
Είναι σαφές ότι η πανδημία και τα συνακόλουθά της έχουν αλλάξει τον κόσμο. Τα ενεργειακά συνακόλουθα συγκεκριμένα, τα προβλήματα δηλαδή στις διεθνείς μεταφορές και το εμπόριο που πολλαπλασιάστηκαν μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχουν ρίξει βαριά τη σκιά τους στις αερομεταφορές. Μια από τις επιπτώσεις από την εκτίναξη των τιμών των αεροπορικών καυσίμων είναι το τέλος της εποχής των «πτήσεων του ενός ευρώ».
Πρόκειται για τους ναύλους που πρόσφεραν οι αεροπορικές εταιρείες (οι χαμηλού κόστους κατά κανόνα) όπως η Ryanair, σε όσους είχαν τη δυνατότητα να προγραμματίσουν ένα ταξίδι μήνες πριν και σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης. Είναι αλήθεια ότι κυρίως οι φοιτητές και οι συνταξιούχοι επωφελούνταν από τις προσφορές αυτές. Οι αερομεταφορείς αντιστάθμιζαν τη «χασούρα» τα εισιτήρια του ενός ευρώ μοσχοπουλώντας τις τελευταίες θέσεις μιας πτήσης, εκείνες δηλαδή που εναγωνίως αναζητούν κάποιοι διατεθειμένοι να πληρώσουν όσο-όσο για να ταξιδέψουν «τώρα».
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Το χάος με τις πτήσεις φέρνει αλλαγές κανονισμών στις αεροπορικές εταιρείες
Αυξήσεις 20% σε βάθος πενταετίας
Η Ryanair, η κορυφαία σε επιβατική κίνηση αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της Ευρώπης, δεν θα προσφέρει εφεξής πολλές πτήσεις με ναύλους στα κατώτατα επίπεδα της κλίμακας, διευκρίνισε ο Μάικλ Ο’Λίρι. «Η εποχή των εισιτηρίων των 10 ευρώ έχει τελειώσει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ιρλανδικής εταιρείας.
Διαβάστε επίσης: Αύξηση αφίξεων στα 14 αεροδρόμια της Fraport κατά 12%
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του BBC ο ιρλανδός μάνατζερ διευκρίνισε ότι την επόμενη πενταετία ο μέσος ναύλος θα αυξηθεί στα 50 ευρώ από τα 40 ευρώ που ήταν πέρυσι. Κι αυτό βέβαια λόγω της εκτίναξης του κόστους των καυσίμων, που θα παρατηρούσε κανείς ότι δεν μετακυλίεται σε υπερθετικό βαθμό στις αερομεταφορές, όπως συμβαίνει ας πούμε στην ακτοπλοΐα (το διαπιστώνουν όσοι ταξιδεύουν με πλοίο στα νησιά αυτό το καλοκαίρι). Ή και στην τιμή της βενζίνης, που εκτινάχθηκε (στην Ελλάδα τουλάχιστον) κατά 40% μέσα σε ένα εξάμηνο την ώρα που ο Ο’Λίρι προαναγγέλει αυξήσεις 20% στα αεροπορικά εισιτήρια σε βάθος χρόνου… πενταετίας.
Εξέφρασε την πεποίθησή του, εξάλλου ο ιρλανδός μάνατζερ, ότι ο κόσμος θα συνεχίσει να ταξιδεύει συχνά παρά την αύξηση του κόστους διαβίωσης. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα βρίσκει κανείς εισιτήρια για αεροπορικούς προορισμούς με 0,99 ευρώ, ούτε ακόμα με 9,99 ευρώ. Όμως το αεροπορικό ταξίδι θα παραμείνει πολύ ανταγωνιστικό. Οι πελάτες μας θα αναζητούν με μεγαλύτερη επιμέλεια τις πιο συμφέρουσες προσφορές και δεν θα περιορίσουν τις αεροπορικές μετακινήσεις τους», τόνισε.
Η περιβαλλοντική πρόκληση
Στην Ευρώπη η Ryanair ανταγωνίζεται την τελευταία 20ετία με την Easyjet, τη Vueling και τη Wizz Air, εταιρείες χαμηλού κόστους που προσφέρουν πάμφθηνες μετακινήσεις δίχως πολλές απαιτήσεις για άνεση και «λουξ» περιποίηση στον αέρα (χορταστικά γεύματα κλπ). Οι εταιρείες χαμηλού κόστους είναι αλήθεια ότι ανέδειξαν το μεταφορικό χαρακτήρα του αεροπλάνου – διότι ας μην ξεχνάμε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα το αεροπορικό ταξίδι αποτελούσε για πολλούς στοιχείο κοινωνικής καταξίωσης.
Τα τελευταία χρόνια που όλο και περισσότερος κόσμος συνειδητοποιεί τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής το αεροπορικό ταξίδι έχει μπει, πάντως, στο στόχαστρο ως εξόχως ρυπογόνο μεταφορικό μέσο. Και μάλιστα κατηγορήθηκε κυρίως από τους νέους και εξ ορισμού πιο ευαίσθητους σε περιβαλλοντικά θέματα, εκείνους δηλαδή που εκμεταλλεύονται περισσότερο τις πτήσεις του ενός ή των 10 ευρώ τέλος πάντων.
Είναι είναι ορατός ο κίνδυνος για τον κλάδο να βιώσει μια κάμψη της ζήτησης εφόσον σκεφθούν κάποιοι ότι «και δαπανηρότερο έγινε το αεροπορικό ταξίδι και ούτως ή άλλως ρυπογόνο είναι». Και εφόσον αποφασίσουν να ταξιδέψουν με το τρένο, που είναι σαφώς πιο «οικολογικό» μεταφορικό μέσο και εξάλλου ευνοείται και από πολλές κυβερνήσεις για περιβαλλοντικούς λόγους (στη Γαλλία που διαθέτει εξαιρετικό σιδηροδρομικό δίκτυο απαγορεύτηκαν οι πτήσεις σε προορισμούς μικρότερους των 500 χιλιομέτρων).
Το ερώτημα τέθηκε στον Μάικλ Ο’Λίρι από τον ρεπόρτερ του BBC, που υπενθύμισε στον μάνατζερ ότι οι εμπορικές πτήσεις συμβάλλουν κατά 2,4% περίπου στις συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Προσπερνώντας βέβαια τους σιδηροδρόμους, ο Ο’Λίρι αντέτεινε ότι οι οδικές και ακτοπλοϊκές μεταφορές είναι σε γενικές γραμμές πιο ρυπογόνες από τις αερομεταφορές και παραπονέθηκε ότι δεν δίδεται η πρέπουσα έμφαση από τα μέσα ενημέρωσης στην προσπάθεια που καταβάλλει ο αροπορικός κλάδος στο σύνολό του για να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
«Η Ryanair έχει επενδύσει για την προμήθεια πιο αποτελεσματικών από ενεργειακής απόψεως αεροσκαφών. Αλλά η μεγαλύτερη μείωση στη χρήση ορυκτών καυσίμων θα επιτευχθεί από την αντικατάσταση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων κάθε μεγέθους με ηλεκτροκίνητα», είπε χαρακτηριστικά ο Ο’Λίρι.
Το μπάχαλο στα αεροδρόμια
Ένα μείζον πρόβλημα – και μεγάλη δυσφήμιση των αερομεταφορών εν γένει – είναι η πρωτοφανής ταλαιπωρία που βιώνουν το καλοκαίρι αυτό στα αεροδρόμια οι διψασμένοι, μετά από καραντίνες, για διακοπές Ευρωπαίοι. Εκατοντάδες χιλιάδες αεροπορικοί ταξιδιώτες καθηλώθηκαν επί ώρες στα αεροδρόμια, ενώ ουκ ολίγοι ήταν εκείνοι που είδαν την πτήση τους να ακυρώνεται και έπρεπε να επανασχεδιάσουν την τελευταία στιγμή τις διακοπές τους.
Η Ryanair τα πήγε καλύτερα από τις άλλες εταιρείες, τις άμεσα ανταγωνιστικές, είπε ο Ο’Λίρι, παραπέμποντας στα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων OAG που έδειξαν ότι το πρώτο εξάμηνο του 2022 η Ryanair ακύρωσε μόνο το 0,3% των πτήσεών της, ενώ η British Airways ακύρωσε το 3,5% και η Easyjet το 2,8%.
Ο ιρλανδός μάνατζερ καταφέρθηκε κατά των διοικήσεων των αεροδρομίων που ενώ γνώριζαν εδώ και μήνες τα πτητικά προγράμματα των αερομεταφορέων, δεν πήραν τα μέτρα τους. Κατηγόρησε επίσης το προσωπικό ασφαλείας που είναι υπεύθυνο για τα αεροδρόμια, διότι «ήταν ανέτοιμο αν και χρειάζεται σαφώς λιγότερη εκπαίδευση από τους πιλότους».
Κατηγόρησε για κακοδιαχείριση το Χίθροου του Λονδίνου, που «με την πρόφαση να εξασφαλίσει αξιόπιστες και ασφαλείς υπηρεσίες μείωσε τον αριθμό των επιβατών που εξυπηρέτησε μέχρι στιγμής αυτό το καλοκαίρι».
«Σαν να επιστρέφω στον πρώην μου»
Οι Σον Φάρινγκτον και Μπέκι Μόρτον του BBC σημειώνουν ότι η Ένωση των εταιρειών που λειτουργούν τα βρετανικά αεροδρόμια (ΑΟΑ) υποστήριξε απολογούμενη ότι οι προσλήψεις για το εφετινό καλοκαίρι είχαν ξεκινήσει από τα τέλη της περασμένης χρονιάς. Οι ρεπόρτερ υπενθύμισαν τη «Μεγάλη Παραίτηση» και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν για να προσλάβουν προσωπικό όχι μόνο ο αεροπορικός αλλά πολλοί ακόμα επαγγελματικοί κλάδοι.
Ο Μάικλ Ο’Λίρι το διεύρυνε το θέμα λέγοντας ότι εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι η όλη προσπάθεια απέτυχε. Και ότι σε γενικές γραμμές η βρετανική αγορά εργασίας έχει υποστεί ανήκεστο βλάβη εξαιτίας του Brexit. «Η αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ αποδείχθηκε καταστροφική για την κινητικότητα των εργαζομένων. Προτεραιότητα του νέου πρωθυπουργού πρέπει να είναι η υπογραφή μιας εμπορικής συμφωνίας με την ΕΕ που θα διορθώνει όσο είναι δυνατόν τις ηλιθιότητες του Brexit», είπε χαρακτηριστικά.
Η απροθυμία για να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στην παλιά τους δουλειά μετά από τη βίαιη απομάκρυνσή τους από τους εργοδότες με αφορμή την πανδημία είναι πάντως καταγεγραμμένη παγκοσμίως. Εν προκειμένω είναι χαρακτηριστική η δήλωση μιας Βρετανίδας που εργάστηκε επί 5 χρόνια για την Virgin Atlantic στον έλεγχο εισιτηρίων του Χίθροου.
«Όταν μας έδιωξαν βρήκαμε κλεισμένοι στα σπίτια μας τον χρόνο να ξανασκεφτούμε τη ζωή μας. Πολλοί συνάδελφοί μου, όπως κι εγώ εξάλλου, αισθανθήκαμε ότι ήταν άδικη η απόλυσή μας και ότι θα μπορούσαν να μας είχαν θέσει σε κατάσταση αναστολής εργασίας. Έτσι αρχίσαμε να αναζητούμε άλλες επαγγελματικές διεξόδους», είχε δηλώσει η Σόνια Ντίλον σε πρόσφατο ρεπορτάζ του BBC για τη «Μεγάλη Παραίτηση» στη Βρετανία.
Η ηλικίας 33 ετών πρώην συνοδός εδάφους, που απολύθηκε το 2020, έστησε εν τω μεταξύ τη δική της επιχείρηση. Πρόκειται για τη Ricco Events, μια εταιρεία που διοργανώνει εκδηλώσεις και συνεργαζόμενη με μια υπηρεσία ψηφιακού μάρκετινγκ τα πηγαίνει περίφημα μετά τη χαλάρωση των μέτρων για τον κορωνοϊό. «Δεν μπαίνω καν στον πειρασμό να ξαναγυρίσω στο αεροδρόμιο. Θα ήταν σαν να επιστρέφω στον πρώην μου», τόνισε η Σόνια Ντίλον.
Είναι σαφές ότι η πανδημία και τα συνακόλουθά της έχουν αλλάξει τον κόσμο. Και στις αλλαγές αυτές πιο ευπροσάρμοστοι μοιάζουν να είναι μάλλον οι εργαζόμενοι, παρά οι εργοδότες.


Latest News

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου

H μεγάλη αντεπίθεση της Volkswagen στην Κίνα
Τρία καινούργια μοντέλα σχεδιασμένα ειδικά για την κινεζική αγορά παρουσίασε η γερμανική εταιρεία στη Σανγκάη

Η Nestle παγώνει τις τιμές για να μη χάσει καταναλωτές
Οι δασμοί πυροδοτούν σενάρια ύφεσης και πτώσης της κατανάλωσης - Σε άνοδο τα προϊόντα private label
![Φιλίπ Λέιν [ΕΚΤ]: Οι δασμοί Τραμπ είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/lane-ecb-600x432.jpg)
Λέιν: Οι δασμοί είναι απίθανο να οδηγήσουν σε ύφεση την ευρωζώνη
Ο Φιλίπ Λέιν εμφανίστηκε αισιόδοξος - Τι ανακοίνωσε για τα επιτόκια