
«Λάδι στη φωτιά» της ανομολόγητης κόντρας ανάμεσα στα σούπερ μάρκετ και τη βιομηχανία ρίχνει το σχέδιο Σκρέκα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Τα μέτρα που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης εκτιμάται πως θα πυροδοτήσουν νέο γύρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στους δυο βασικούς κρίκους του λιανεμπορίου τροφίμων.
Τα πρώτα σημάδια για την επερχόμενη «ρήξη» έκαναν ήδη την εμφάνισή τους. Με εκατέρωθεν διαρροές στον Τύπο, οι δυο πλευρές φρόντισαν να μεταθέσουν την ευθύνη και επανέλαβαν την πάγια θέση τους πως δυσκολεύονται να απορροφήσουν τις σημαντικές αυξήσεις στο κόστος παραγωγής.
«Πυρ ομαδόν» στο σχέδιο Σκρέκα για την ακρίβεια
Η επιχειρηματολογία
Το βασικό επιχείρημα που επικαλείται η πλευρά της βιομηχανίας για την αδυναμία της να συγκρατήσει τις ανατιμήσεις είναι η υπέρμετρη αύξηση του κόστους παραγωγής. Η οποία όπως λένε περιορίζει την όποια ευελιξία έχουν να συγκρατήσουν τις ανατιμήσεις.
«Όλοι οι συντελεστές τους κόστους έχουν κυριολεκτικά απογειωθεί. Από την ενέργεια μέχρι τις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας όλα είναι πάνω υπερβολικά πολύ. Πάρτε για παράδειγμα το ρύζι και τα σιτηρά και θα καταλάβετε…», σημειώνει στέλεχος της βιομηχανίας που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Σπεύδει μάλιστα να τονίσει πως οι προμηθευτές δεν έχουν σταματήσει στιγμή να κάνουν προωθητικές ενέργειες, τις οποίες όπως λέει «διαφημίζουν» ως δικές τους τα σούπερ μάρκετ. Αυτή τη στιγμή, προσθέτει ένα στα δυο προϊόντα στο ράφι είναι σε κάποιου είδους έκπτωση, δίνοντας την επιλογή στον καταναλωτή.
Δεν παραλείπει μάλιστα να στρέψει τα βέλη προς την πλευρά των σούπερ μάρκετ, τα οποία όπως υποστηρίζει δεν αναλαμβάνουν το κομμάτι της ευθύνης που τους αναλογεί. Ειδική αναφορά κάνει στα περιθώρια κέρδους, τα οποία όπως επισημαίνει δεν φαίνεται να έχουν θιγεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση, κάτι που αποτυπώνεται και στους ισολογισμούς τους.
«Στην πιάτσα είναι ευρέως γνωστό πως τα σούπερ μάρκετ ωφελούνται από τις ανατιμήσεις με βάση τις συμφωνίες με τους προμηθευτές τους. Χοντρικά για κάθε αύξηση 1 ευρώ, τα 40 λεπτά καταλήγουν άκοπα στην τσέπη των σούπερ μάρκετ», όπως ισχυρίζεται ο ίδιος.

Στο όριο…
Εντελώς διαφορετική εικόνα δίνουν οι λιανέμποροι, οι οποίοι μιλώντας σε συνομιλητές τους δηλώνουν πως δέχονται αφόρητη πίεση από την εκτόξευση του λειτουργικού κόστους. Ειδικά, το ενεργειακό κόστος, όπως λένε, αποτελεί μεγάλο «βαρίδι» παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται να περιοριστούν τα έξοδα λειτουργίας.
Σημαντική επιβάρυνση, σύμφωνα με τους ίδιους, υφίστανται από την αναπροσαρμογή των ενοικίων αλλά και τις πρόσφατες αυξήσεις του εργασιακού κόστους. Για αυτό, και κάποιοι θεωρούν πως δεν αποκλείεται τη φετινή χρονιά να υπάρξουν αλυσίδες με… ζημιές.
Όσον αφορά στην αύξηση των πωλήσεων που παρουσιάζουν ξεκαθαρίζουν πως είναι αποτέλεσμα του πληθωρισμού, λέγοντας πως σε επίπεδο ποσοτήτων η κατανάλωση μειώνεται. Μια εξέλιξη, η οποία όπως σημειώνουν δεν ωφελεί κανέναν και κατ’ επέκταση την κερδοφορία τους. Το περιθώριο κέρδους (προ φόρων) για το λιανεμπόριο είναι σε φυσιολογικές συνθήκες πέριξ του 4% και πλέον κινείται κάτω από τα επίπεδα του 2%, με πτωτικές τάσεις…
Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο επικεφαλής της METRO και Πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλη Παντελιάδη, σε συνέντευξή που παραχώρησε πρόσφατα στο περιοδικό «Ανάπτυξη» του ΕΒΕΑ. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, «τα σούπερ μάρκετ όχι μόνο δεν κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών, αλλά στέκονται στο πλευρό του, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου απορρόφησαν μεγάλο κομμάτι των επιβαρύνσεων».
«Τα περιθώρια κέρδους των supermarket είναι κλειδωμένα με αλλεπάλληλες νομικές ρυθμίσεις εδώ και τρία χρόνια. Όλο το κόστος της αύξησης ρεύματος και όλες οι μισθολογικές αυξήσεις, και σας διαβεβαιώνω ότι ήταν πολλές, απορροφήθηκαν από τις επιχειρήσεις του κλάδου μας και δεν επιβάρυναν τον καταναλωτή. Και αυτό δεν είναι απλά λόγια, επιβεβαιώνεται από εκατοντάδες ελέγχους που κάνει καθημερινά το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σε καμία λοιπόν περίπτωση δεν ευσταθεί η διακινούμενη φιλολογία ότι εμείς κερδοσκοπούμε σε βάρος του καταναλωτή και ενοχλούμαι ιδιαίτερα όταν το ακούω αυτό», επισημαίνει.
Το σχέδιο Σκρέκα
Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο συνάντησης που είχε με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ την περασμένη εβδομάδα κατέθεσε σειρά μέτρων για την στήριξη των καταναλωτών εν μέσω υψηλού πληθωρισμού. Ανάμεσα στις προτάσεις που έθεσε ήταν:
- Να περιληφθεί στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία, εφ’ όσον διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία.
- Να «διαφημίζονται» μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis όσα προϊόντα μειώνονται πάνω από 5% μέχρι τέλος του 2023, με ευθύνη των προμηθευτών.
Μάλιστα, ο κ. Κώστας Σκρέκας έστειλε μήνυμα προς την αγορά, λέγοντας πως «πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη για να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια ορθώνοντας δίχτυ προστασίας απέναντι στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις». Πληθωριστικές πιέσεις που «καίνε» ειδικά στα τρόφιμα. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτη τιμών στα τρόφιμα μετά από μια μικρή ανάπαυλα εκτοξεύθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο 12,3%!


Latest News

Νέα αύξηση 3,7% του δείκτη τιμών στα οικοδομικά υλικά - Ποια σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το κόστος κατασκευής νέων κτηρίων στην Ελλάδα - Πού καταγράφηκαν οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Αλληλένδετες η παραγωγικότητα της εργασίας και οι επενδύσεις - Πώς εξελίσσονται στην Ελλάδα
Το εργατικό δυναμικό ως ποσοστό του συνολικού πληθυσμού και ο δείκτης παραγωγικότητας της εργασίας εξακολουθούν να υπολείπονται σε σύγκριση με τις προ κρίσης επιδόσεις τους, σύμφωνα με την Alpha Bank

Δημοπρασία τρίμηνων εντόκων γραμματίων 500 εκατ. ευρω στις 29 Απριλίου
Το Ελληνικό Δημόσιο παρέχει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προμηθευτούν τους εν λόγω τίτλους μέσω δημόσιας εγγραφής

Σε πτώση το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών το δ' τρίμηνο του 2024 - «Τρώνε» από τα έτοιμα
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η ακαθάριστη αποταμίευση προς το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα, ήταν -4,1% κατά το 4ο τρίμηνο του 2024

Στα premium προϊόντα στρέφονται οι καταναλωτές - Τι δείχνει έρευνα της NielsenIQ
Μια ανάλυση 162 κατηγοριών ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων από την NielsenIQ ανέδειξε τη δυναμική ανάπτυξης των premium προϊόντων

Έρχονται μέτρα στήριξης και για τη μεσαία τάξη - Τι είπε ο Χατζηδάκης
Καλεσμένος στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ήταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος μίλησε για τα μέτρα οικονομικής στήριξης που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός μετά την ανακοίνωση του πρωτογενούς πλεονάσματος

Εύσημα Γκεοργκίεβα σε Ελλάδα - «Από τις καλύτερες επιδόσεις ανάπτυξης στην Ε.Ε.»
Πιερρακάκης: Ατενίζουμε το μέλλον πιο αισιόδοξα - Τι είπε η διευθύντρια του ΔΝΤ μετά τη συνάντησή της με τον Έλληνα υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Νέο τοπίο στα αποταμιευτικά προϊόντα - Πώς η ΕΚΤ αλλάζει τον χάρτη
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει μειώσει επτά φορές από τον περασμένο Ιούνιο τα επιτόκια

Δημογραφικό: Το «αγκάθι» στα...σπλάχνα της ελληνικής οικονομίας
Είναι χαρακτηριστικό πως η ηλικιακή ομάδα των 30-44 ετών βαίνει αναλογικά μειούμενη, ενώ αυξάνονται οι εργαζόμενοι άνω των 65 ετών

Προς κατάργηση (;) το τέλος επιτηδεύματος στα Airbnb - Το παρασκήνιο και οι αντιδράσεις
Πρώτη νίκη του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) στο ΣτΕ για τα Airbnb