Αυξημένο κόστος θαλάσσιας μεταφοράς αναμένεται να αντιμετωπίζουν τα επόμενα χρόνια οι ιδιοκτήτες φορτίων καθώς ο πληθωρισμός, οι γεωπολιτικές εντάσεις, αλλά και οι επιβαρύνσεις από τη χρήση «πράσινων» εναλλακτικών καυσίμων είναι συντελεστές αύξησης του κόστους των πλοίων, αν και η ναυτιλία παραμένει ο πιο οικονομικός τρόπος μεταφοράς. Οι ιδιοκτήτες φορτίου πρέπει να ξοδέψουν πολύ περισσότερα για να μεταφέρουν τα αγαθά τους με πλοία αυτή τη δεκαετία, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Clarksons Research, σε μία τελευταία έρευνά του.Ο αναλυτής Trevor Crowe του Clarksons Research δήλωσε ότι η δεκαετία του 2020 ήταν μια ασταθής περίοδος για τη ναυτιλία με ορισμένες τεράστιες διακυμάνσεις στους ναύλους, καθώς σημαντικά παγκόσμια γεγονότα επηρέασαν τις αγορές. Η πανδημία του Covid και ο πόλεμος στην Ουκρανία ήταν προφανώς δύο πολύ σημαντικά γεγονότα που επέδρασαν στην εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα το μέσο κόστος των εμπορευματικών μεταφορών αυτή τη δεκαετία να ξεπεράσει σαφώς εκείνο της δεκαετίας του 2010, πρόσθεσε.
Αυξήσεις. Ανά κατηγορία ο Clarksons υπολόγισε ότι η μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος ήταν 18% πιο ακριβή αυτή τη δεκαετία (μέχρι σήμερα) σε σύγκριση με τη δεκαετία του 2010. Πιο ακριβή υπόθεση κατά 27% ήταν και η μεταφορά σιτηρών, ενώ το κόστος μεταφοράς υγραερίου αυξήθηκε κατά 27%, και του πετρελαίου (με δεξαμενόπλοια τύπου aframax) κατά 32%. Πολύ υψηλότερο ήταν το κόστος μεταφοράς για τα εμπορευματοκιβώτια που σε τιμές spot αγοράς ήταν περίπου από 2 έως 3,5 φορές υψηλότερο από τον μέσο όρο της δεκαετίας του 2010.
Ναυτιλία: Πρωταθλήτρια Ευρώπης η Ελλάδα στον αριθμό απασχολουμένων στις θαλάσσιες μεταφορές
Εκτός από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και άλλα γεγονότα, όπως η πανδημία, που επηρέασαν την εφοδιαστική αλυσίδα και δημιούργησαν πρόσκαιρες αυξήσεις στο κόστος αποστολής εμπορευμάτων από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, σημαντικός συντελεστής ανόδου του κόστους είναι ο πληθωρισμός αλλά και το κόστος καυσίμων.
Οπως επεσήμανε ο Clarksons, η μετάβαση σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο οδήγησε το κόστος των καυσίμων για τα περισσότερα πλοία σε μία αύξηση κατά περίπου 20% σε σύγκριση με τη δεκαετία του 2010.
Οι ναυτιλιακές αγορές παραμένουν κυκλικές, αλλά η δεκαετία του 2020 έχει αφήσει μέχρι στιγμής ένα σημαντικό σημάδι στο κόστος μεταφοράς. Οι εμπορευματικές μεταφορές έπρεπε να προσαρμοστούν για να μπορέσει η ναυτιλία να διατηρήσει τις βασικές της υπηρεσίες, ενώ παράλληλα επωμίζεται το κόστος των διαταραχών, σύμφωνα με τον αναλυτή του οίκου Clarksons, προειδοποιώντας ότι τα επερχόμενα πολύπλοκα ζητήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, όπως η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και η γεωπολιτική, θα πρέπει να είναι στο κέντρο της προσοχής όσων επιθυμούν να στείλουν εμπορεύματα με το πλοίο.
Οσον αφορά ειδικά την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal σημείωσε πρόσφατα ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις άνω των 90 δισ. δολ.
Ανά κατηγορία. Πάντως οι ναύλοι των εμπορευματικών μεταφορών έχουν πλέον υποχωρήσει από τα επίπεδα αιχμής σε πολλές περιπτώσεις. Εξετάζοντας τους κυριότερους ναυτιλιακούς κλάδους, τα στοιχεία του Clarksons Research δείχνουν ότι το κόστος μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου κορυφώθηκε το 2021, καθώς η ανάκαμψη της ζήτησης από τις αρνητικές επιπτώσεις της έναρξης του Covid συναντήθηκε με αξιοσημείωτες υλικοτεχνικές διαταραχές.
Το κόστος του σιδηρομεταλλεύματος ενός πλοίου capesize από τη Βραζιλία προς την Κίνα έφτασε τα 47 δολάρια ανά τόνο τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, 2,6 φορές πάνω από τον μέσο όρο της δεκαετίας του 2010. Το κόστος μεταφοράς πετρελαίου παρουσίασε ακόμη μεγαλύτερες διακυμάνσεις.
Στην αρχή της πανδημίας, λόγω της ζήτησης για πλωτή αποθήκευση, το κόστος ναύλωσης αργού με δεξαμενόπλοιο VLCC από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία εκτοξεύτηκε στα 8 δολάρια ανά βαρέλι, πέντε φορές περισσότερο από ό,τι τα προηγούμενα 10 χρόνια.
Στη συνέχεια, το κόστος των δεξαμενοπλοίων aframax που διέσχιζαν τη Μεσόγειο έφτασε πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερο από αυτό της δεκαετίας του 2010, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η ταχεία ανάκαμψη των καταναλωτικών δαπανών μετά τις αρχικές επιπτώσεις του Covid, σε συνδυασμό με τη σοβαρή συμφόρηση των λιμανιών και τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας, οδήγησαν τις τιμές των ναύλων σε ιστορικά υψηλά για τους φορτωτές εμπορευματοκιβωτίων από το 2021 έως το πρώτο εξάμηνο του 2022, ανέφερε η εταιρεία.
Οι τιμές spot από την Ασία προς την Ευρώπη έφτασαν τα 7.797 δολάρια ανά teu, οκταπλάσιες του μέσου όρου της δεκαετίας του 2010.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Οι νέοι δασμοί των ΗΠΑ σε κινεζικά προϊόντα, η ναυτιλία και τα οφέλη για Βιετνάμ και Μεξικό
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού προετοιμάζονται για μια νέα διαταραχή
Σχεδόν 150.000 containers έχασε ο Πειραιάς λόγω Χούθι
Τα σχέδια των Κινέζων για στήριξη του λιμανιού
Νέο χτύπημα Χούθι σε ελληνόκτητο πλοίο με βαλλιστικό πύραυλο
Επίθεση με βαλλιστικό πύραυλο δέχθηκε ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Παναμά που πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα
Αυξημένη ζήτηση για πλοία με καύσιμο LNG
Ταχεία ανάπτυξη του στόλου έως το 2027 προβλέπει οίκος αναλύσεων ? Αγκάθι οι ελλείψεις σε υποδομές όπως δεξαμενές αποθήκευσης και μονάδες εφοδιασμού
Πλέοντας σε ταραγμένα ύδατα – Οι κίνδυνοι για τη ναυτιλία το 2024
Σύμφωνα με την Allianz Comercial η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει από τους πολέμους και τη γεωπολιτική αστάθεια μέχρι την κλιματική κρίση και την πειρατεία
Έπεσαν οι υπογραφές για τη σύνδεση του Λιμένα Αλεξάνδρούπολης με την Περιφερειακή Οδό
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπτυξης του εμπορικού λιμένα - Το έργο ωρίμασε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ
Στυλιανίδης: Ρεαλιστικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για ναυτιλία ουδέτερη από άνθρακα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωσε ότι προς την πράσινη μετάβαση θα κινηθούν ακτοπλοΐα και λιμενικές υποδομές
Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές κοντράρονται στις αγορές πλοίων
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Στην Κέρκυρα η γ.σ. της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε απολογισμός του έργου της Ένωσης, της πορείας του κλάδου και των προοπτικών ανάπτυξης
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεά νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού στις ΑΕΝ
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 47 σταθερούς υπολογιστές, tablet, laptop, headsets και διαδραστική οθόνη