Το ποσοστό μεταφορικής ικανότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι ενταγμένα σε κάποια μορφή «συμμαχίας» (alliance) των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) βρέθηκε σε χαμηλό τριετίας τον Ιανουάριο του 2023.
Ωστόσο στις δυο μεγάλες γραμμές Ασίας-Ευρώπης και του Ειρηνικού εξακολουθούν να ελέγχουν πλήρως το εμπόριο.
Ναυτιλία: Συνεχίζεται η πτώση των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια
Η έρευνα
Μια έρευνα της Alphaliner δείχνει ότι οι εννέα liners που συγκροτούν τις τρεις μεγάλες συμμαχίες λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητάς τους εκτός των συμφωνιών συμμαχίας τους.
Η πραγματική χωρητικότητας που λειτουργεί στο πλαίσιο των «υπηρεσιών συμμαχίας» είναι ισοδύναμη σε ένα σταθερό 38%-41% του συνολικού στόλου με βάση τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, υπογραμμίζει η Alphaliner.
Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς ότι οι συμμαχίες ελέγχουν το 80% του στόλου εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική στη «μεγάλη εικόνα» καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2023, περίπου το 38,9% της χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων εισήχθη σε υπηρεσία που λειτουργεί σε συνεργασία με εταίρους της συμμαχίας.
Τα μέλη των συμμαχιών (MSC, Maersk, CMA CGM, COSCO Group, Evergreen, ONE, Hapag-Lloyd, HMM, Yang Ming) αν και ελέγχουν μια χωρητικότητα που ισοδυναμεί με σχεδόν το 83% του παγκόσμιου στόλου, ωστόσο λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος αυτού ανεξάρτητα.
Όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις επιμέρους αγορές η εικόνα είναι διαφορετική.
Συμμαχίες και διαδρομές
Η παρουσία μιας alliance αυξάνεται σε συγκεκριμένες διαδρομές, ιδιαίτερα μεγάλης διάρκειας, που οι ναυτιλιακές χρειάζονται μεγάλη χωρητικότητα και ελάχιστο αριθμό πλοίων προκειμένου να εξασφαλιστούν κερδοφόρες συναλλαγές.
Για παράδειγμα περίπου το 94% της χωρητικότητας στην γραμμή Άπω Ανατολή – Ευρώπη (Βόρεια Ευρώπη και Μεσόγειο Θάλασσα) το εμπόριο λειτουργεί επί του παρόντος στο πλαίσιο των συμμαχικών υπηρεσιών. Αυτή αποτελεί τη μεγαλύτερη από τις κύριες διαδρομές ανατολής-δύσης, και παρουσιάζει το υψηλότερο εμπόδιο εισόδου για νέους liners, με υπηρεσίες που απαιτούν τουλάχιστον δέκα πλοία τουλάχιστον 13.000 teu το κάθε ένα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Στις γραμμές του Ειρηνικού οι υπηρεσίες συμμαχίας αντιπροσωπεύουν το 81% της συνολικής χωρητικότητας. Επίσης ορισμένες νέες εταιρείες μπήκαν στις γραμμές στη διάρκεια της πανδημίας αλλά στη συνέχεια εξαφανίσθηκαν.
Στη γραμμή του Ατλαντικού που είναι η πιο σύντομη από τις τρεις οι συμμαχίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 47% της συνολικής χωρητικότητας.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση