Σύννεφα σωρεύονται πάνω από την «πράσινη συμφωνία» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη δέσμη μέτρων που αποβλέπει στην επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας από το μπλοκ ως το 2050.
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε προ ημερών ο επικεφαλής του μπλοκ για το κλίμα, Φρανς Τίμερμανς, κάνοντας λόγο για κίνδυνο η Ένωση να παρασυρθεί σε «πολιτισμικούς πολέμους», με τον πολιτικό διχασμό να παραλύει την κοινή προσπάθεια.
Κλιματική αλλαγή: Η κλιματική ουδετερότητα στην… κρίση των Βερολινέζων
Ο Τίμερμανς προχώρησε σε αυτά τα σχόλια με φόντο τις αντιδράσεις που σημειώνονται στο εσωτερικό του μπλοκ, από ομάδες πίεσης αλλά και κράτη μέλη, σε ένα σύνολο πολιτικών που έχουν σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών κατά 55% στη διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας. Σύμφωνα με το Bloomberg, αυτό που εννοούσε ο Τίμερμανς είναι ότι η σύγκρουση κοινωνικών αξιών μεταξύ διαφορετικών πόλων του πολιτικού φάσματος εισχωρεί ολοένα και βαθύτερα στη χάραξη πολιτικής.
Το σχέδιο για την αποκατάσταση της φύσης
Ενδεικτικό του κλίματος που διαμορφώνεται στους κόλπους της ΕΕ είναι η απόρριψη του σχεδίου της ΕΕ για την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, το οποίο υποστήριξαν οι αρμόδιοι υπουργοί των κρατών-μελών, από την ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος – την μεγαλύτερη στην ήπειρο.
Με το ΕΛΚ να απορρίπτει «κατηγορηματικά» τον νόμο, η προοπτική του παραμένει αβέβαιη.
«Κάποιοι προσπαθούν να εμπλέξουν την πολιτική για το κλίμα στους πολιτισμικούς πολέμους, επειδή τότε δημιουργείς μια αντιπολίτευση που βασίζεται στη λογική των φυλών», δήλωσε ο Τίμερμανς στους δημοσιογράφους την Τρίτη. «Και μόλις μπεις σε μια τέτοια αντιπολίτευση, τότε τα γεγονότα δεν έχουν πια σημασία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ανησυχία μου.»
Ο Τίμερμανς δήλωσε ότι η δεξιά στροφή στο πολιτικό σκηνικό χωρών όπως η Σουηδία και η Φινλανδία, καθώς και τα αποτελέσματα των περιφερειακών εκλογών στις Κάτω Χώρες, συμβάλλουν στην ενίσχυση της αντίδρασης κατά των κλιματικών πολιτικών του μπλοκ. Τους τελευταίους μήνες η ΕΕ αντιμετώπισε έντονες αντιδράσεις στα σχέδιά της για τη σταδιακή κατάργηση της μηχανής εσωτερικής καύσης στα αυτοκίνητα, καθώς και αλλαγές που ζητήθηκαν σχετικά με έναν νόμο για την ταχεία εξάπλωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυτή τη δεκαετία.
Ποιες χώρες αντιδρούν
Η Ιταλία, η Φινλανδία, η Αυστρία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία ήταν μεταξύ των χωρών που δήλωσαν ότι δεν μπορούν να υποστηρίξουν το σχέδιο της ΕΕ για την αποκατάσταση της φύσης. Η ψηφοφορία στην επιτροπή περιβάλλοντος του κοινοβουλίου αναβλήθηκε μέχρι το τέλος του μήνα. Στη συνέχεια, τόσο τα κράτη μέλη όσο και το νομοθετικό σώμα θα πρέπει να διαπραγματευτούν την τελική μορφή της.
«Η χρηματοδότηση απέχει πολύ από το να είναι επαρκής», δήλωσε ο Adam Guibourge-Czetwertynski, αναπληρωτής υπουργός για το κλίμα της Πολωνίας. «Ο σχεδιασμός τώρα τέτοιων δαπανηρών δραστηριοτήτων ή εκτεταμένων αλλαγών στον τρόπο διαχείρισης της γης, συμπεριλαμβανομένης της γης που σχετίζεται με την παραγωγή τροφίμων ή την ενεργειακή ασφάλεια, σε μια κατάσταση ενός όλο και πιο βάναυσου πολέμου που διεξάγεται από τη Ρωσία, φαίνεται επικίνδυνος».
Παρόλα αυτά, η ΕΕ έχει καταφέρει να περάσει σχεδόν όλους τους νόμους που ανακοίνωσε τον Ιούλιο του 2021 ως μέρος της δέσμης μέτρων για την πράσινη συμφωνία. Η ανησυχία είναι ότι η μελλοντική δράση θα μπορούσε να μπλοκαριστεί από τις ανησυχίες σχετικά με το κόστος της μετάβασης. Η κατάσταση περιπλέκεται από το γεγονός ότι το 2024 είναι χρονιά Ευρωεκλογών.
«Απαιτούνται βαθιές αλλαγές»
«Τώρα τα κράτη-μέλη βλέπουν ότι η δέσμευσή τους να μειώσουν τις εκπομπές έχει συνέπειες και ότι οι αλλαγές στην κοινωνία θα είναι βαθιές», δήλωσε ο Τίμερμανς. «Αν τώρα [η ΕΕ] παρασυρθεί σε πολιτισμικούς πολέμους, κινδυνεύουμε να παραλύσουμε σε μια εποχή που το τελευταίο πράγμα που μπορούμε να αντέξουμε είναι η παράλυση».
Latest News
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών
H Honda.. αντεπιτίθεται - Διπλασιάζει τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 64 δισ. δολάρια σε ηλεκτροκίνηση και software
Μέγα - αιολικό πάρκο 10 GW στην Αίγυπτο από κοινοπραξία με την Masdar
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα στον κόσμο - Θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 23,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως