Σε έναν ιδιότυπο αγώνα έχουν επιδοθεί οι startups με αντικείμενο τις υπηρεσίες παράδοσης και μηδενικές εκπομπές ρύπων, θέλοντας να επιταχύνουν τον ρυθμό εισχώρησής τους στις διανομές του τελευταίου μιλίου (last mile), πριν οι κολοσσοί του εν λόγω κλάδου αποφασίσουν να «κατέβουν στην αρένα».

Drones: Ξεκίνησαν οι παραδόσεις κατ’ οίκον παραγγελιών σε ΗΠΑ, Αυστραλία και Φινλανδία

H γερμανική Liefergrun, οι βρετανικές Zedify και Packfleet και η DutchX με έδρα τη Νέα Υόρκη προσπαθούν να εκμεταλλευθούν την ανάγκη των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου να επιτύχουν τους στόχους περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) και μείωσης των εκπομπών. Συλλογικά, οι startups των υπηρεσιών διανομών και παραδόσεων με μηδενικές εκπομπές έχουν αντλήσει μέχρι στιγμής σχεδόν 1 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Pitchbook και τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Reuters.

Οι μεγάλες εταιρείες «αργούν»

Οι νεοσύστατες αυτές εταιρείες επιδιώκουν να αποκτήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς «πράσινων» παραδόσεων, ενόσω οι μεγάλες εταιρείες της αγοράς προετοιμάζονται.

Για παράδειγμα, η FedEx έχει θέσει ως στόχο για μηδενικές εκπομπές του στόλου της το 2040, η Deutsche Post- DHL έχει δηλώσει ότι το 60% του δικού της στόλου θα αποτελείται από ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2030, την ίδια χρονιά που η Amazon σχεδιάζει να έχει 100.000 ηλεκτρικά φορτηγά Rivianν στις υπηρεσίες παράδοσης. Η United Parcel Service (UPS) εκτιμάει ότι το 40% των οχημάτων της θα λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα μέχρι το 2025.

Χρησιμοποιώντας τη δική τους τεχνολογία για τις παραδόσεις εντός των αστικών ιστών αλλά στα προάστια, οι μικρές αλλά ταχέως αναπτυσσόμενες αυτές startups πρέπει να επεκταθούν, διατηρώντας παράλληλα χαμηλά τις τιμές σε μια ανταγωνιστική αγορά. Κάτι που θα μπορούσε επίσης να τις καταστήσει στόχους για πιθανές εξαγορές, γιατί όχι από κάποια μεγάλη ανταγωνίστρια.

«Κανείς δεν θέλει να πληρώσει περισσότερα για βιώσιμες παραδόσεις», σημειώνει ο Νίκλας Ταχ, διευθύνων σύμβουλος της Liefergrun με έδρα το Βερολίνο, η οποία κάνει διανομές σε μεγάλες πόλεις της Γερμανίας και της Αυστρίας και απαριθμεί μεταξύ των πελατών της τις εταιρείες λιανικής πώλησης μόδας H&M και Inditex, καθώς και την Hello Fresh.

Η H&M, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης ενδυμάτων στον κόσμο, δήλωσε ότι επεκτείνει μια σειρά πρωτοβουλιών για τις υπηρεσίες παράδοσης με μηδενικές εκπομπές «μέσω μιας ποικιλίας συνεργασιών όπως αυτή… με τη Liefergrun».

Τα έσοδα των startups εκτινάσσονται

Η Liefergrun κατασκευάζει κόμβους για διαχείριση δεμάτων στα κέντρα των πόλεων. Στη συνέχεια αναθέτει τις παραδόσεις σε τρίτους, παρέχοντάς τους πρόσβαση σε προσφορές για απόκτηση ηλεκτρικών φορτηγών από τη Mercedes-Benz έως την κινεζική Maxus.

Σύμφωνα με τον Ταχ, τα έσοδα της Leifergrun θα επταπλασιαστούν φέτος από «μονοψήφιο αριθμό εκατομμυρίων» ευρώ το 2022 και θα πρέπει να φτάσουν σε «τριψήφιο αριθμό εκατομμυρίων» το 2024.

Μέχρι στιγμής η Liefergrun έχει αντλήσει 15 εκατ. ευρώ και έχει σκοπό να συγκεντρώσει περισσότερα το επόμενο έτος προκειμένου να επεκταθεί ταχέως.

Τα έσοδα της βρετανικής startup Packfleet δεκαπλασιάστηκαν το 2022 και ο στόλος της στο Λονδίνο θα πρέπει να αυξηθεί σε 400 ηλεκτρικά φορτηγά το 2024 από περίπου 50 επί του παρόντος κι ενώ διαρκώς προσθέτει νέους πελάτες.

Η Packfleet θα επεκταθεί στο Λίβερπουλ, το Μπέρμιγχαμ και το Μάντσεστερ το επόμενο έτος και σχεδιάζει να έχει παρουσία στις 20 κορυφαίες πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου μέσα σε δύο χρόνια.

«Τα μεγαλύτερα αιτήματα των πελατών μας είναι πότε μπορείτε να επεκταθείτε και πόσο σύντομα μπορείτε να πάρετε όλο αυτό τον όγκο;», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος Τριστάν Τόμας.

Η Ευρώπη έχει αποδειχθεί μέχρι στιγμής το πιο πρόσφορο έδαφος για τις παραδόσεις πακέτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη, η DutchX εγκαινιάζει μια νέα υπηρεσία για να φέρνει μικρά φορτωμένα εμπορευματοκιβώτια στο Μανχάταν με πλοίο και στη συνέχεια να τα φορτώνει σε ηλεκτρικά ποδήλατα Fernhay για παραδόσεις στην πόλη, όπως λέει ο συνιδρυτής της DutchX Μάρκους Χόεντ Hoed. Η εταιρεία θα χρησιμοποιεί τα ποδήλατα για να παραδίδει πακέτα στους πελάτες της, στους οποίους περιλαμβάνονται η Amazon Fresh και η Whole Foods.

«Ορισμένοι πελάτες πιέζουν πολύ, πολύ σκληρά για όσο το δυνατόν περισσότερες παραδόσεις χωρίς εκπομπές ρύπων», υπογραμμίζει ο Χόεντ.

Τα έσοδα της DutchX για το 2023 αναμένεται να αυξηθούν κατά περισσότερο από ένα τρίτο σε σχεδόν 40 εκατ. δολάρια. Για φέτος, η εταιρεία θα ξεκινήσει τις δραστηριότητές της στη Φιλαδέλφεια φέτος και θα προστεθούν τρεις ή τέσσερις ακόμη πόλεις στις ΗΠΑ το επόμενο έτος.

Ο χρόνος περνάει και οι επενδυτές πιέζουν

Ο χρόνος περνάει καθώς οι κολοσσοί των διανομών επενδύουν τεράστια ποσά για να καταστήσουν τους δικούς τους στόλους ηλεκτρικούς.

Σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα, η DHL θα μεταβεί σε 100% μηδενικές εκπομπές ρύπων στις παραδόσεις last mile στην Ολλανδία μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες αγορές μέσω επενδύσεων διψήφιου αριθμού δισ. ευρώ, όπως έχει δηλώσει ο επικεφαλής εταιρικής ανάπτυξης της Deutsche Post DHL Γιν Ζου.

Ο Ζου της DHL τονίζει ότι η πίεση από τους επενδυτές αυξάνεται τόσο στις εταιρείες όσο και στους πελάτες προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων.

Ορισμένοι έμποροι του λιανικού εμπορίου έχουν θέσει αυστηρούς στόχους. Για παράδειγμα, η ΙΚΕΑ επιθυμεί 100% μηδενικές εκπομπές ρύπων στις παραδόσεις last mile μέχρι το 2025.

Η πρόκληση για τις startups είναι ότι η κλιμάκωση των δραστηριοτήτων είναι δύσκολη. Πολλές από αυτές χρησιμοποιούν μικρότερα οχήματα από το τυπικό φορτηγό διανομής, συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους επειδή είναι δύσκολο να παραδώσουν αρκετά πακέτα για να αντισταθμίσουν το εργατικό και άλλα κόστη.

«Η παράδοση last mile είναι μια πολύ δύσκολη επιχείρηση», δηλώνει ο Σβεν Ετζελσμπέργκερ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας URB-E με έδρα την Καλιφόρνια, η οποία κατασκευάζει εμπορευματοκιβώτια για ηλεκτρονικά ποδήλατα.

Ο ειδικός σε θέματα logistics του Πανεπιστημίου του Τενεσί, Τόμας Γκόλντσμπι, υποστηρίζει ότι ενώ οι «μεγάλοι σκύλοι», οι μεταφορικές FedEx, UPS και DHL απολαμβάνουν τεράστια πλεονεκτήματα από τις δραστηριότητες κλίμακας, οι μικρές εταιρείες μπορούν να επιτύχουν.

«Αναφορικά με την απειλή που παρουσιάζουν αυτές startups, σίγουρα οι καθιερωμένοι μεταφορείς θα παρακολουθούν αυτές τις εξελίξεις. Είναι επίσης επιρρεπείς στην εξαγορά κάθε παρόχου υπηρεσιών που κάνει κάτι πραγματικά καλό», συμπληρώνει ο Γκόλντσμπι.

Για τον Ζου της DHL οι startups με μηδενικές εκπομπές δεν αποτελούν απειλή, όμως προσθέτει ότι «είμαστε πάντα πρόθυμοι να τις εξετάσουμε είτε για εμπορική συνεργασία είτε για από κοινού δραστηριότητες».

Η βρετανική startup που προσφέρει υπηρεσίες παράδοσης με ηλεκτρικά φορτηγά και ποδήλατα παράδοσης Zedify λειτουργεί σε 10 πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου, επτά ακόμη θα προστεθούν τους επόμενους έξι μήνες και ήδη παραδίδει δέματα για μεγάλες εταιρείες όπως η FedEx παράλληλα με την αυξανόμενη βάση των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου.

Η προσθήκη περισσότερων πόλεων φέρνει συμβόλαια από το λιανικό εμπόριο, τα οποία θα διπλασιάσουν τις παραδόσεις της Zedify σε 2 εκατομμύρια δέματα φέτος και θα τετραπλασιαστούν σε 8 εκατομμύρια το 2024, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ρομπ Κινγκ.

Εντός τεσσάρων ετών, η Zedify στοχεύει να έχει παρουσία σε σχεδόν 50 πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου με 100.000 ή περισσότερους κατοίκους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή