Σημαντικές απώλειες εσόδων από πωλήσεις πετρελαίου αντιμετωπίζει πλέον η Ρωσία καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλλει εμπάργκο στις αγορές αυτές που μεταφέρονται κυρίως δια θαλάσσης. Πλέον η Ρωσία χάνει πωλήσεις 1,5 εκατ. βαρελιών μαύρου χρυσού την ημέρα και οι απώλειες αυτές μπορεί να φτάσουν τα 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέχρι τα τέλη του έτους εάν Γερμανία και Πολωνία σταματήσουν τις αγορές και μέσω του ρωσικού αγωγού, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg.
Μένει τώρα να φανεί κατά πόσο το εμπάργκο αυτό θα πλήξει καίρια τα οικονομικά της Μόσχας, όπως ελπίζουν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στην ΕΕ, ή εάν η χώρα θα πετύχει να αντισταθμίσει μέρος από τις απώλειες αυτές πουλώντας πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.
Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Εκτίναξη κατά 3% στις τιμές του πετρελαίου
Η ΕΕ από τις αρχές του Δεκεμβρίου ανακοίνωσε ότι δεν θα αγοράζει πλέον ρωσικό αργό και δεν θα επιτρέπει πλέον στους παρόχους υπηρεσιών της, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών, να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους συναλλαγές. Η Ρωσία είναι ένας από τους πιο σημαντικούς εξαγωγείς πετρελαίου στον κόσμο καθώς πουλά περίπου 8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Πρόκειται για ποσοστό της παγκόσμιας ζήτησης που διαμορφώνεται ανάλογα με τις συνθήκες από 7% έως 10% περίπου, καθώς ο πλανήτης καταναλώνει περίπου 100 εκατομμύρια βαρέλια μαύρο χρυσό την ημέρα. Η Ρωσία μπορεί να παράγει περίπου 15 εκατ βαρέλια.
Τι θέλει να πετύχει η ΕΕ και το G7
Το μεγάλο στοίχημα για την ΕΕ και τις ΗΠΑ είναι να μειωθεί η ροή του ρωσικού πετρελαίου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην ανέβουν πολύ οι τιμές και η Ρωσία αντισταθμίσει τις απώλειες από τις πωλήσεις με αυτόν τον τρόπο. Σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός, οι χώρες του G7 και της ΕΕ επιτρέπουν σε χώρες εκτός ΕΕ να συνεχίσουν να εισάγουν ρωσικό αργό πετρέλαιο δια θαλάσσης, αλλά απαγορεύουν στις ναυτιλιακές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού σε όλο τον κόσμο, εκτός εάν πωλείται κάτω από την τιμή του πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι. Επειδή οι πιο σημαντικές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες εδρεύουν στις χώρες της G7, το ανώτατο όριο τιμών θεωρητικά τουλάχιστον θα δυσκολέψει πολύ τη Μόσχα να πουλά το πετρέλαιο της σε υψηλότερη τιμή σε τρίτες χώρες. Με το ανώτατο όριο τιμών η ΕΕ και το G7 θεωρούν ότι δίνονται κίνητρα για τη Ρωσία, τις χώρες εισαγωγής πετρελαίου και τους συμμετέχοντες στην αγορά να διατηρήσουν τη ροή ρωσικού πετρελαίου.
Οι προβλέψεις
Η ρωσική παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2023, μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικού αργού, προβλέπει πλέον η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ). Η κίνηση να στερηθεί η Μόσχα από έσοδα θα δημιουργήσει περισσότερη αβεβαιότητα στις αγορές πετρελαίου και θα αυξήσει την πίεση στις τιμές, συμπεριλαμβανομένου του ντίζελ, ανέφερε η ΙΕΑ στη μηνιαία έκθεσή της για την αγορά.
Ήδη από τα τέλη του Νοεμβρίου και πριν να τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ρωσία είχε ήδη χάσει περισσότερο από το 90% του μεριδίου αγοράς της στις βόρειες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προηγουμένως ήταν ο βασικός πυλώνας των πωλήσεων αυτών από τους τερματικούς σταθμούς της Βαλτικής και της Αρκτικής, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg. Η Ρωσία έστελνε μόλις 95.000 βαρέλια πετρέλαιο την ημέρα στο Ρότερνταμ -τον μόνο εναπομείναν ευρωπαϊκό προορισμό της για θαλάσσιες παραδόσεις εκτός της λεκάνης της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας — στις τέσσερις εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 18 Νοεμβρίου, δείχνουν τα ίδια στοιχεία.
Τα τρία τέταρτα του αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας κατευθύνονται πλέον προς την Ασία, με τα διυλιστήρια χωρών όπως η Ινδία να έχουν αγοράσει μεγάλες ποσότητες για να επωφεληθούν από την περίοδο χάριτος σε τέτοιες συναλλαγές.
Latest News
Ο Τραμπ δίνει «γη και ύδωρ» κινήτρων για να φέρει μεγάλες επενδύσεις πίσω στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ αποσκοπεί σε μια κοσμογονία εγχώριων επενδύσεων στις ΗΠΑ - Η πρόταση για διευκολύνσεις στις επενδύσεις άνω του 1 δισ.
Η Ινδία κατασκευάζει το δικό της «Χόνγκ Κονγκ» - Το φαραωνικό project των 9 δισ.
Ανησυχία ότι το σχέδιο θα εξαλείψει μερικές από τις απομονωμένες φυλές που ζουν στα νησιά του αρχιπελάγους Νικομπάρ - Τι λέει η Ινδία
Από ένα KFC στην αυτοκρατορία των 3 δισ. - Ποιος είναι ο Αυστραλός επιχειρηματίας Τζακ Κάουιν
Σήμερα, ο Τζακ Κάουιν κατέχει το 98% της εταιρείας του, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκει σε ορισμένους από τους αρχικούς επενδυτές και μετόχους του
Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
Θα παλέψουν με την ύφεση τη νέα χρονιά οι μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία
Ενοίκια σοκ για τους φοιτητές στο Λονδίνο μετά τις νέες αυξήσεις [γράφημα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα για τους φοιτητές στη Βρετανία
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Safran: Με το βλέμμα στις συμβάσεις του αμερικανικού στρατού
Η γαλλική εταιρεία αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% το 2025, καθώς και τρέχοντα λειτουργικά κέρδη μεταξύ 4,7 και 4,8 δισ. ευρώ σε συγκρίσιμη βάση
Έφοδος τελωνιακών και της ευρωπαικής εισαγγελίας στα γραφεια της Adidas
Tο ένταλμα έρευνας για την Adidas ανέφερε την (ύποπτη) σωρευτική φορολογική ζημία σε περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ
Τιμές-φωτιά οι Χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία
Ο υψηλός πληθωρισμός δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και τις Χριστουγεννιάτικες Αγορές στη Γερμανία. Έως 7 ευρώ στοιχίζει το περίφημο «ζεστό κρασί» με μπαχαρικά.
Η αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ αρχίζει να «δαγκώνει» την Ευρώπη - Τι εκτιμά η Goldman Sachs
H Goldman Sachs επιχειρεί να εξετάσει την επίδραση της αβεβαιότητας της εμπορικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ εντός κι εκτός ΗΠΑ