Αντιδράσεις προκαλεί ένα γερμανικό σχέδιο που προβλέπει την αντικατάσταση των λεβήτων αερίου με αντλίες θερμότητας, με αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου να υποστηρίζουν ότι το σχετικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που παραβιάζουν τις αρχές της ενιαίας αγοράς της ΕΕ.
Αντλίες θερμότητας: Συμφωνία για την αντικατάσταση των συστημάτων θέρμανσης στη Γερμανία
Πρόκειται για την πρόβλεψη, στο νομοσχέδιο, για απαγόρευση χρήσης ενός ψυκτικού αερίου, των υδροφθοροολεφινών ή HFOs στα συστήματα των αντλιών θερμότητας. Στελέχη του κλάδου υποστηρίζουν ότι αυτή η πρόβλεψη είναι «αντιπαραγωγική», τονίζοντας ότι οι συνέπειες της απομάκρυνσης των HFO από την αγορά της Γερμανίας θα ήταν εκτεταμένες όσον αφορά τις δυσμενείς επιπτώσεις στην ενεργειακή απόδοση, την ενεργειακή ασφάλεια και το οικονομικό κόστος για τους πολίτες.
Αντιδράσεις
Συνολικά, όπως επισημαίνουν οι Financial Times, στη Γερμανία η απαγόρευση των λεβήτων έχει καταστεί ένας από τους πιο πολυσυζητημένους νόμους των τελευταίων ετών, πλήττοντας σοβαρά τη δημοτικότητα της κυβέρνησης συνασπισμού του Όλαφ Σολτς. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι από το επόμενο έτος όλα τα συστήματα θέρμανσης που εγκαθίστανται σε νέα κτίρια στη Γερμανία θα πρέπει να τροφοδοτούνται τουλάχιστον κατά 65% από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Πέραν των άλλων, το νομοσχέδιο περιέχει διάταξη που παρέχει στην κυβέρνηση την εξουσία να ορίζει ότι στις αντλίες θερμότητας μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο φυσικά ψυκτικά μέσα. Αυτό θα απέκλειε τις HFOs, που αποτελούν ενώσεις υδρογόνου, φθορίου και άνθρακα οι οποίες αναπτύχθηκαν για να επιτρέπουν τη μεταφορά θερμότητας στις συσκευές.
Η κυβέρνηση έχει τονίσει ότι τα αέρια που χρησιμοποιούν σήμερα οι αντλίες θερμότητας δεν απαντώνται στη φύση και συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή, πιθανώς περισσότερο ακόμα και από το διοξείδιο του άνθρακα. Σύμφωνα με το Βερολίνο, άλλωστε, βρίσκεται «στα σκαριά» οδηγία της ΕΕ η οποία ενδέχεται να απαγορεύσει στις νεοεγκατεστημένες αντλίες θερμότητας να χρησιμοποιούν αέρια όπως τα HFOs.
Τι λένε στελέχη του κλάδου
Στελέχη του κλάδου, ωστόσο, επισημαίνουν ότι δεν υπάρχουν επαρκείς διαθέσιμες εναλλακτικές. Σύμφωνα με την VDKF, έναν γερμανικό όμιλο ψύξης και κλιματισμού, οι αντλίες θερμότητας με βάση το προπάνιο (μια εναλλακτική στις HFOs) αποτελούν λιγότερο από το 5% της αγοράς.
Ο Γερμανικός Σύνδεσμος Αντλιών Θερμότητας (BWP) δήλωσε ότι υποστηρίζει τις κινήσεις για την επικαιροποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας για αέρια όπως οι HFOs, η οποία θα θεσπίσει ενιαίους κανόνες για ολόκληρη την ενιαία αγορά της ΕΕ. Τόνισε όμως ότι η διάταξη στο νομοσχέδιο του Βερολίνου για τη θέρμανση είχε υποδαυλίσει τους φόβους ότι η Γερμανία επιδιώκει μια «εθνική λύση», με προθεσμίες και περιορισμούς σχετικά με τα αέρια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, που ενδέχεται να αποκλίνουν από τους κανόνες της ΕΕ.
«Η αβεβαιότητα σχετικά με το ποια ψυκτικά μέσα επιτρέπονται θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου οι ιδιοκτήτες των κτιρίων θα αποφάσιζαν να εγκαταστήσουν ένα σύστημα θέρμανσης με αέριο ή βιομάζα – κάτι που θα οδηγούσε σε πολύ μεγαλύτερες εκπομπές», ανέφερε.
Ο Kai Schiefelbein, διευθύνων σύμβουλος της Stiebel Eltron, ενός από τους κορυφαίους κατασκευαστές αντλιών θερμότητας στη Γερμανία, δήλωσε ότι απαιτείται μια πιο φιλελεύθερη προσέγγιση για την αντιμετώπιση του ζητήματος των ψυκτικών μέσων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
«Οι πολιτικοί, οι εταιρείες και οι έμποροι συμφωνούν όλοι ότι πρέπει να αυξήσουμε πραγματικά την εγκατάσταση αντλιών θερμότητας», δήλωσε. «Αλλά για να το κάνουμε αυτό πρέπει να λάβουμε υπόψη όλα τα τμήματα των εν λόγω μηχανημάτων». Όπως σημείωσε, έως και το 40 % των προϊόντων αντλιών θερμότητας στην ευρωπαϊκή αγορά εξακολουθούν να μην προσφέρουν λύσεις βασισμένες σε φυσικά ψυκτικά μέσα.
Latest News
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών
H Honda.. αντεπιτίθεται - Διπλασιάζει τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 64 δισ. δολάρια σε ηλεκτροκίνηση και software
Μέγα - αιολικό πάρκο 10 GW στην Αίγυπτο από κοινοπραξία με την Masdar
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα αιολικά πάρκα στον κόσμο - Θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 23,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως
Ηλεκτρικά Ι.Χ.: Από το γκάζι στο… χειρόφρενο
Τα 3+1 αγκάθια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Η ΕΕ μείωσε τις εκπομπές θερμοκηπίου, αλλά η Ελλάδα στην 5άδα κρατών που τις αύξησαν
Ποιες χώρες της ΕΕ κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου αυξάνοντας ταυτόχρονα το ΑΕΠ τους
Νέα κίνητρα για την ενεργειακή απόδοση των βιομηχανιών
Το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 176,75 εκατ. ευρώ, θα παραμείνει ανοικτό για υποβολή αιτήσεων μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού
Τι αλλάζει για τα φωτοβολταϊκά σε Κρήτη, νησιά, Πελοπόννησο και Εύβοια
Λήγουν σήμερα τα προγράμματα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και «Φωτοβολταϊκά για αγρότες». Τέλος του μήνα η απόφαση για το net-billing
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως