Για 20 χρόνια, ίσως και περισσότερο, το sklavenitis.gr ήταν «υπό κατασκευή». Ήταν ακόμη μία από τις πρωτιές του Σκλαβενίτη, από την ανάποδη όμως. Όλα αυτά μέχρι το 2020. Γιατί τρία χρόνια και μια πανδημία μετά, ο κορυφαίος λιανέμπορος δεν έχει μόνο e-δραστηριότητα, αλλά εδώ και κάποιες μέρες μπήκε πιλοτικά και στο q. Ο λόγος για το quick commerce, το επόμενο στάδιο του e-commerce, όπου όλα είναι θέμα χρόνου. Για την ακρίβεια πολύ λίγου χρόνου.

Η νέα πιλοτική υπηρεσία, το Sklavenitis Express, που λειτουργεί μέσω της efood, δίνει τη δυνατότητα για ηλεκτρονικά ψώνια από 2.500 κωδικούς με παράδοση σε 40 – 60 λεπτά.

Σκλαβενίτης: Πόσο θα χρεώνει το delivery από το e-shop

Να σημειωθεί ότι οι παραδόσεις του Sklavenitis Express εκτελούνται μέσω της υπηρεσίας «delivered by efood» από τους οδηγούς του efood από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή 09.00 έως 21.00 και το Σάββατο από 09.00 έως 19.00.

Η νέα υπηρεσία εξυπηρετεί μόνο τα βορειοανατολικά προάστια του νομού Αττικής. Συγκεκριμένα, τις περιοχές που βρίσκονται πολύ κοντά στο hub του Γέρακα. Η ελάχιστη παραγγελία είναι 10 ευρώ και η χρέωση ανά παραγγελία είναι στα 2,5 ευρώ.

Σήμερα ο εκτιμώμενος χρόνος παράδοσης των παραγγελιών της Σκλαβενίτης μέσω της efood είναι 4-7 ώρες για όποιον παραγγείλει πριν τις 16:00, ενώ για παραγγελίες μετά τις 16:00 η παράδοση πραγματοποιείται την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

Είχε προηγηθεί η αλυσίδα MyMarket, που λάνσαρε στις αρχές του 2023, τη νέα πιλοτική υπηρεσία Speedy για γρήγορη παράδοση, το πολύ σε μία ώρα, χωρίς περιορισμούς στο κωδικολόγιο.

Ο καταναλωτής έχει δυνατότητα παραγγελίας μέχρι 25 κωδικούς χωρίς περιορισμό στην ποσότητα ανά κωδικό, ενώ υπάρχει σταθερή χρέωση μεταφορικών 3 ευρώ, χωρίς ελάχιστο όριο παραγγελίας και χωρίς περιορισμό στην απόσταση. Η υπηρεσία, εφαρμόζεται προς το παρόν σε Μαρούσι, Αγία Παρασκευή, Αγία Σοφία-Πειραιάς, Δραπετσώνα, Μεταξουργείο, Νέα Σμύρνη, Παλαιό Ηράκλειο, Κηφισιά, Βριλήσσια, Γλυφάδα, Αγία Βαρβάρα, Ίλιον, Χαϊδάρι, Ρέντη, Αγ. Δημήτριο, Κολιάτσου, Ολυμπιακό Χωριό, Βάρη και Χαλάνδρι.

Η απάντηση στο γιατί οι μεγάλοι «παίκτες» του λιανεμπορίου ρίχνονται στη μάχη του quick commerce ιδίοις εξόδοις, ανταγωνιζόμενοι μάλιστα τις μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τη μικρή λιανική, που διεκδικούν επίσης κομμάτι από την ίδια «πίτα», βρίσκεται στο τζίρο του μικρού πλην πολλά υποσχόμενου ηλεκτρονικού καλαθιού, καθώς και στις προτιμήσεις των Gen Z και των millennials.

Οι νεαροί καταναλωτές προτιμούν να κάνουν τα ψώνια τους από τις πλατφόρμες με τις οποίες έχουν συνάψει συνεργασία τα σούπερ μάρκετ και λιγότερο συχνά στα e-shops των ίδιων των αλυσίδων. Κι αυτό γιατί οι πλατφόρμες κάνουν παραδόσεις μέσα μια ώρα ή και λιγότερο.

Τι αλλάζει στις χρεώσεις

Ωστόσο, η ταχεία ανάπτυξη του e-grocery, το ψηφιακού καναλιού αγορών ειδών σούπερ μάρκετ, από την πανδημία και μετά, δείχνει ότι το κόστος αυτής της παροχής εξελίσσεται σε «αγκάθι» για την κερδοφορία των αλυσίδων. Κι αυτό γιατί καμιά επιχείρηση δεν βγάζει κέρδη από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.

Έτσι η πρώτη κίνηση για αύξηση των χρεώσεων και παροχή δωρεάν μεταφορικών μόνο σε πολύ μεγάλες παραγγελίες, άνω των 100 ευρώ, έγινε από τη Σκλαβενίτης, η οποία από τη Δευτέρα 3 Ιουλίου ανακοίνωσε ότι η χρέωση για αγορές έως 30 ευρώ είναι πλέον 5 ευρώ, για αγορές πάνω από 30 ευρώ και έως 100 ευρώ η χρέωση θα είναι 2,50 ευρώ, ενώ οι παραγγελίες πάνω από 100 ευρώ δεν θα επιβαρύνονται με μεταφορικό κόστος για τον πελάτη.

«Το εξετάζουμε» είναι η απάντηση από την αλυσίδα Μασούτης στην ερώτηση εάν θα βάλουν χρεώσεις στις παραδόσεις. Η Μασούτης είναι η τελευταία αλυσίδα με δωρεάν διανομές, εάν όμως οι παραγγελίες στο ηλεκτρονικό κατάστημά της είναι από 40 ευρώ και άνω.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος εφαρμόζει χρέωση μεταφορικών 2 ευρώ για παραγγελίες από 25 έως 45 ευρώ, ενώ για παραγγελίες από 45 ευρώ και άνω δεν υπάρχει επιπλέον χρέωση για την αποστολή των προϊόντων. Σημειώνεται ωστόσο ότι οι αποστολές στο σπίτι γίνονται μόνο όταν η παραγγελία είναι αξίας πάνω από 25 ευρώ, ενώ παρέχεται η υπηρεσία click & collect για παραγγελίες άνω των 15 ευρώ.

Με βάση υπολογισμούς στελεχών της οργανωμένης λιανικής, για να είναι κερδοφόρα η διαδικασία της διανομής προϊόντων για τις αλυσίδες, η χρέωση στη διανομή πρέπει να κινείται τουλάχιστον στο 10% της συνολικής αξίας της κάθε παραγγελίας.

Να σημειωθεί, πως οι χρεώσεις στη μεταφορά και διανομή αγαθών αποτελεί πάγια πρακτική των σούπερ μάρκετ τόσο σε Αμερική, όσο και σε Ευρώπη και Αγγλία, όπου εφαρμόζεται ένα μοντέλο ετησίων συνδρομών, το οποίο τις περισσότερες φορές περιλαμβάνει μία δωρεάν παράδοση σε εβδομαδιαία βάση. Μάλιστα υπάρχουν και διάφοροι περιορισμοί ανάλογα με την αλυσίδα. Ενδέχεται για παράδειγμα, να μην επιτρέπουν τη μεταφορά αλκοολούχων ποτών σε γυάλινες φιάλες ή να εφαρμόζεται επιπρόσθετη χρέωση αν η παραγγελία περιλαμβάνει τέτοιου είδους εύθραυστα και βαριά προϊόντα.

Στα 153 εκατ. ευρώ ο τζίρος το α’ εξάμηνο

Για το πρώτο μισό του 2023, η αύξηση του τζίρου των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ ήταν 15% στα 153 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, χωρίς όμως να περιλαμβάνονται Q-Commerce παίκτες με δικές τους αποθήκες όπως Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt Market που κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά.

Αναλυτικά, ο τζίρος στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ που μετρά η Convert Group μέσω του eRetal Audit Panel ήταν το ίδιο διάστημα 130 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί στο 85% του συνολικού κύκλου εργασιών των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ.

Πληθωριστική αύξηση αλλά και άνοδος των παραγγελιών

Η άνοδος του τζίρου των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ οφείλεται κυρίως στις πληθωριστικές ανατιμήσεις, καθώς η μέση τιμή ανά προϊόν εμφανίζεται αυξημένη κατά 9% το πρώτο εξάμηνο. Ωστόσο καταγράφεται και αύξηση των παραγγελιών κατά 11%.

Υπενθυμίζεται ότι συνολικά ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ είχε διαμορφωθεί το 2022 σε 266 εκατ. ευρώ και το 2021 σε 255 εκατ. ευρώ.

Μειώνονται τα τεμάχια, αυξάνεται το PL

Στο πρώτο εξάμηνο του 2023, η μέση αξία του καλαθιού μειώθηκε οριακά σε 77,6 ευρώ, από 77,9 ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Ωστόσο, ο μέσος αριθμός τεμαχίων υποχώρησε περισσότερο από 35,4 σε 32,3.

Επιπλέον, η μέση έκπτωση μειώθηκε από 39% κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους σε 32% το τρέχον έτος, λόγω του πληθωρισμού.

Παράλληλα μειώθηκαν και οι προσφορές. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των τεμαχίων που πωλήθηκαν υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας διαμορφώθηκε στο 33% του συνόλου έναντι 39% το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν οι περισσότερες ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Έτσι το μερίδιο των «ανώνυμων» προϊόντων στα online σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά μία μονάδα, φθάνοντας στο 15%.

Τι αγοράζουν οι καταναλωτές

Φρέσκα τρόφιμα, κυρίως φρούτα, λαχανικά και τυρί, προϊόντα καθαρισμού και χαρτί κουζίνας είναι οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε όλα τα σούπερ μάρκετ που διαθέτουν ψηφιακό κανάλι.

Ειδικότερα, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, με βάση τα στοιχεία της Convert Group, οι κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών ήταν: +32% σε προϊόντα για κατοικίδια, +21% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +13% σε ποτά και αναψυκτικά, +12% σε βρεφικά είδη, +12% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +12% σε φρέσκα τρόφιμα, +11% σε είδη αρτοποιίας, +7% σε προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, +6% σε συσκευασμένα τρόφιμα, ενώ τα λοιπά είδη αυξήθηκαν σε αξία online αγορών κατά 9%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις