H Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει την ηγετική παρουσία της ελληνικής πλοιοκτησίας στη θαλάσσια μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με Project σαν αυτό της Αλεξανδρούπολης , γιατί μπορεί να ενισχύσει την ασφάλεια της στον ενεργειακό εφοδιασμό, να έχει πρόσβαση σε πιο ανταγωνιστική και πράσινη ενέργεια και να καθιερωθεί σαν ενεργειακός κόμβος στον ευρύτερο χώρο της ΝΑ Ευρώπης.
Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων μιλώντας στο διεθνές συνέδριο» THE THESSALONIKI METROPOLITAN SUMMIT-Northern Greece’s potential as an inter-regional hub» του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της Capital product Partners κ. Γεράσιμος Καλογηράτος.
Σε αυτή την δύσκολη συγκυρία για το ενεργειακό κόστος με τις τιμές του φυσικού αερίου κοντά σε ιστορικά υψηλά, ο κ. Καλογηράτος αναφέρθηκε στις εξελίξεις στην ενέργεια από την πλευρά της ναυτιλίας και ιδιαίτερα της ελληνικής ναυτιλίας η οποία παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη μεταφορά ενεργειακών προϊόντων όπως είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Οι 3 στόχοι
Ο κ. Καλογηράτος καθόρισε τρεις στόχους για το ενεργειακό τοπίο στην Ανατολική Μεσόγειο και πιο συγκεκριμένα το ενεργειακό τοπίο στην Ελλάδα ως κράτος μέλος της ΕΕ:
-την απρόσκοπτη και ασφαλή πρόσβαση σε διαφορετικές πηγές ενέργειας,
-την μείωση του ενεργειακού κόστους αλλά και
-την μείωση παράλληλα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ενέργειας που καταναλώνουμε.
Ενεργειακοί πόροι
Η συμφωνία των Παρισίων για το κλίμα, αλλά ίσως πιο σημαντικό, ο στόχος πού έθεσε η ΕΕ πρόσφατα να μειώσει τους ρύπους θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030 με απώτερο σκοπό το net zero μέχρι το 2050 είναι ένας στόχος πρόκληση, που θα πρέπει στο μέλλον να είναι ένας σημαντικός παράγοντας σε όλες μας τις αποφάσεις, υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι το φυσικό αέριο θα έχει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων μείωσης των ρύπων, αφού τουλάχιστον σαν καύσιμο μετάβασης θα αντικαθιστά το πιο ρυπογόνο άνθρακα στην ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και το πετρέλαιο στις μεταφορές, την θέρμανση και άλλες χρήσεις. Παγκοσμίως αναμένεται ότι το φυσικό αέριο πρόκειται να καλύψει το 40% των νέων αναγκών σε ενέργεια και η Ελλάδα δεν θα είναι εξαίρεση όπως έχει δείξει και η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία.
Η εξασφάλιση ενεργειακών πόρων σε ένα μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό κλίμα σημαίνει ότι πρέπει να κανείς να έχει διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας. Όπως είδαμε στη περίπτωση της Ουκρανίας, αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου οι αγωγοί είναι πολύ αποτελεσματικοί από άποψη κόστους μεταφοράς, αλλά κάποιος έχει το χέρι στην στρόφιγγα και στην τιμολόγηση, ανέφερε σε άλλο σημείο της παρέμβασης του ο κ. Καλογηράτος.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα ενός «πλωτού αγωγού» όπως χαρακτήρισε τα πλοία μεταφοράς LNG. Όπως είπε ο «αγωγός» αυτός έχει όποια κατεύθυνση και χωρητικότητα επιθυμούμε και μας επιτρέπει η υποδομή υποδοχής και μας συνδέει με τους προμηθευτές που είναι ανά πάσα στιγμή πιο ανταγωνιστική. Οι τεχνολογικές εξελίξεις στα πλοία αυτά είναι μεγάλες όσον αφορά και την αποθήκευση του φορτίου έχοντας ελαχιστοποιήσει την ατμοποίηση του φορτίου. Επιπλέον το ατμοποιημένο φορτίο χρησιμοποιείται ως καύσιμο πρόωσης, ενώ υπάρχει και δυνατότητα επανα-υγροποίησης κάνοντας έτσι την θαλάσσια μεταφορά LNG εξόχως ανταγωνιστική και ουσιαστικά χωρίς φύρα, τόνισε ο κ. Καλογηράτος.
Πλεονέκτημα
Το επιπλέον πλεονέκτημα των πλοίων μεταφοράς LNG (LNG Carriers) είναι οτι κανένα κράτος δεν ελέγχει το παγκόσμιο στόλο. Αντιθέτως οι Έλληνες πλοιοκτήτες, δηλαδή μια εγχώρια και παραδοσιακή ελληνική βιομηχανία ελέγχει το 20% του παγκόσμιου στόλου με 150 πλοία μεταφοράς LNG έχοντας πρόσφατα ξεπεράσει τους Ιάπωνες που παραδοσιακά είχαν μεγάλη παρουσία στο χώρο. Η ελληνική ναυτιλία έχει επενδύσει σχεδόν 30 δις δολλάρια σε πλοία μεταφοράς LNG με παραπάνω από τα μισά να έχουν επενδυθεί τα τελευταία 5 χρόνια. Στο σημείο αυτό υπενθύμισε ότι η Capital Product Partners μόλις ολοκλήρωσε μια επένδυση 600 εκατ. δολ σε τρία πλοία LNG πλοία τελευταίας τεχνολογίας, ενώ αναμένεται να διπλασιασθεί ο αριθμός τους ως το τέλος του χρόνου, ενώ ο ευρύτερος όμιλος της Capital έχει επενδύσει περί τα 2 δις σε LNG Carriers
Ο κ. Καλογηράτος πρόσθεσε στη συνέχεια ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της δια θαλάσσης μεταφοράς LNG, της πρόσβασης σε πολλές πηγές. Μέσω των πλοίων μεταφοράς LNG και το τέρμιναλ της Ρεβυθούσσας και ιδιαίτερα με τα έργα επέκτασης της χωρητικότητας του τερμιναλ η Ελλάδα έχει πρόσβαση σε φυσικό αέριο από όλο τον κόσμο, είπε χαρακτηριστικά, αφού πλοία LNG όλων των τύπων μπορούν να ξεφορτώσουν στην Ρεβυθούσσα . Είναι ενδεικτικό ότι το 2020 η Ελλάδα ικανοποίησε 46% των εισαγωγικών της αναγκών με LNG και οι μισές από αυτές ήταν από την Αμερική, όπου το σχιστολιθικό φυσικό αέριο παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι με την αύξησή των τιμών του φυσικού αερίου και του LNG παγκοσμίως, η τάση αυτή αντιστράφηκε με αύξηση των εισαγωγών μέσω των αγωγών και το LNG να πέφτει στο 30% δείχνοντας και την ευελιξία που δίνει η θαλάσσια μεταφορά αφού δεν υπάρχουν πάγια ή κρυμμένα κόστη και η μείωση γίνεται άμεσα όταν προβεί ασύμφορη.
Το project στην Αλεξανδρούπολη
Για τον ομιλητή, η δημιουργία λοιπόν ενός τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη με την τοποθέτηση ενός πλοίου FSRU και την σύνδεση με το εγχώριο σύστημα αλλά και τους διεθνείς αγωγούς, θα μεγαλώσει την ικανότητα της χώρας μας να απορροφήσει περισσότερο LNG από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές με τα εξής αποτελέσματα:
-Φθηνότερη μέση τιμή αγοράς του φυσικού αερίου εκμεταλλευόμενοι τυχόν arbitrage στην διεθνή τιμολόγηση και
-φθηνότερο φυσικό αέριο μέσω αγωγών αφού και οι πάροχοι θα ξέρουν ότι έχουμε πρόσβαση στο αντίπαλο δέος και σε μεγάλη κλίμακα με δύο τέρμιναλς αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Εδώ πολύ καλό παράδειγμα είναι η περίπτωση της Λιθουανίας αλλά και της Πολωνίας που με την εγκατάσταση ενός FSRU αυτόματα απέκτησαν περισσότερη δύναμη στο διαπραγματευτικό τραπέζι με τον βασικό τους προμηθευτή την Gazprom
-Δυνατότητα να παίξουμε σημαντικό γεωπολιτικό ρόλο στην ΝΑ Ευρώπη και τα Βαλκάνια έχοντας την δυνατότητα να προσφέρουμε ανταγωνιστικό φυσικό αέριο.
Άρα, τόνισε ο κ. Καλογηράτος, η περαιτέρω σύνδεση της Ελλάδος με την διεθνή αγορά φυσικού αερίου με projects σαν αυτό της Αλεξανδρούπολης και πλωτό αγωγό, τον παγκόσμιο στόλο που ο ελληνικός εφοπλισμός και η Capital Product Partners έχει επενδύσει μπορεί να φέρει και φθηνότερη ενέργεια και την διαφοροποίηση πηγών που ζητάμε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, επέστησε την προσοχή στους παρευρισκόμενους και τους ακροατές του συνεδρίου στο γεγονός ότι η ύπαρξη projects FSRU και ισχυρού στόλου από LNG Carriers, λειτουργεί και αντίστροφα. Με την πιθανή εξόρυξη φυσικού αερίου στην Μεσόγειο και στα Ελληνικά ύδατα, οι εξαγωγές με πλοία μεταφοράς LNG σημαίνει ότι δεν περιοριζόμαστε στις γειτονικές χώρες για το προϊόν μας και θα μπορούμε να εξάγουμε πολύ μακρύτερα – όπως στην Άπω Ανατολή όπου προβλέπεται και η μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης, τόνισε ο ο ομιλητής.
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια