Δέκα χρόνια μετά την παράδοση σε κυκλοφορία της τελευταίας μεγάλης επέκτασης της Γραμμής 2 του μετρό της Αθήνας που ενώνει σήμερα την Ανθούπολη με το Ελληνικό, μια νέα βρίσκεται επί θύρας. Η Αττικό Μετρό γύρισε εχθές την κλεψύδρα του διαγωνισμού για την επέκταση προς το Ίλιον με περίπου 4 χλμ. νέας γραμμής και τρεις νέους σταθμούς. Η αποκλεισμένη μεταφορικά Δυτική Αττική μπαίνει επιτέλους σε τροχιά νέων έργων υποδομής, όπως και η επέκταση του Προαστιακού σιδηροδρόμου που θα ενώσει τα Άνω Λιόσια με τα Μέγαρα για την οποία ο διαγωνισμός ξεκίνησε πριν τις γιορτές από τον ΟΣΕ.
Η νέα επέκταση της Γραμμής 2 έχει σχεδιαστεί για την κάλυψη πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της Δυτικής Αττικής, ενώ μελλοντικά πρόκειται να προχωρήσει και προς τις Αχαρνές. Υπάρχει δε πρόβλεψη, στο πλαίσιο του συνολικού σχεδιασμού του δικτύου μετρό της πρωτεύουσας, για ανταπόκριση στον σταθμό Ίλιον με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς την Πετρούπολη.
Εκτιμάται πως το νέο τμήμα της επέκτασης της Γραμμής 2, μετά την Ανθούπολη με τρεις σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, μήκους περίπου 4 χλμ., θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 μέτρων από τους 3 νέους σταθμούς θα ανέλθει σε 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας εκτιμώνται σε περίπου 5.000.
Μετρό: Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ίλιον
Χαρτογράφηση των νέων σταθμών
Ο σταθμός Παλατιανή χωροθετείται στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου και διαθέτει δύο εισόδους εκατέρωθεν της Θηβών, με το βάθος του σταθμού να φτάνει στα 22,5 μ. από την επιφάνεια του εδάφους. Επίσης, επί τις Θηβών, με δύο εισόδους εκατέρωθεν, στη διασταύρωση με την Ελαιών θα βρίσκεται και ο σταθμός Ίλιον, ο οποίος θα φτάσει 24 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Ο τελικός σταθμός Άγιος Νικόλαος χωροθετείται κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και τμήματος του διαμορφωμένου χώρου πρασίνου που βρίσκεται μεταξύ των οδών Παραμυθιάς, Ολύνθου, Ζίτσης και Αγίου Νικολάου. Οι τρεις σταθμοί θα έχουν πλαϊνές αποβάθρες πλάτους 4,50 μ. και μήκους 110 μ.
Το έργο περιλαμβάνει ακόμα τα Φρέατα Αερισμού των Σταθμών (ορισμένα εκ των οποίων είναι ενσωματωμένα στους σταθμούς), καθώς και έξι Φρέατα κατά μήκος της χάραξης: «Αγίου Σώστη», «Αντιπαξών», «Φιλοκτήτου», «Ερμιόνης», «Πλάτωνος» και «Αγίας Γλυκερίας». Στην Παλατιανή θα δημιουργηθεί ακόμη σταθμός μετεπιβίβασης, σε αδόμητο χώρο εφαπτόμενο στον υπό κατασκευή σταθμό, μεταξύ των οδών Ανδρέα Παπανδρέου και Ικονίου. Θα διαθέτει τρία υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, συνολικής χωρητικότητας περίπου 150 οχημάτων και με άμεση διασύνδεση με τον σταθμό. Στην επιφάνεια αυτού, θα διαμορφωθεί χώρος μετεπιβίβασης λεωφορείων.
Επέκταση και του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα
Η μελλοντική λειτουργία της εν λόγω επέκτασης, σε συνδυασμό με τη σχεδιαζόμενη προμήθεια επιπλέον 13 νέων συρμών που θα ενισχύσουν το δίκτυο της πρωτεύουσας, καθιστούν αναγκαία την επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε όμορη περιοχή στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας. Η έκταση έχει εμβαδό περίπου 20 στρ. και καταλαμβάνεται σήμερα κυρίως από αποθήκες του τέως εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και άλλες ιδιοκτησίες. Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για τα νέα τρένα προετοιμάζεται για μέσα στη χρονιά.
Αντίστοιχα, η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθιστά απαραίτητη και την αναβάθιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των υφιστάμενων Γραμμών 2 και 3, καθώς τα υφιστάμενα δεν υποστηρίζονται πλέον από τους κατασκευαστές, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους.
Ο διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός για το σύνολο του «τριπλού» έργου θα γίνει σε δύο στάδια, με την προεπιλογή στην Ά φάση και να ακολουθούν οι οικονομικές προσφορές στη Β’ φάση. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 550 εκατ. ευρώ ή 682 εκατ. με ΦΠΑ.
Ο στόχος των επεκτάσεων
Με τις εργασίες για την ολοκαίνουργια Γραμμή 4 να έχουν ξεκινήσει, η Αττικό Μετρό έχει βάλει μπρος τις μηχανές για να ωριμάσει την επόμενη ημέρα του μετρό της Αθήνας. Η επόμενη φάση της επέκτασης της Γραμμής 2, πρόκειται να έχει τρεις σταθμούς προς Καματερό και Άνω Λιόσια, όπου και θα συνδεθεί με τον Προαστιακό επί της Αττικής Οδού, και τελική κατάληξη στις Αχαρνές (κέντρο Μενιδίου).
Σε προτεραιότητα έχει τεθεί επίσης η σύνδεση του δικτύου μετρό με την Εθνική Οδό, προκειμένου να δοθούν ανάσες σε έναν από τους πιο επιβαρυμένους άξονες της πρωτεύουσας. Από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκρίνεται ως προσφορότερη η επέκταση της Γραμμής 1, του γνωστού μας ηλεκτρικού, από την Κηφισιά ως τη Βαρυμπόμπη, καθώς η βόρεια φάση επέκτασης της μελλοντικής Γραμμής 4 προς τα βόρεια θα χρειαστεί πολύ χρόνο.
Η επέκταση του ηλεκτρικού θα περνά από τη Νέα Ερυθραία και θα καταλήγει στον κόμβο της Βαρυμπόμπης. Εφόσον ωριμάσει μελετητικά το έργο και βρεθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, τότε ο ηλεκτρικός θα φτάσει γρηγορότερα από κάθε άλλη λύση στην Εθνική. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται περί τα 200 εκατ. ευρώ.
Βεβαίως, εκεί θα τερματίζει στο μέλλον και η βόρεια επέκταση της Γραμμής 4. Αρχικά, η πορτοκαλί γραμμή θα συνδεθεί με το Μαρούσι από το Γουδή με επτά νέους σταθμούς. Θα εξυπηρετεί τους δήμους Ψυχικού-Φιλοθέης, Χαλανδρίου και Αμαρουσίου. Στη συνέχεια, θα τραβήξει προς Εθνική Οδό. Το διπλό έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω του 1 δισ. ευρώ.
Σε προτεραιότητα βρίσκεται και η υπόγεια σύνδεση του ηλεκτρικού μετά τον σταθμό του Θησείου προς Καλλιθέα, μήκους 5 χλμ., με τέσσερις σταθμούς: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ. Το κόστος εκτιμάται στα 450 εκατ. ευρώ. Η επόμενη φάση ανάπτυξης της γραμμής θα επεκταθεί προς Παλαιό Φάληρο, κατά μήκος της λεωφόρου Αμφιθέας.
Προετοιμάζεται ακόμη η «νότια» επέκταση της Γραμμής 2 από Ελληνικό, μήκους 4,4 χλμ., με σταθμούς σε Άνω Γλυφάδα, Λεωφόρο Βουλιαγμένης και Γλυφάδα, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου