Έως και κατά το ένα πέμπτο ενδέχεται να μειωθούν τον Δεκέμβριο οι εξαγωγές του ρωσικού αργού πετρελαίου από τα Ουράλια (Urals) μέσω των λιμανιών της Βαλτικής, λόγω της θέσης σε ισχύ του εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο.
Στελέχη της αγοράς που μίλησαν στο Reuters υποστήριξαν ότι η Ρωσία δεν μπόρεσε να αναπροσανατολίσει πλήρως τις εξαγωγές του πετρελαίου Urals από την Ευρώπη προς άλλες αγορές, κυρίως την Ινδία και την Κίνα, και δυσκολεύτηκε να βρει αρκετά κατάλληλα πλοία.
Ρωσία: Το εμπάργκο στο πετρέλαιο θα πλήξει την ΕΕ – Θα ανακατευθύνουμε τις εξαγωγές μας
Σύμφωνα με υπολογισμούς του βρετανικού πρακτορείου, οι εξαγωγές ρωσικού αργού Urals από τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας θα μειωθούν πιθανώς σε περίπου 5 εκατομμύρια τόνους αυτόν τον μήνα, από 6 εκατομμύρια τόνους τον Νοέμβριο. Ορισμένες εκτιμήσεις κάνουν λόγο ακόμα και για μόλις 4,7 εκατομμύρια τόνους.
Το πλαφόν και οι εναλλακτικές αγορές
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι χώρες της G7 και η Αυστραλία εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμών 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο, με ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου, επιπλέον του εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικού αργού μέσω θαλάσσης και παρόμοιων δεσμεύσεων των Ηνωμένων Πολιτειών, του Καναδά, της Ιαπωνίας και της Βρετανίας.
Το ανώτατο όριο επιτρέπει στις χώρες εκτός ΕΕ να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης, αλλά απαγορεύει στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού πετρελαίου σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται σε τιμή κάτω των 60 δολαρίων.
Τον Δεκέμβριο, το αργό πετρέλαιο Urals πωλήθηκε με μεγαλύτερες εκπτώσεις και ο κυρίαρχος αγοραστής, η Ινδία, απέκτησε ποσότητες πολύ κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων.
Ο αντίκτυπος των κυρώσεων στις φορτώσεις του πετρελαίου Urals από τα λιμάνια της Ρωσίας στη Βαλτική έχει επιδεινωθεί από την έλλειψη διαθέσιμων πλοίων που να μην ανήκουν σε δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, την αδύναμη εξαγωγική οικονομία και τη μέτρια ζήτηση για το εν λόγω είδος πετρελαίου στην Ασία, ιδίως στην Κίνα.
Οι τιμές
Όταν οι Αμερικανοί αξιωματούχοι συζήτησαν για πρώτη φορά την ιδέα του περιορισμού των τιμών εξαγωγής ρωσικού πετρελαίου, ο στόχος ήταν να συμπιεστούν τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο, τα οποία μέχρι στιγμής παραμένουν υψηλά.
Η επίτευξη αυτού του στόχου είναι περίπλοκη, καθώς μειώθηκε μεν η τιμή του ρωσικού αργού, όμως οι τιμές στις διεθνείς αγορές έγιναν πιο ευμετάβλητες λόγω της πιθανής διακοπής της προσφοράς.
Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι δεν θα συμβιβαστεί με το πλαφόν, ακόμη και αν χρειαστεί να μειώσει την παραγωγή.
Καθώς η Ρωσία ελαχιστοποίησε τη χρήση υπηρεσιών που παρείχαν δυτικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες, οι εξαγωγές πετρελαίου εκτός των δυτικών χωρών συνεχίστηκαν μετά τις 5 Δεκεμβρίου χωρίς να τηρηθεί το ανώτατο όριο τιμών.
Ωστόσο, ο αριθμός των χωρών που ήταν πρόθυμες να αγοράσουν πετρέλαιο Urals τον Δεκέμβριο μειώθηκε σε τέσσερις – Βουλγαρία, Κίνα, Ινδία και Τουρκία – και σε ορισμένες περιπτώσεις, το Urals εξήχθη σε τιμές χαμηλότερες από το συνολικό κόστος παραγωγής, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας τον Δεκέμβριο.
Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου είναι περίπου 40 δολάρια το βαρέλι κάτω από το φετινό μέγιστο και οι συμμετέχοντες στη ρωσική αγορά μιλούν όλο και περισσότερο για την ανάγκη σημαντικών περικοπών στην παραγωγή για τη στήριξη των τιμών και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της πετρελαϊκής βιομηχανίας.
Latest News
H ακρίβεια… συρρικνώνει (και) τα πασχαλινά αυγά - Ο ρόλος των τιμών του κακάο
Οι υψηλότερες τιμές για μικρότερες ποσότητες προκαλούν την οργή των πολιτικών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού
HSBC: Ολοκληρώθηκε η πώληση της καναδικής μονάδας στην RBC
Το τίμημα ανήλθε στα 9,96 δισ. δολάρια.
Προς «παγκόσμια συνταξιοδοτική κρίση» – «Τεράστια πίεση» από τη γήρανση του πληθυσμού
Ο διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου διαχειριστή περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο προειδοποιεί για μια μελλοντική «κρίση συνταξιοδότησης»
«Η Ευρώπη αποσύρεται από την Αφρική προς τέρψη της Ρωσίας»
Η ΕΕ αποσύρει και τα τελευταία της στρατεύματα από την Υποσαχάρια Αφρική αφήνει ελεύθερο το πεδίο στους Ρώσους
Γιατί δεν συμφέρει να νοικιάζεις στο Λονδίνο
Το μηνιαίο κόστος για αγορά κατοικίας στην βρετανική πρωτεύουσα ήταν το υψηλότερο στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά εξακολουθεί να είναι φθηνότερο από την ενοικίαση ενός αντίστοιχου ακινήτου
H Nike χάνει το... τρένο της καινοτομίας και η JD Sports τις πωλήσεις
H βρετανική λιανική αλυσίδα JD Sports είδε τις πωλήσεις της στο Ηνωμένο Βασίλειο να μειώνονται κατά 3,1% το τελευταίο τρίμηνο του 2023
Αυτή η γενιά έχει τα προσόντα για επιτυχημένη καριέρα στο επιχειρείν
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, το επιχειρηματικό τοπίο έχει αλλάξει δραματικά
Έχασε τη δύναμη του ο ΟΠΕΚ; Τι βλέπει ο Economist για τον «μαύρο χρυσό»
Τι αναφέρει για την πορεία των τιμών του μαύρου χρυσού ανάλυση του Economist
Το «φρένο του χρέους» καταδικάζει τη γερμανική οικονομία
Πέντε think tanks προβλέπουν σχεδόν μηδενική ανάπτυξη για το 2024 και προτείνουν μεταρρύθμιση του «δόγματος Σόιμπλε»
Πώς η κατάρρευση της γέφυρας στην Βαλτιμόρη πλήττει μία από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες του κόσμου
Το κλείσιμο του λιμανιού θα κοστίσει 15 εκατ. δολάρια την ημέρα σε χαμένη οικονομική δραστηριότητα - Πόσα θα δοθούν σε αποζημιώσεις