
Σε πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση ReFuelEU Aviation για τη μείωση των εκπομπών των αεροπλάνων κατέληξαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ.
Χαιρετίζοντας τη συμφωνία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι, εφόσον τεθούν σε εφαρμογή, οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν στην απομάκρυνση του άνθρακα από τον τομέα των αερομεταφορών, απαιτώντας από τους προμηθευτές καυσίμων να συνδυάζουν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) με κηροζίνη σε αυξανόμενες ποσότητες από το 2025.
ΕΕ: Oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Το μέτρο από μόνο του προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αεροσκαφών κατά περίπου δύο τρίτα έως το 2050 σε σύγκριση με ένα σενάριο «χωρίς δράση», και να προσφέρει οφέλη για το κλίμα και την ποιότητα του αέρα.
Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία σχετικά με τις προτάσεις για τις μεταφορές στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», καθώς συμφωνίες για επικαιροποιημένους κανόνες σε σχέση με την εμπορία εκπομπών στην αεροπορία και στη ναυτιλία, την προώθηση βιώσιμων καυσίμων στη ναυτιλία καθώς και για την επιτάχυνση ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, έχουν ήδη επιτευχθεί.
Αύξηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα απαιτείται:
1) Οι προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων να προμηθεύουν ένα ελάχιστο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στα αεροδρόμια της ΕΕ, ξεκινώντας από το 2% του συνολικού εφοδιασμού καυσίμου έως το 2025 και φθάνοντας το 70% έως το 2050. Το νέο μείγμα καυσίμων αεροπλάνων της ΕΕ θα πρέπει επίσης να περιέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των περισσότερων σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον συνθετικών καυσίμων, τα οποία αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.
2) Οι αερομεταφορείς που αναχωρούν από τα αεροδρόμια της ΕΕ να ανεφοδιάζονται μόνο με τα καύσιμα που είναι απαραίτητα για την πτήση, για την αποφυγή εκπομπών που σχετίζονται με επιπλέον βάρος ή διαρροή άνθρακα που προκαλείται από πρακτικές «δεξαμενόπλοιων» (σκόπιμη μεταφορά πλεονάζοντος καυσίμου για αποφυγή ανεφοδιασμού με SAF).
3) Τα αεροδρόμια να διασφαλίσουν ότι η υποδομή ανεφοδιασμού τους είναι διαθέσιμη και κατάλληλη για διανομή SAF.
Η οδηγία όσον αφορά το μείγμα καλύπτει τα βιοκαύσιμα, τα ανακυκλωμένα καύσιμα άνθρακα και τα συνθετικά αεροπορικά καύσιμα (e-fuels) σύμφωνα με την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά εξαιρεί τις καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, υποστηρίζοντας στόχους βιωσιμότητας. Δεδομένου ότι θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη την ΕΕ, η νέα εντολή θα εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά της ΕΕ, θα παρέχει ασφάλεια δικαίου στους παραγωγούς καυσίμων και θα συμβάλει στην έναρξη παραγωγής μεγάλης κλίμακας σε ολόκληρη την ήπειρο. Θα αυξήσει επίσης την ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ μειώνοντας τις εξαρτήσεις από ενεργειακά προϊόντα τρίτων χωρών και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στον ενεργειακό τομέα. Οι αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ θα έχουν πρόσβαση σε αυξανόμενες ποσότητες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Επόμενα βήματα
Η χθεσινή πολιτική συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ με άμεση ισχύ.
Ιστορικό
Αυτή η συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55» της Επιτροπής και θα βοηθήσει στην επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, επισημαίνει η Κομισιόν.
Οι εκπομπές των αερομεταφορών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 5% από έτος σε έτος μεταξύ 2013 και 2019. Αν και μειώθηκαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκπομπές από τις αερομεταφορές αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Η αυξημένη φιλοδοξία του αεροπορικού τομέα για το κλίμα θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού και την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα, η ΕΕ πρέπει να μειώσει τις εκπομπές από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990). Το RefuelEU Aviation θα βοηθήσει τον τομέα των αερομεταφορών να συμβάλει στην επίτευξη αυτού του στόχου, μαζί με τους αναθεωρημένους κανόνες για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία