραφείων της στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ στην Κίνα η Baidu λειτουργεί παρόμοιες υπηρεσίες σε διάφορες πόλεις. Και σε αυτές τις περιοχές όμως ισχύουν αυστηροί περιορισμοί. Στο Σαν Φρανσίσκο, τα ρομποταξί πρέπει να αποφεύγουν πολυσύχναστες περιοχές, να μη λειτουργούν σε ώρες αιχμής και να ελέγχονται από οδηγούς ασφαλείας ή μέσω απομακρυσμένης παρακολούθησης.
Σταδιακά βήματα αντί για ένα μεγάλο άλμα
Καθώς το κόστος της σχετικής τεχνολογίας υποχωρεί, τα ραμποταξί θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ταχύτερα, δημιουργώντας μια αγορά με έσοδα 2,1 τρισ. δολαρίων ως το 2040. Προς το παρόν όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πιο άμεσους και ρεαλιστικούς στόχους, που έχουν να κάνουν κυρίως με την ηλεκτροκίνηση. Όσο για την αυτόματη οδήγηση, αντί για ένα άλμα προς ένα μέλλον πλήρως αυτοκινούμενων οχημάτων, εισάγουν σταδιακά – με πρώτη την Tesla – αυτοματισμούς που επιτρέπουν από τους οδηγούς να αποσύρουν για λίγο το βλέμμα από τον δρόμο, πάντα όμως κρατώντας τα χέρια τους στο τιμόνι.
Πρόκειται για τα συστήματα επιπέδου 2 plus και 3, που εκτιμάται ότι θα προσφέρουν περισσότερο χρόνο για εργασία και αναψυχή. Για την ανάπτυξη αυτών των συστημάτων απαιτείται συνεργασία των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους τεχνολογικούς κολοσσούς, κάτι που φέρνει σε δύσκολη θέση της πρώτες – γι’ αυτό και προσπαθούν να διατηρήσουν κάποιον βαθμό ελέγχου, προκρίνοντας την εγκατάσταση λογισμικών ανοιχτού κώδικα.
Σε πλεονεκτική θέση η Κίνα
Η ανάγκη αυτής της συνεργασίας δίνει μεγάλη ώθηση στην Κίνα, με την UBS να υποστηρίζει ότι το Πεκίνο έχει τη δυνατότητα να ηγηθεί στον αγώνα για τα αυτοκινούμενα οχήματα αφού διαθέτει ένα τεράστιο πλέγμα προαγωγής της τεχνολογικής καινοτομίας, εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες και ένα κοινό που «διψά» για νέα τεχνολογία. Η κυβέρνηση έχει ορίσει ως στόχο για το 2025 την παραγωγή οχημάτων με αυτοματισμό επιπέδου 3 καθώς και την κυκλοφορία ρομποταξί σε ορισμένες περιοχές, ενώ οι τοπικές κυβερνήσεις δημιουργούν ζώνες δοκιμών.
Από την ιδιοκτησία στη χρήση
Στο μεταξύ, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά στον τομέα της αυτοματοποιημένης μετακίνησης, ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως στρέφονται σε μηνιαίες συνδρομές για την χρήση οχημάτων, σε μια πρακτική που θυμίζει έντονα τη λειτουργία του Netflix – και σε μια ακόμα ένδειξη της παγκόσμιας μετάβασης από την ιδιοκτησία στην χρήση.
Latest News
Nvidia: Ποιος μπορεί να εκθρονίσει τη βασίλισσα;
Τα γλωσσικά μοντέλα και το στοίχημα των GPU
Κυβερνοασφάλεια: Πόσο εύκολο είναι να χακάρεις ένα τηλέφωνο;
Στοιχεία δείχνουν ότι μια τεχνολογία στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών χρησιμοποιήθηκε για την κατασκοπεία ανθρώπων στην Αμερική
Νέα επένδυση της Google σε data center στη Φινλανδία
Θέλουν να εκμεταλλευθούν το ψυχρό κλίμα, τις σημαντικές φοροελαφρύνσεις και την άφθονη διαθεσιμότητα ενέργειας προερχόμενης από ανανεώσιμες πηγές
Πότε θα υιοθετήσουν πλήρως την AI οι επιχειρήσεις - Η έκθεση της KPMG
Σχεδόν τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων χρησιμοποιούν ήδη την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) για τις χρηματοοικονομικές αναφορές τους
Ο CEO της Amazon συμβουλεύει: Το προσόν που οδηγεί τους υπαλλήλους στην επιτυχία
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ηγεσία της Amazon έχει δεχτεί πυρά για τη μεταχείριση των εργαζομένων στις αποθήκες
Ξανά στο διάστημα η Blue Origin του Μπέζος
Στην πτήση επενέβαιναν έξι επιβάτες
Διαφήμιση και 40 εκατ. συνδρομητές οδηγούν το Netflix στην κορυφή του streaming
Η πλατφόρμα έχει πραγματοποιήσει ένα άλμα 14%, όταν πολλές άλλες εταιρείες streaming αντιμετώπιζαν κάμψη στον αριθμό των χρηστών τους - Ο ρόλος των διαφημιστικών πακέτων
Στη Silicon Valley ο Μιλέι - Η συνάντηση με τον Ζάκερμπεργκ
Ο πρόεδρος της Αργεντινής θέλει να μετατρέψει τη χώρα του σε τεχνολογικό κόμβο
Στο Μπαλί ο Ίλον Μασκ - Τα σχέδια για ανάπτυξη της Starlink
Έχει προγραμματίσει δορυφόρου με τον πρόεδρο της χώρας
Αύξηση 7% στο παγκόσμιο ΑΕΠ από την ΑΙ - Τι «βλέπει» ο ΟΟΣΑ
Τι αλλαγές φέρνει στην αγορά εργασίας