Tέσσερις νέες spin off  εταιρείες ετοιμάζει να παρουσιάσει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μέσα στο Δεκέμβριο αλλά και στις αρχές της νέας χρονιάς  (οι δύο προέρχονται από το Τμήμα των Μηχανολόγων Μηχανικών, ενώ οι άλλες δύο θα έρθουν από την Ιατρική και την Πληροφορική).

Πάντως, στο μικροσκόπιο αναμένεται να βρεθούν σύντομα και οι πατέντες που η κατοχύρωση τους  στοιχίζει μια περιουσία.  Ειδικά για τις πατέντες αλλάζει η μέχρι πρότινος πολιτική σε μια προσπάθεια να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα της χρήσης της.

Το Δίκαιο των Επενδύσεων

Τα υποβρύχια ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά καλώδια, οι υποθαλάσσιες ηλεκτρικές συνδέσεις, οι αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου, τα πλωτά αιολικά πάρκα και ότι άλλο βάλει ο νους σας θα ορίζουν όχι μόνο τα νέα «σύνορα» και την υπεράσπιση τους αλλά και ένα νέο πλαίσιο ενισχυμένης ασφάλειας που θα στηρίζεται σε διακρατικές συμφωνίες και συμμαχίες με προβεβλημένο, το «δίκαιο του επενδυτή». Η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου αλλά και το Αιγαίο θα είναι τα πεδία της νέας εφαρμογής του δικαίου των συνδυασμένων συμφερόντων.

Ο Τεχνοκράτης της Κάλπης

Ο εκλογολόγος Ηλίας Νικολακόπουλος μιλώντας στους δημοσιογράφους Παύλο Κλαυδιανό και Ιωάννου Δρόσου στην εβδομαδιαία εφημερίδα της Αριστεράς  Η Εποχή εκφράζει την άποψη ότι η Νέα Δημοκρατία μπορεί να «φοβάται τα δεξιά της και την αντιεμβολιαστική τάση» αλλά δεν μετατοπίζεται πιο δεξιά αυτή τη στιγμή όπως διαλαλεί η κομματική Κουμουνδούρου.Μάλιστα, ο ίδιος επισημαίνει ότι η Νέα Δημοκρατία είναι συνεπής στη διπλή γραμμή εκπροσώπησης και των συντηρητικών και των μετριοπαθών. «Τη βλέπω αρκετά συνεπή σε αυτή τη διπλή γραμμή, στο μέτρο που έχουν την αίσθηση ότι αποδίδει, γιατί δημοσκοπικά δεν βλέπουν κατάρρευση, η οποία λογικά θα έπρεπε να υπάρχει».

Η Οικολογία: Δεν γνωρίζω αν ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ  Προοδευτική Συμμαχία  διαβάζει την εφημερίδα Η Εποχή αλλά σε κάθε περίπτωση θα συνιστούσα ανάγνωση της. Ειδικά την συνέντευξη του πολύπειρου τεχνοκράτη της κάλπης Ηλία Νικολακόπουλου ο οποίος μεταξύ άλλων τονίζει και το επίπεδο των σχέσεων του κόμματος με την οικολογία. «Υποτίθεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα στον προγραμματικό του λόγο, θα αναλάμβανε να ενσωματώσει και οικολογικά αιτήματα. Αυτό δεν το έχει πετύχει. Το ότι η μόνη παρουσία στην Γλασκώβη ήταν του Πέτρου Κόκκαλη είναι χαρακτηριστικό. Ο υπόλοιπος ΣΥΡΙΖΑ ήταν απών».

Οι Αστυνομικοί και η Πανδημία

Ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος σε ανάρτηση του στο Lindedin γράφει: «Ο πιεστικός τηλεοπτικός χρόνος πολλές φορές οδηγεί σε βιαστικές διατυπώσεις που αδικούν το σκεπτικό πίσω από μια τοποθέτηση. Προφανώς οι αστυνομικοί νοσούν και μεταδίδουν όταν δεν τηρούν τα ατομικά μέτρα προστασίας όσο και οι υπόλοιποι συμπολίτες μας. Σίγουρα όμως δεν συμμετέχουν σε αλυσίδες διασποράς του ιού που να δικαιολογούν την επιβολή οποιασδήποτε υποχρεωτικότητας. Κανένα δεδομένο από τις καθημερινές ιχνηλατήσεις που πραγματοποιούν με επιστημονική μεθοδολογία επί 20 μήνες οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν οδηγεί σε τέτοιο συμπέρασμα». Ο ίδιος επισημαίνει: «Η υποχρεωτικότητα στον εμβολιασμό δεν αποτελεί πολιτική σημαία ευκαιρίας.

Η υποχρεωτικότητα στον εμβολιασμό συνδέεται ευθέως με τον κίνδυνο έκθεσης και μετάδοσης του ιού σε ευάλωτες ομάδες όπως π.χ. οι ασθενείς που προσφεύγουν στα νοσοκομεία για να αναζητήσουν θεραπεία και όχι για να κολλήσουν COVID».

Το Επόμενο Εταιρικό Ομόλογο

Η NOVAL PROPERTY , θυγατρική της VIOHALCO, όπως όλα δείχνουν θα είναι εκείνη που θα παραλάβει τη σκυτάλη των εταιρικών ομολόγων στην Λεωφόρο Αθηνών. Η NOVAL PROPERTY είναι Ανώνυμη Εταιρία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (A.E.Ε.Α.Π.), που δραστηριοποιείται στους κλάδους της ανάπτυξης και επένδυσης σε ακίνητα. Διαθέτοντας ένα σύγχρονο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, με υψηλή εμπορευσιμότητα και σημαντική γεωγραφική διασπορά, η εταιρεία κατατάσσεται δεύτερη ανάμεσα στις υφιστάμενες Α.Ε.Ε.Α.Π. στην Ελλάδα σε αξία χαρτοφυλακίου.

Βασισμένη στην ισχυρή κεφαλαιακή της διάρθρωση, η εταιρεία έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ένα στρατηγικό και επενδυτικό πλάνο ανάπτυξης, με ελκυστικές προοπτικές και με στόχο να ενισχύσει και να εμπλουτίσει το ισορροπημένο μείγμα του χαρτοφυλακίου των ακινήτων της. Στο χαρτοφυλάκιο της περιλαμβάνονται κτήρια γραφείων, εμπορικά κέντρα, οικιστικά και τουριστικά ακίνητα, καθώς και βιομηχανικά κτήρια.

Οι Πρότυπες Συμβάσεις

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την εισαγωγή και στη χώρα μας του θεσμού των προτύπων συμβάσεων βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση όπου μέχρις στιγμής (δυστυχώς) δεν έχει καταφέρει να συγκεντρώσει σχόλια, παρατηρήσεις και αντι-προτάσεις. Το νομοσχέδιο είναι από εκείνα που χαράσσουν μια σαφή διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν και κυρίως με τις «παραδοσιακές» συμπεριφορές και νοοτροπίες γύρω από τα δημόσια έργα – από την αρχική ιδέα μέχρι και την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Στη περίπτωση αυτού του νομοσχεδίου όλα είναι «ανάποδα» και γι΄αυτό μπορεί να είναι μια απαρχή νέας κανονικότητας στη βάση των νέων σύγχρονων αναγκών και απαιτήσεων της οικονομίας και της κοινωνίας.  Αλλά, πως συμβαίνει κάτι τέτοιο; Οι πολιτικοί εμπνευστές της μεταρρυθμιστικής αυτής νομοθετικής παρέμβασης πιστεύουν ότι ήρθε η ώρα και έχουν ωριμάσει οι συνθήκες προκειμένου ο ιδιωτικός τομέας να πορεύεται παράλληλα με τον κρατικό σχεδιασμό στη σύλληψη και ωρίμανση έργων υποδομής.

Η «Ταυτότητα»: Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου διαβάζω μεταξύ άλλων για την «ταυτότητα» της ρύθμισης. «Αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι η θέσπιση ενός πλαισίου υποβολής, αξιολόγησης και έγκρισης προτάσεων καινοτομίας, με πρωτοβουλία του ιδιωτικού τομέα, σχετικά με μεγάλα έργα υποδομών τα οποία, μεταξύ άλλων, υπερβαίνουν το ποσό των διακοσίων εκατομμυρίων (200.000.000) Ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), παρουσιάζουν χαρακτηριστικά καινοτομίας και πολυπλοκότητας, προάγουντην περιφερειακή ανάπτυξη, συμβάλλουν στην εθνική οικονομία και τα οποία πρόκειται να υλοποιηθούν μέσω συμβάσεων έργων, συμβάσεων παραχώρησης και συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).Στο πλαίσιο του προτεινόμενου νομοσχεδίου ρυθμίζονται, ιδίως, το ελάχιστο περιεχόμενο μίας πρότασης καινοτομίας (ελάχιστο επίπεδο ωρίμανσης), κίνητρα για την υποβολή προτάσεων καινοτομίας, καθώς και ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην τήρηση των αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων κατά το στάδιο δημοπράτησης έργων που έχουν προταθεί στο πλαίσιο υποβολής πρότασης καινοτομίας».

Η Καινοτομία: Το κλειδί για την κατανόηση της μεταρρυθμιστικής αυτής παρέμβασης είναι από την αρχή μέχρι το τέλος, η καινοτομία.

Αλλά, ας πάμε και ένα βήμα παρακάτω. Πάλι από την Αιτιολογική Έκθεση: «Το προτεινόμενο νομοσχέδιο αποσκοπεί, αφενός, στην αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του ιδιωτικού τομέα στη “σύλληψη” καινοτόμων ιδεών που αφορούν στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής και, αφετέρου, στην επιτάχυνση των διαδικασιών ωρίμανσης τέτοιων έργων μέσω της αξιοποίησης των πόρων και της ευελιξίας του ιδιωτικού τομέα.

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιδιώκεται να αντιμετωπιστεί η απουσία επαρκούς ωρίμανσης μεγάλων έργων υποδομής κατά την τελευταία δεκαετία, λόγω, κυρίως, της κρίσης χρέους αλλά και των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων του Δημοσίου. Η απουσία ωρίμανσης αφορά, ιδίως, σε μεγάλα έργα, με έντονα στοιχεία πολυπλοκότητας και καινοτομίας, τα οποία έχουν κατά κοινή ομολογία σημαντική προστιθέμενη αξία στην περιφερειακή ανάπτυξη και συνολικά στην εθνική οικονομία, ως προς τη “σύλληψη” και ωρίμανση των οποίων εκτιμάται ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία θα συνεισφέρει σημαντικά. Η ανάγκη αντιμετώπισης του εν λόγω προβλήματος καθίσταται ιδιαίτερα πιεστική κατά το παρόν χρονικό σημείο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και των δυσμενών συνεπειών αυτής στην εθνική οικονομία, καθώς και της προς τούτο ανάγκης ταχείας αξιοποίησης των κονδυλιών που θα διατεθούν στη χώρα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εντός των αυστηρών χρονικών πλαισίων που έχουν τεθεί».

Τα Οφέλη: Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πού θα καταλήξουν; Ποιους θα ωφελήσουν; Σωστά ερωτήματα που θα απαντηθούν στη πράξη στο βαθμό που ο ιδιωτικός τομέας θα είναι ο ενεργητικός παράγοντας αλλαγής των δεδομένων και επιτάχυνσης των εξελίξεων. Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου διαβάζω για τα μακροπρόθεσμα οφέλη:

  • Η ανάδειξη καινοτόμων ιδεών, μέσω της υιοθέτησης νέας – πρόσθετης – διαδικασίας σχεδιασμού και προετοιμασίας νέων έργων σε τομείς προτεραιότητας του Δημοσίου, παράλληλα με τις υπάρχουσες διαδικασίες του Δημοσίου.
  • H ευρεία ανάμειξη του ιδιωτικού τομέα, παράλληλα με τη δημόσια διοίκηση (σύλληψη ιδέας, ανάλυση, προκαταρκτική αξιολόγηση, προετοιμασία αρχικών μελετών & προϋπολογισμών) και, ιδίως, η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και ευελιξίας του ιδιωτικού τομέα στην ωρίμανση έργων υποδομής με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα.
  • H μεταφορά τεχνογνωσίας στο Δημόσιο, στον βαθμό που η ευρεία ανάμειξη του ιδιωτικού τομέα εντείνει και εμβαθύνει το επίπεδο συνεργασίας Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, μεταφέροντας τεχνογνωσία στη δημόσια διοίκηση.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories