
Έχουν περάσει μόλις έξι χρόνια από την εποχή που τα ρομποταξί έμοιαζαν να αποτελούν το επόμενο μεγάλο άλμα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τότε, πολλοί στοιχημάτιζαν ότι σύντομα κανείς δεν θα αγόραζε πια αυτοκίνητα, καθώς οι περισσότεροι – και κυρίως οι νέοι – θα προτιμούσαν τις υπηρεσίες αυτόματης οδήγησης από την κατοχή και την οδήγηση ενός αυτοκινήτου.
Ρομποταξί: Έρχονται τα πρώτα οχήματα στους δρόμους
Στην πραγματικότητα, όπως επισημαίνει ο Economist, πολλά πράγματα εξελίχθηκαν αλλιώς. Οι νέοι δεν εγκαταλείπουν την εμπειρία της οδήγησης – απλώς αργούν περισσότερο να πιάσουν τιμόνι στα χέρια τους. Η τεχνολογία εξάλλου δεν έχει φτάσει ακόμα στο σημείο που να επιτρέπει σε ένα όχημα να κινείται με ασφάλεια πλήρως αυτόνομα – τουλάχιστον όχι χωρίς οδηγό ασφαλείας στο τιμόνι και ογκώδη εξοπλισμό στο πορτμπαγκάζ αλλά και στην οροφή.
Τα ρομποταξί
Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι τα ρομποταξί έχουν αναπτυχθεί μόνο σε πόλεις και περιοχές που οι ρυθμιστικοί κανόνες είναι πιο χαλαροί. Η Cruise, θυγατρική της General Motors, έχει επεκτείνει στο Φοίνιξ της Αριζόνα και στο Όστιν του Τέξας την υπηρεσία που ξεκίνησε για το κοινό στο Σαν Φρανσίσκο τον Φεβρουάριο του 2022. Η Waymo της Alphabet, μητρικής της Google, λειτουργεί στο Φοίνιξ και το Σαν Φρανσίσκο. Μια εφαρμογή της Uber με οχήματα της Motional, κοινοπραξίας μεταξύ της Hyundai και της Aptiv, προσφέρει αυτοκινούμενες διαδρομές στο Λας Βέγκας. Η Amazon δρομολογεί ρομποτικά ταξί μεταξύ των γραφείων της στο Σαν Φρανσίσκο, ενώ στην Κίνα η Baidu λειτουργεί παρόμοιες υπηρεσίες σε διάφορες πόλεις. Και σε αυτές τις περιοχές όμως ισχύουν αυστηροί περιορισμοί. Στο Σαν Φρανσίσκο, τα ρομποταξί πρέπει να αποφεύγουν πολυσύχναστες περιοχές, να μη λειτουργούν σε ώρες αιχμής και να ελέγχονται από οδηγούς ασφαλείας ή μέσω απομακρυσμένης παρακολούθησης.

Σταδιακά βήματα αντί για ένα μεγάλο άλμα
Καθώς το κόστος της σχετικής τεχνολογίας υποχωρεί, τα ραμποταξί θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ταχύτερα, δημιουργώντας μια αγορά με έσοδα 2,1 τρισ. δολαρίων ως το 2040. Προς το παρόν όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πιο άμεσους και ρεαλιστικούς στόχους, που έχουν να κάνουν κυρίως με την ηλεκτροκίνηση. Όσο για την αυτόματη οδήγηση, αντί για ένα άλμα προς ένα μέλλον πλήρως αυτοκινούμενων οχημάτων, εισάγουν σταδιακά – με πρώτη την Tesla – αυτοματισμούς που επιτρέπουν από τους οδηγούς να αποσύρουν για λίγο το βλέμμα από τον δρόμο, πάντα όμως κρατώντας τα χέρια τους στο τιμόνι.
Πρόκειται για τα συστήματα επιπέδου 2 plus και 3, που εκτιμάται ότι θα προσφέρουν περισσότερο χρόνο για εργασία και αναψυχή. Για την ανάπτυξη αυτών των συστημάτων απαιτείται συνεργασία των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους τεχνολογικούς κολοσσούς, κάτι που φέρνει σε δύσκολη θέση της πρώτες – γι’ αυτό και προσπαθούν να διατηρήσουν κάποιον βαθμό ελέγχου, προκρίνοντας την εγκατάσταση λογισμικών ανοιχτού κώδικα.
Σε πλεονεκτική θέση η Κίνα
Η ανάγκη αυτής της συνεργασίας δίνει μεγάλη ώθηση στην Κίνα, με την UBS να υποστηρίζει ότι το Πεκίνο έχει τη δυνατότητα να ηγηθεί στον αγώνα για τα αυτοκινούμενα οχήματα αφού διαθέτει ένα τεράστιο πλέγμα προαγωγής της τεχνολογικής καινοτομίας, εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες και ένα κοινό που «διψά» για νέα τεχνολογία. Η κυβέρνηση έχει ορίσει ως στόχο για το 2025 την παραγωγή οχημάτων με αυτοματισμό επιπέδου 3 καθώς και την κυκλοφορία ρομποταξί σε ορισμένες περιοχές, ενώ οι τοπικές κυβερνήσεις δημιουργούν ζώνες δοκιμών.
Από την ιδιοκτησία στη χρήση
Στο μεταξύ, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά στον τομέα της αυτοματοποιημένης μετακίνησης, ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως στρέφονται σε μηνιαίες συνδρομές για την χρήση οχημάτων, σε μια πρακτική που θυμίζει έντονα τη λειτουργία του Netflix – και σε μια ακόμα ένδειξη της παγκόσμιας μετάβασης από την ιδιοκτησία στην χρήση.


Latest News

Σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις θεωρούν την κυβερνοασφάλεια βασική πρόκληση - Τι δείχνει έρευνα
Σύμφωνα με τη μελέτη, το ένα τρίτο σχεδόν (31,1%) των επιχειρήσεων βασίζεται κυρίως ή εξ ολοκλήρου σε χειροκίνητες διαδικασίες ή βρίσκεται μόλις στο αρχικό στάδιο ενσωμάτωσης ψηφιακών τεχνολογιών

Καταφύγιο... στην Ινδία αναζητά η Apple - Τι σχεδιάζει για τα iPhone
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνας δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την Apple

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Πόσο κοστίζουν τα «ευχαριστώ» και «παρακαλώ» στο ChatGPT
Ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI, Σαμ Όλτμαν, εξήγησε ότι η φράση «η ευγένεια δεν κοστίζει τίποτα» δεν ισχύει ακριβώς στην περίπτωση του ChatGPT.

Πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων σε Meta και Apple από την ΕΕ
Τα πρόστιμα θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν εντάσεις με τον Τραμπ, ο οποίος έχει απειλήσει με δασμούς χώρες που τιμωρούν τις αμερικανικές εταιρείες

Οι ψηφιακοί κίνδυνοι της AI για τη δημιουργία action figures και χαρακτήρων Ghibli
Οι εικόνες αυτές μπορεί να χρησιμοποιηθούν για περαιτέρω εκπαίδευση των μοντέλων AI ή ακόμα και να συμπεριληφθούν σε δημόσια datasets

SAP: Άνοδος 58% στα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας
Η μετοχή του γίγαντα λογισμικού SAP σημειώνει άνοδο 9,3% μετά την αύξηση των κερδών πρώτου τριμήνου

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

Γιατί η Samsung επιδιώκει τεχνολογική συμμαχία με κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ
Η πρωτοβουλία έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει τη μετατόπιση του επιχειρηματικού στόχου της Samsung από ακόλουθο σε πρωτοπόρο

Η Silicon Valley θέλει να δημιουργήσει ρομποτικό στρατό για τους «καλούς τύπους» με σύμμαχο την ΑΙ
H Silicon Valley έχει κάνει σημαντική στροφή προς την άμυνα τα τελευταία χρόνια με επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων