Με την οργανωμένη λιανική τροφίμων να «τρέχει» με +9% εφέτος στο 9μηνο, οι big 5, ήτοι ο όμιλος Σκλαβενίτης, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Lidl Ελλάς, ο όμιλος Metro (My market) και η Δ. Μασούτης, αναμένεται να αθροίσουν τζίρο που θα προσεγγίσει τα 12 δισ. ευρώ στο τέλος της χρονιάς.

Παρότι η αύξηση των πωλήσεων εφέτος οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις ανατιμήσεις, καθώς οι πωλήσεις σε όγκο υποχωρούν περίπου 2,5% έως και 3%, εκτιμάται πως ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των πέντε κορυφαίων αλυσίδων θα είναι βελτιωμένος μετά τη μείωση που εμφάνισε το 2022. Το ποσοστό καθαρού κέρδους για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ το 2022 κινήθηκε στα επίπεδα του 1% μεσοσταθμικά, επιστρέφοντας ουσιαστικά στα επίπεδα του 2019.

Σούπερ μάρκετ: Τα «σπάει» η ιδιωτική ετικέτα – Στο 1,35 δισ. ευρώ ο λογαριασμός

Κατέχοντας σχεδόν το 75% της αγοράς, συνολικής αξίας 15 δισ. ευρώ -συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων της οργανωμένης χονδρικής και των καταστημάτων οργανωμένης λιανικής σε όλη την επικράτεια- οι big5 εμφάνισαν αθροιστικά έσοδα 11 δισ. ευρώ το 2022. Το 2021 οι συνολικές πωλήσεις των πέντε ανήλθαν σε 10,1 δισ. ευρώ.

Στην κορυφή και το 2023 η Σκλαβενίτης

Με ρυθμό ανάπτυξης πάνω από το μέσο όρο της αγοράς συνεχίζει να κινείται και το 2023 ο όμιλος Σκλαβενίτης, αυξάνοντας το προβάδισμά του σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Στο 9μηνο ο τζίρος του leader αυξήθηκε με διψήφιο ποσοστό έναντι του 9% του κλάδου. Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε εξέλιξη το σχέδιο της οικογένειας Σκλαβενίτη να ισχυροποιηθεί το αποτύπωμα της αλυσίδας στην κυπριακή αγορά. Αυτή την εποχή διεξάγονται συζητήσεις για εξαγορά αλυσίδας ή μεμονωμένων καταστημάτων στη Μεγαλόνησο.

Ταυτόχρονα, κινήσεις επέκτασης δεν αποκλείεται να πραγματοποιηθούν και σε εθνικό επίπεδο με επίκεντρο τις νησιωτικές περιοχές στη Δυτική Ελλάδα όπου η παρουσία της δεν είναι μεγάλη.

Υπενθυμίζεται ότι εφέτος η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει σε δύο εξαγορές. Απέκτησε την αλυσίδα Γέγος στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής με 4 καταστήματα και την αλυσίδα «Σανίδας – Παπακωνσταντίνου ΙΚΕ» στην περιοχή της Θεσσαλίας, με 8 καταστήματα.

Οι πωλήσεις του ομίλου Σκλαβενίτη (περιλαμβάνει τη δραστηριότητα λιανικής σε Ελλάδα και Κύπρο, την αλυσίδα Χαλκιαδάκης, όπου κατέχει το 60%, καθώς και την αλυσίδα χονδρικής The Mart) ανήλθαν το 2022 στα 4,47 δισ. ευρώ έναντι 3,98 δισ. ευρώ το 2021, αυξημένες κατά 12,3%, την ώρα που το σύνολο του κλάδου της οργανωμένης λιανικής αυξήθηκε κατά 5,8%.

Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων υποχώρησαν στα 276,4 εκατ. ευρώ από 292,7 εκατ. ευρώ το 2021, τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν στα 78,5 εκατ. ευρώ από 92,5 εκατ. ευρώ το 2021 και αποτέλεσαν το 1,75% του συνολικού κύκλου εργασιών, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 58,17 εκατ. ευρώ από 61,08 εκατ. ευρώ το 2021.

Μέσα στο 2022 ο όμιλος Σκλαβενίτη πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενώ δημιούργησε 2.352 νέες θέσεις εργασίας, με το σύνολο των εργαζομένων να ξεπερνάει τους 29.800 τον Δεκέμβριο του 2022.

Επιστρέφει στα κέρδη η ΑΒ Βασιλόπουλος

Με το 2023 να κλείνει στα ίδια επίπεδα με το 2022, χρονιά κατά την οποία η ΑΒ Βασιλόπουλος εμφάνισε τζίρο στο 1,980 δισ. ευρώ από 1,965 δισ. ευρώ το 2021, ο Νίκος Λαβίδας, επικεφαλής της αλυσίδας, επεσήμανε πως στόχος για φέτος είναι η επιστροφή στην κερδοφορία αναπροσαρμόζοντας τη στρατηγική της πάνω στον άξονα: τιμές, ποικιλία και εξυπηρέτηση.

Τα λειτουργικά κέρδη της αλυσίδας κατέγραψαν μείωση στα 20,143 εκατ., από 66,727 εκατ. το 2021, ενώ τα προ φόρων αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημιές 2,098 εκατ., από κέρδη 42,972 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο μικτού κέρδους κατήλθε σε 25,97%, από 27,35%, ενώ το ύψος των επενδύσεων ανήλθε σε 65,4 εκατ. ευρώ και διατέθηκε για την επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης και για την ανακαίνιση των καταστημάτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και η εταιρεία είχε ξεκινήσει με ανοδική πορεία το 2023, η επιβολή και κυρίως η ανακοίνωση του προστίμου από το υπουργείο Ανάπτυξης, ύψους 319.900 ευρώ, στα τέλη Φεβρουαρίου, ανέκοψε την πορεία αυτή.

Για την τριετία 2023-2025 προβλέπονται επενδύσεις 181 εκατ. ευρώ, στις οποίες περιλαμβάνονται και 198 νέα καταστήματα, εκ των οποίων 16 εταιρικά και 182 με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising).

Τις επόμενες εβδομάδες δύο νέα εταιρικά καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος θα κάνουν εγκαίνια.

Το πρώτο στις Καρυές, στο Άγιο Όρος και το δεύτερο στο Μαρούσι. Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε κελιά και κονάκια, απέναντι από τον ναό του «Πρωτάτου» με την ιερά εικόνα του Άξιον Εστί, η ελληνική θυγατρική του βελγο-ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize πρόκειται να ανοίξει τον Νοέμβριο το 5ο εταιρικό της κατάστημα για εφέτος. Σχεδόν ταυτόχρονα θα κάνει εγκαίνια – μετά από αρκετές καθυστερήσεις – και το 6ο της εταιρικό κατάστημα, μια μεγάλη σάλα 3.000 τ.μ., στο «δαχτυλίδι» της Αττικής Οδού στο Μαρούσι.

Βάσει στόχων η Lidl Ελλάς

«Σε ακολουθία με τους στόχους» κινούνται τα οικονομικά μεγέθη της Lidl Ελλάς όπως ανέφερε ο Martin Brandenburger, πρόεδρος διοίκησης της αλυσίδας.

Ο επικεφαλής της μεγάλης εκπτωτικής αλυσίδας σχολίασε ότι παρατηρείται μείωση στην κατανάλωση, τόσο σε αξία όσο και σε τεμάχια, με τις αγορές να πραγματοποιούνται κυρίως τις ημέρες που ακολουθούν τις καταβολές των μισθών.

Όσο για το τι αγοράζουν τα νοικοκυριά, ο κος Brandenburger σχολίασε πως επιλέγονται περισσότερο τα αναγκαία είδη διατροφής, αναφέροντας μάλιστα ότι «εξαιτίας του περιορισμού των εγχώριων εισοδημάτων οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο οικονομικές επιλογές και ενισχύεται πάρα πολύ η κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας, στην οποία η Lidl έχει μια πολύ διευρυμένη γκάμα κωδικολογίου».

Σύμφωνα με την έρευνα της Circana (πρώην IRI), από τα 5,152 δισ. ευρώ του φετινού των σούπερ μάρκετ στο 7μηνο, στη διαμόρφωση του οποίου συνέβαλλαν βεβαίως και οι αυξημένες τουριστικές ροές, το 1,35 δισ. ευρώ αφορά σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που πλέον καταλαμβάνουν το 26,2% της αγοράς.

Ανάπτυξη της My market

Ο όμιλος Metro της οικογένειας Παντελιάδη, που περιλαμβάνει την αλυσίδα λιανικής My market και καταστήματα χονδρικής Metro Cash&Carry, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, φτάνοντας το 2023 στα 1,58 δισ. ευρώ με βάση την πρόβλεψη που έχει κάνει η διοίκηση.

Συνολικά στην τετραετία 2023-2026 ο όμιλος Metro θα πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 280 εκατ. ευρώ που θα κατευθυνθούν στην ενίσχυση του δικτύου με νέα καταστήματα, σε ΑΠΕ, ψηφιακό μετασχηματισμό και στην αγορά ακινήτου στον Ασπρόπυργο, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως κέντρο logistics.

Την περίοδο 2019-2023 οι επενδύσεις ανέρχονται σε 187 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι με στόχο την ενεργειακή ουδετερότητα των εγκαταστάσεων και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, η εταιρεία υλοποιεί το μεγαλύτερο στον κλάδο, πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών ύψους 18 εκατ. ευρώ από ιδίους πόρους και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Έως το τέλος θα έχει εγκαταστήσει 97 σταθμούς 25 MW που θα εξασφαλίζουν το 30% των ενεργειακών της απαιτήσεων.

Σε μια χρονιά, όπως η περσινή, που λιανεμπόριο και βιομηχανία «είδαν» τα περιθώρια κέρδους τους να πιέζονται, ο όμιλος Metro εμφάνισε αυξημένα κέρδη προ φόρων στα 28,3 εκατ. ευρώ, από 22,4 εκατ. ευρώ το 2021 (+26,8%), ενώ τα EBITDA ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 60 εκατ. ευρώ (60,5 εκατ. ευρώ έναντι 53,4 εκατ. ευρώ το 2021), σημειώνοντας αύξηση 13,3%.

Ο όμιλος το 2022 κατέγραψε κύκλο εργασιών 1,501 δισ. ευρώ με ανάπτυξη 9,5% και αποτελεί τον 7ο μεγαλύτερο εργοδότη στην Ελλάδα με περισσότερους από 11.500 εργαζόμενους στο σύνολο της επικράτειας.

Σπάει το φράγμα του 1 δισ. ευρώ η Δ. Μασούτης

Με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό συγκριτικά με τον ανταγωνισμό «τρέχει» η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. σπάζοντας το φράγμα του 1 δισ. ευρώ πωλήσεων το 2023.

Με βάση τις προβλέψεις της διοίκησης υπό τον Γιάννη Μασούτη, ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας αναμένεται να φτάσει σε 1,1 δισ. ευρώ στο τέλος του τρέχοντος έτους, χωρίς μάλιστα στο παραπάνω ποσό να συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις της κοινής εταιρείας που διαθέτουν την αλυσίδα ΣΥΝΚΑ στην Κρήτη στην οποία η Μασούτης κατέχει το 50%.

Σημαντική συμβολή στις θετικές επιδόσεις της εταιρείας έχουν τα νέα καταστήματα που προστέθηκαν στο δίκτυο της αλυσίδας την τελευταία χρονιά.

Υπενθυμίζεται ότι από την αρχή του 2023 έχουν ενταχθεί 17 νέα σημεία στο δίκτυο της αλυσίδας σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα και Κυκλάδες ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα προστεθούν τουλάχιστον τρία ακόμη, σε Λαμία, Πάτρα και το πρώτο Grand Μασούτης στην Αθήνα και συγκεκριμένα στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, στο ύψος της Γλυφάδας. Το επενδυτικό πλάνο της Μασούτης υπολογίζεται σε 20 εκατ. ευρώ.

Για το 2023 η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά πως το καθαρό περιθώριο κέρδους θα ξεπεράσει το 1% του κύκλου εργασιών και σταδιακά θα επανέλθει από το 2024 και μετά στα επίπεδα του 2,4% που ήταν παλαιότερα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2022 οι πωλήσεις της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 924 εκατ. ευρώ και τα ΕΒΙΤ ανήλθαν σε 8,5 εκατ. ευρώ με την κερδοφορία να κινείται κάτω από το 1% των πωλήσεων επηρεασμένη από το ενεργειακό κόστος και την προσπάθεια συγκράτησης των τιμών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις