Δηλαδή μπρίκια κολλάνε οι Γάλλοι; Ακριβώς! Είναι πραγματικοί bricoleurs! Δεν είναι επαγγελματίες τεχνικοί δηλαδή, αλλά μαστορεύουν ερασιτεχνικά (bricoler σημαίνει μαστορεύω και bricolage είναι το ουσιαστικό, το μαστόρεμα). Είναι μια συνήθεια που «εξάσκησαν» στο έπακρο στις πανδημικές καραντίνες και φαίνεται ότι τους έμεινε. Το «μπρικολάζ» δίνει εξάλλου σε όποιον καταγίνεται μ’ αυτό και την ικανοποίηση της δημιουργίας.
Επί Covid-19 αδυνατώντας να βγουν για να πάνε στο εστιατόριο ή στο σινεμά, οι Γάλλοι όπως και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι «έμειναν σπίτι». Είχαν τον χρόνο για να παρατηρήσουν ή να ξαναθυμηθούν τις ατέλειες και τις δουλειές που έπαιρναν διαρκώς αναβολή και ξεκινούσαν να τις «μαστορεύουν» μόνοι τους. Δεν ήταν εύκολο εξάλλου να βουν και ειδικευμένους τεχνίτες για να κάνουν τις ανακαινίσεις, τα φρεσκαρίσματα και τα «μερεμέτια».
Το αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθούν τα έτη 2020 και 2021 οι πωλήσεις καταστημάτων υλικών επισκευών, εξοπλισμού και εργαλείων, όπως είναι το Leroy Merlin για παράδειγμα. Διότι είναι παγκοσμίως γνωστό ότι «τα εργαλεία κάνουν το μάστορα». Δίνουν την αίσθηση σε όποιον τα χρησιμοποιεί ότι «πιάνει το χέρι του». Κι αν πρόκειται για κραυγαλέα ψευδαίσθηση δεν πειράζει, αφού τα έχει ήδη αγοράσει (τα εργαλεία).
Πανδημικές παρατηρήσεις
Αλλά και το 2022 οι πωλήσεις στον κλάδο τα πήγαν περίφημα. Υποχώρησαν μεν αν συγκριθούν με αυτές της περιόδου των εγκλεισμών, αλλά υποχώρησαν ελάχιστα. Και παραμένουν σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από αυτά που ήταν το 2019, την χρονιά δηλαδή προτού ενσκήψει η πανδημική λαίλαπα. Σ’ αυτό ίσως βοηθούν ο πληθωρισμός και η ακρίβεια, η οποία διαρκώς καταφέρνει και τον ξεπερνά. Βρίσκεται, θα έλεγε κανείς, ένα βήμα πιο μπροστά απ’ αυτόν και μοιάζει να του δείχνει το δρόμο.
Γαλλία: Λιτανείες και προσευχές στα νότια για να βρέξει
Σε περιόδους οικονομικών δυσχερειών και γενικότερης δυσπραγίας ο κόσμος αναζητεί τις οικονομικότερες λύσεις. Και κάποιος που θα βάψει μόνος του το δωμάτιο των παιδιών, θα ανανεώσει τον τζαμόστοκο στα παράθυρα ή θα απλώσει το μονωτικό στην ταράτσα, θα εξοικονομήσει μπόλικο χρήμα. Θα γλιτώσει τα εργατικά, αφού θα επιβαρυνθεί μόνο με τα υλικά. Τα οποία υλικά θα αγοράσει (μιλάμε για τη Γαλλία) από καταστήματα της γειτονιάς ή από αλυσίδες όπως οι Castorama, Brico Dépôt και Leroy Merlin.
Ανθεκτική μπίζνα
Ε λοιπόν, αν η ηγέτιδα της αγοράς του «μπρικολάζ» στη Γαλλία, η Leroy Merlin, δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τα πλήρη στοιχεία για τις πωλήσεις της το 2022, η Castorama και η Brico Dépôt – πρόκειται για θυγατρικές της βρετανικής Kingfisher – ανακοίνωσαν για την χρονιά που πέρασε μείωση των πωλήσεών τους (μιλάμε πάντα για τη γαλλική αγορά) μόλις κατά 1,4% συγκριτικά με τις πωλήσεις του πανδημικού 2021.
Αν συγκριθούν οι τζίροι με τις προ-πανδημικές πωλήσεις του 2019 παραμένουν σε απίστευτα υψηλά επίπεδα: 13,9% υψηλότερα για την Castorama και 12,5% υψηλότερα για την Brico Dépôt. «Βεβαίως οι υψηλοί
ονομαστικοί τζίροι οφείλονται και στις αυξήσεις των λιανικών τιμών των προϊόντων των δύο αλυσίδων καταστημάτων, που εξάλλου δεν διευκρινίζουν το μέσο επίπεδο των ανατιμήσεων στις οποίες προέβησαν λόγω του πληθωρισμού», σημειώνει η ρεπόρτερ του «Figaro» Μαρί Μπαρτνίκ.
Η γαλλική εφημερίδα σημειώνει ότι η Mr. Bricolage, μια αλυσίδα καταστημάτων που πωλούν στη λιανική προϊόντα για οικιακές βελτιώσεις όπως ξυλεία, πλακάκια και υλικά οικοδομής εν γένει και απευθύνονται σε ερασιτέχνες (πρόκειται για καταστήματα «φτιάχτο μόνος σου» με άλλα λόγια) υπολογίζει για τη Leroy Merlin ότι οι πωλήσεις της υποχώρησαν κατά 2,1% το 2022 συγκριτικά με το 2021, αλλά παραμένουν αυξημένες κατά 16,1% συγκριτικά με το 2019.
Μπάνιο-κουζίνα κυριαρχούν
«Ο πληθωρισμός δεν αποτρέπει τους Γάλλους από το να επενδύουν στα μαστορέματα των σπιτιών τους και μάλιστα με τα καλύτερα υλικά. Παρά την αύξηση της τιμής των κουτιών της μπογιάς, των βιδών και των κατσαβιδιών, οι καταναλωτές δεν έχουν ρίξει τις απαιτήσεις τους, όπως τις έριξαν στην αγορά τροφίμων», δηλώνει στον «Figaro» ο Τιερί Γκαρνιέ, διευθύνων σύμβουλος της Kingfisher στη Γαλλία.
Ο μάνατζερ εξηγεί ότι το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται από τον όμιλο (45% του συνόλου) δεν αυξήθηκε μετά το ξέσπασμα της πληθωριστικής κρίσης, όπως συνέβη στα σούπερ μάρκετ τροφίμων. Σημειώνει μάλιστα ότι οι πελάτες των καταστημάτων του ομίλου δεν διστάζουν να ξεκινήσουν μεγάλα έργα. «Οι πωλήσεις προϊόντων για την ανακαίνιση της κουζίνας αποδεικνύονται πολύ ανθεκτικές. Αλλά αν
μιλάμε για το μπάνιο, εκεί διαπιστώνουμε μια πραγματική τρέλα του κόσμου για να τα αλλάξει όλα», τονίζει ο Γκαρνιέ.
Ενέργεια και κλιματική αλλαγή
Σημαντική είναι η φροντίδα των γαλλικών νοικοκυριών να περιορίσουν την κατανάλωση ενέργειας και να προστατευθούν, όσο είναι δυνατόν, από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Έτσι οι έξυπνοι θερμοστάτες, οι αντλίες θερμότητας και οι λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας πωλούνται σαν «ζεστά ψωμάκια», όπως σημειώνουν οι υπεύθυνοι των γαλλικών καταστημάτων «Φτιάξτο Μόνος Σου» (DIY).
Μια θλιβερή παρατήρηση που συνδέεται με την ξηρασία που από πέρυσι ταλανίζει τη Γαλλία και την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη είναι η εκτίναξη κατά 300% το μήνα Φεβρουάριο των πωλήσεων δεξαμενών νερού για τη συλλογή όμβριων υδάτων. Το στοιχείο αυτό προέρχεται από στοιχεία των Leroy Merlin και Castorama.
Οι πωλήσεις δεξαμενών εκτινάχθηκαν τον περασμένο μήνα, αλλά οι μάνατζερ του κλάδου μοιάζουν να κρατούν μικρό καλάθι για το 2023. Οι υπεύθυνοι του Mr.Bricolage προβλέπουν ένα λιγότερο ευνοϊκό περιβάλλον στην αγορά λόγω του πληθωρισμού, των επιτοκίων δανεισμού που συνεχίζουν να αυξάνονται στερώντας ρευστότητα από την αγορά και ασφαλώς λόγω του αυξανόμενου κόστους των πρώτων υλών.
Για να πετύχουν οικονομίες κλίμακος οι Kingfisher και Mr.Bricolage αποφάσισαν να συντονίζονται σε κοινές αγορές στη χονδρική. «Τα Castorama, τα Brico Dépôt και τα Mr.Bricolage είναι καταστήματα συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά», πιστεύει η Kingfisher. «Τόσο συμπληρωματικά που το 2015 είχαν φτάσει πολύ κοντά στη συγχώνευσή τους», θυμίζει η ρεπόρτερ του «Figaro».
Latest News
Η μεγάλη αποτυχία του στοιχήματος των Shell και BP στην ηλεκτρική ενέργεια
Η ηλεκτρική ενέργεια ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για πολλές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όμως γύρισε μπούμερανγκ
Ποιες είναι προτεραιότητες Τραμπ για τις πρώτες 100 ημέρες
Οι πέντε κορυφαίες προτεραιότητές του Ντόναλντ Τραμπ για τις πρώτες 100 ημέρες στο Οβάλ γραφείο
Ο Τραμπ δίνει «γη και ύδωρ» κινήτρων για να φέρει μεγάλες επενδύσεις πίσω στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ αποσκοπεί σε μια κοσμογονία εγχώριων επενδύσεων στις ΗΠΑ - Η πρόταση για διευκολύνσεις στις επενδύσεις άνω του 1 δισ.
Η Ινδία κατασκευάζει το δικό της «Χόνγκ Κονγκ» - Το φαραωνικό project των 9 δισ.
Ανησυχία ότι το σχέδιο θα εξαλείψει μερικές από τις απομονωμένες φυλές που ζουν στα νησιά του αρχιπελάγους Νικομπάρ - Τι λέει η Ινδία
Από ένα KFC στην αυτοκρατορία των 3 δισ. - Ποιος είναι ο Αυστραλός επιχειρηματίας Τζακ Κάουιν
Σήμερα, ο Τζακ Κάουιν κατέχει το 98% της εταιρείας του, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκει σε ορισμένους από τους αρχικούς επενδυτές και μετόχους του
Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
Θα παλέψουν με την ύφεση τη νέα χρονιά οι μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία
Ενοίκια σοκ για τους φοιτητές στο Λονδίνο μετά τις νέες αυξήσεις [γράφημα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα για τους φοιτητές στη Βρετανία
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Safran: Με το βλέμμα στις συμβάσεις του αμερικανικού στρατού
Η γαλλική εταιρεία αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% το 2025, καθώς και τρέχοντα λειτουργικά κέρδη μεταξύ 4,7 και 4,8 δισ. ευρώ σε συγκρίσιμη βάση
Έφοδος τελωνιακών και της ευρωπαικής εισαγγελίας στα γραφεια της Adidas
Tο ένταλμα έρευνας για την Adidas ανέφερε την (ύποπτη) σωρευτική φορολογική ζημία σε περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ