Ωρα αποφάσεων εν μέσω κατήφειας

Το Σαββατοκύριακο έφτασε, ο πρωθυπουργός… δεν θα πάει σε κάποιο βουνό, όμως, πλέον θα πρέπει να αποφασίσει αν θα επιμείνει στο αρχικό σενάριο για εκλογές στις 9 Απριλίου. Ή αν θα πάμε σε κάλπες τον Μάιο – Ιούνιο.

Όπως λένε πηγές μας, αυτή την εβδομάδα θα σταθμίσει πολλά πράγματα, κυρίως το βάρος της τραγωδίας στα Τέμπη στο πολιτικό σκηνικό.

Στο Μαξίμου εκτιμούν ότι θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να γυρίσουν το άσχημο κλίμα που έχει διαμορφωθεί, όμως, τα πράγματα είναι δύσκολα.

Βουλευτής της συμπολίτευσης μας περιέγραφε τη βαριά ατμόσφαιρα που επικρατεί στην Κ.Ο. της ΝΔ και στο Μαξίμου. Και η αλήθεια είναι ότι αυτό φαίνεται κι από το γεγονός ότι τα περισσότερα στελέχη, υπουργάρες και άλλοι, έχουν κρυφτεί αυτές τις ημέρες. Ούτε τηλέφωνα δε σηκώνουν, ούτε εμφανίσεις κάνουν στην τηλεόραση… πλην ελαχίστων.

Ο Κ. Μητσοτάκης καλείται λοιπόν να αποφασίσει πότε θα κάνει εκλογές αλλά και τον τρόπο για να γυρίσει το παιχνίδι. Ισως με κάτι εντυπωσιακό. Όπως π.χ. το λουκέτο στα τρένα μέχρι να είναι ασφαλή;

Η τραγωδία και οι εκλογές

Πολλοί αναρωτιούνται πόσο η τραγωδία θα επηρεάσει τις εκλογές. Σε δημοσίευμά του το βράδυ της Παρασκευής το Bloomberg αναφέρει: Η χώρα ετοιμάζεται για εθνικές εκλογές τους επόμενους μήνες με τη σύγκρουση να παίζει πλέον καθοριστικό ρόλο για τους ψηφοφόρους. Παρόλα αυτά, το συνολικό μήνυμα μέχρι στιγμής από τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ήταν ότι η αιτία της συντριβής δεν ήταν επίσημη αμέλεια αλλά «τραγικό ανθρώπινο λάθος».

Αν ισχύει αυτό, ήταν σίγουρα ένα ανθρώπινο λάθος που η κακή κατάσταση των σιδηροδρόμων της Ελλάδας έκανε όλο και πιο πιθανό. Ο ίδιος ο Μητσοτάκης επεσήμανε επίσης τις «χρόνιες καθυστερήσεις» στην υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων. Και ακόμη δεν έχουμε δει τίποτε από σκληρό αντιπολιτευτικό ροκ και από συγκεντρώσεις κι επεισόδια σαν κι αυτά που έγιναν την Παρασκευή στην Αθήνα.

Το παρασκήνιο για τη νέα ρυθμιστική αρχή

Στη Βουλή έχει κατατεθεί από την 1η Μαρτίου ένα νομοσχέδιο – «μαμούθ» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Μετρήσαμε 356 σελίδες και 263 άρθρα, χωρίς την εισηγητική έκθεση.

Οι διατάξεις του αφορούν κατά κύριο λόγο, όπως σας έχει ενημερώσει και η στήλη όταν το κείμενο ήταν στη δημόσια διαβούλευση, τη δημιουργίας μία νέα υπερ-ρυθμιστικής αρχής. Θα εποπτεύει την ενέργεια, τα ύδατα και τα απόβλητα.

Και η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) είναι ουσιαστικά προϊόν της διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Ψάξαμε λίγο να δούμε γιατί έπρεπε να δημιουργηθεί αυτή υπερ-ρυθμιστική αρχή.

Και το ψάξαμε, καθώς το υπουργείο δεν προχώρησε σε καμία ενημέρωση Τύπου.

Μάθαμε ότι η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί προκειμένου να αντλήσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανταγωνιστικότητας και σε μεταρρυθμίσεις στους τομείς εποπτείας των αποβλήτων και των υδάτων. Η δέσμευση αφορούσε στη δημιουργία δύο αντίστοιχων ρυθμιστικών αρχών.

Τρεις σε μία… πακέτο

Η κυβέρνηση φαίνεται ότι έβαλε πακέτο τρεις ρυθμιστικές αρχές σε μία. Και γιατί το έκανε αυτό;

Όπως πληροφορούμαστε πρώτον γιατί θα είχε κόστος η δημιουργία άλλων δύο αρχών (προσωπικό, κτίρια κλπ) και δεύτερον γιατί θέλησε να ακολουθήσει τα πρότυπα άλλων, αντίστοιχων, ευρωπαϊκών αρχών που αντιμετωπίζουν ενιαία την ενέργεια, τα απόβλητα και τα νερά.

Υπάρχει, όμως, και άλλη μία πληροφορία, την οποία δεν είμαστε σε θέση να σας μεταφέρουμε με απόλυτη ασφάλεια… Αλλά το κάνουμε γιατί η στήλη πριν από μέρες σας είχε ενημερώσει για την αντίδραση του προέδρου της σημερινής ΡΑΕ καθηγητή Αθανάσιου Δαγούμα απέναντι στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Η φήμη, λοιπόν, λέει πως με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση επιδιώκει να αποψιλώσει τον σημερινό πρόεδρο της ΡΑΕ.

Κι αυτό καθώς με τις διατάξεις του νομοσχεδίου υποβαθμίζεται σε αντιπρόεδρος της υπο-ολομέλειας της υπερ-αρχής που θα αφορά στην εποπτεία της ενέργειας.

Σημειωτέον ότι ο Δαγούμας έχει άλλα δύο χρόνια θητείας και επειδή για την επιλογή του ακολουθείται ειδική κοινοβουλευτική διαδικασία, η κυβέρνηση δεν μπορεί να τον αγγίξει…

Επιμένουμε, βέβαια, πως πρόκειται για φήμη…

Όλα θα φανούν μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου…

Κατά τ’ άλλα στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και χιλιάδες διατάξεις για θέματα ΑΠΕ, περιβάλλοντος, πολεοδομίας, δασών, λατομείων κλπ…

Στο δρόμο της ΑΜΚ η Attica Bank

O κύβος ερρίφθη για την Attica Bank και την αύξηση κεφαλαίου. Χθες η τράπεζα ανακοίνωσε reverse split με αναλογία μία νέα μετοχή για 150 υφιστάμενες ενώ αποφασίστηκε από τη γενική συνέλευση η αύξηση της ονομαστικής αξίας κάθε μετοχής από  €0,07 σε €10,50. Παράλληλα γίνεται ενημέρωση για την επακόλουθη μείωση της ονομαστικής αξίας έκαστης ονομαστικής κοινής μετοχής της Τράπεζας από €10,50 σε €0,05 με σκοπό το σχηματισμό ειδικού αποθεματικού, συνέπεια τη μείωση του μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας κατά το ποσό των €104.198.935,50.

Από 08.03.2023, παύει προσωρινά η διαπραγμάτευση των μετοχών της Τράπεζας, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αντικατάστασή τους.

Αυτά για τα χρηματιστηριακά καθώς φαίνεται ότι δρομολογείται η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 490 εκατ. ευρώ. Σ’ αυτήν την αύξηση κεφαλαίου θα κριθούν πολλά, όπως π.χ. η συμμετοχή της Thrivest των Μπάκου – Καϋμενάκη – Εξάρχου. Αν όλα πάνε καλά και η διαδικασία έχει ευτυχές αποτέλεσμα τότε είναι το πλέον πιθανό η συγχώνευση της Παγκρήτιας με την Attica Bank για τη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πόλου.

Μην ξεχνάμε ότι η Παγκρήτια συγχωνεύει την HSBS και την Συνεταιριστική Τράπεζα Κεντρικής Μακεδονίας (πρώην Σερρών).

Ενας παλιός… σιδηροδρομικός

Ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, είναι μεταξύ των τριών της επιτροπής που θα αναζητήσει τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη.

Ο Ζηλιασκόπουλος δεν είναι κάποιο τυχαίο και άσχετο με τον σιδηρόδρομο στέλεχος. Ο ίδιος διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2010 μέχρι το 2015 ενώ το 2021 τοποθετήθηκε πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.

Οι… φίλοι του Ζηλιασκόπουλου εκείνη την εποχή λένε ότι είναι ένα ικανό στέλεχος που συνέβαλε τα μέγιστα στην «ανάσταση» του ΟΣΕ. Διότι μην ξεχνάμε ότι προ μνημονίων ο Οργανισμός ήταν ουσιαστικά «παραμάγαζο» της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που έκαναν εκατοντάδες ρουσφέτια.

Ο ΟΣΕ έγινε η επιτομή της αδιαφάνειας και της χρεοκοπίας και θα έβαζε λουκέτο αν δεν έμπαινε σε εφαρμογή ένα σχέδιο εξυγίανσής του.

Όμως, αυτό το σχέδιο, που επί της ουσίας υπηρέτησε πιστά ο Ζηλιασκόπουλος, προέβλεπε και εκατοντάδες αποχωρήσεις εργαζόμενων από τον ΟΣΕ, με κάθε τρόπο. Ακόμη και με μετατάξεις σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Πολλοί εκ των οποίων επέστρεψαν μόλις άνοιξε ξανά το πλάνο των μετατάξεων.

Οι εχθροί του Ζηλιασκόπουλου λένε ότι πάγωσε και πολλές επενδύσεις στις υποδομές. Όμως, αυτά είναι διαπιστώσεις ανάλογα με τα κομματικά γυαλιά που φοράει ο καθένας.

Η Λαγκάρντ επιμένει, αλλά ο πληθωρισμός διχάζει

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε ότι οι αυξήσεις των επιτοκίων μπορεί να χρειαστεί να συνεχιστούν και μετά τον Μάρτιο. «Αυτή τη στιγμή, είναι πιθανό να συνεχίσουμε σε αυτό το μονοπάτι», είπε η Λαγκάρντ στην ισπανική τηλεοπτική εκπομπή Espejo Publico. «Με ποιο ποσοστό (θα γίνει αυτό) σε κάθε συνάντηση είναι αδύνατο να πούμε αυτή τη στιγμή». Είπε επίσης ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα κάνουν τα πάντα για να επαναφέρουν τον πληθωρισμό στον στόχο του 2%. Πάντως, στα πρακτικά της τελευταίας συνεδρίασης της ΕΚΤ καταγράφηκε διάσταση απόψεων αναφορικά με την ερμηνεία που πρέπει να δοθεί για τις τάσεις του πληθωρισμού αλλά και για το μήνυμα που θα έπρεπε να στείλουν για την επόμενη κίνηση των επιτοκίων. Τότε η ΕΚΤ αύξησε το βασικό της επιτόκιο κατά μισή ποσοστιαία μονάδα στο 2,5% στις 2 Φεβρουαρίου. Στις δηλώσεις που ακολούθησαν υποσχέθηκε παρόμοια αύξηση για τις 16 Μαρτίου, αλλά τα οικονομικά στοιχεία μετά τη συνεδρίαση δείχνουν ότι ο πληθωρισμός είναι ακόμη πιο ευρύς και ανθεκτικός από ό,τι πολλοί φοβόντουσαν.

Aζήτητες επιστροφές φόρων 324 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το συνολικό ποσό των εκκρεμών επιστροφών φόρων τον Δεκέμβριο του 2022 είχε ανέλθει στα 658 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 403 εκατ. ευρώ αφορούν επιστροφές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες. Οι επιστροφές φόρου που λιμνάζουν, καθώς δεν προσέρχεται κανείς να τις εισπράξει (324 εκατ. ευρώ), αντιστοιχούν στο 49,2% των συνολικών εκκρεμών επιστροφών φόρου (658 εκατ. ευρώ). Οι φορολογούμενοι (φυσικά και νομικά πρόσωπα), αν και γνωρίζουν για την επιστροφή φόρου που δικαιούνται, δεν εμφανίζονται να την εισπράξουν, με στελέχη της ΑΑΔΕ να αποδίδουν τη στάση τους στον φόβο του ελέγχου. Δηλαδή δεν προσέρχονται για να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά γιατί φοβούνται τον έλεγχο που μπορεί να προκαλέσουν.

Σχέδιο για φθηνότερα αυτοκίνητα

Τα τιμολογιακά δεδομένα στην αγορά ΙΧ έχουν αλλάξει, ενώ το πρώτο δίμηνο του 2023 παρατηρείται αύξηση στις αγορές αυτοκινήτων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Οπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Mega, το έτος 2022 πουλήθηκαν 105.283 ΙΧ αυτοκίνητα, με τις τιμές των νέων ΙΧ να καταγράφουν αύξηση 10,1% (Ιανουάριος 2022-2023). Σύμφωνα με το ρεπορτάζ σχεδιάζονται περισσότερα κλιμάκια στους συντελεστές τελών κυκλοφορίας, μειώσεις τελών ταξινόμησης και επιδότηση ακρίβειας από αντιπροσωπείες. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Ιανουάριο του 2023 ανέρχονται σε 11.638 έναντι 6.057 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 92,1%.

ΚΕΠΕ: Στο 2,2% η ανάπτυξη το 2023

Για το σύνολο του έτους 2023, η πρόβλεψη του ΚΕΠΕ για τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας ανέρχεται στο 2,2%. Σύμφωνα με την εκτίμηση αυτή, η χώρα προβλέπεται ότι θα παραμείνει σε ανοδική τροχιά, με τον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ να παρουσιάζει επιβράδυνση, παραμένοντας όμως σε ικανοποιητικό επίπεδο λαμβανομένης υπόψη της δύσκολης συγκυρίας. Η εκτίμηση αυτή απορρέει από την ευνοϊκή εξέλιξη αρκετών από τα οικονομικά μεγέθη που ενσωματώνονται στην πρόβλεψη, σε συνδυασμό με την εμφανή, πλέον, επίπτωση των συνθηκών που αναφέρθηκαν προηγουμένως στην πορεία ορισμένων μεταβλητών. Οι προβλέψεις σε τριμηνιαία βάση εμφανίζουν θετικό πρόσημο, με τον ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ να εκτιμάται στο 3,4% για το πρώτο εξάμηνο και στο 1,1% για το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Πάντως, όπως αναφέρει το ΚΕΠΕ, με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην παρούσα συγκυρία, οι προβλέψεις για την εξέλιξη του πραγματικού ΑΕΠ της Ελλάδας υπόκεινται σε σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας. Σημειώνει επίσης ότι ενώ οι ενδείξεις αποκλιμάκωσης των τιμών της ενέργειας φαίνεται να απομακρύνουν αυτή τη στιγμή ορισμένα πιο απαισιόδοξα σενάρια για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας, οι γεωπολιτικές εξελίξεις εξακολουθούν να εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories