Παγκόσμιες επιπτώσεις αναμένεται να έχει η συμφωνία στην οποία στοχεύει να καταλήξει Ευρωπαϊκή Ένωση, αναφορικά με τον περιορισμό των εκπομπών μεθανίου.
Διαπραγματευτές από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη, προσέρχονται σήμερα Τρίτη σε έναν ακόμα γύρο -πιθανότατα τον τελευταίο- προκειμένου να καθορίσουν τη μορφή των κανόνων για τον περιορισμό του μεθανίου που διαρρέει στην ατμόσφαιρα από τον ενεργειακό τομέα. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί συμφωνία πριν από τη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP28 στο Ντουμπάι αργότερα αυτόν τον μήνα.
Δορυφόροι εντόπισαν διαρροές μεθανίου σε βρετανικές εγκαταστάσεις
Έλεγχοι για διαρροές μεθανίου
Οι κανόνες θα απαιτήσουν από τις ενεργειακές εταιρείες να επιθεωρούν τακτικά υποδομές όπως αγωγούς και πετρελαιοπηγές για να αναζητούν μεθάνιο – ένα αέριο που είναι 80 φορές πιο ισχυρό από το CO2 σε χρονικό διάστημα 20 ετών – που διαφεύγει στην ατμόσφαιρα. Παραμένουν οι διαφορές σχετικά με το πόσο μεγάλη πρέπει να είναι μια διαρροή για να απαιτηθεί επισκευή, ενώ ορισμένα κράτη της ΕΕ ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια.
Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, η εφαρμογή των κανόνων στις εισαγωγές την επόμενη δεκαετία θα ήταν ένα βήμα πέρα από τους κανονισμούς σε χώρες όπως ο Καναδάς και η Νιγηρία. Αυτό θα μπορούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στο κλίμα, επειδή το μπλοκ των 27 εθνών βασίζεται σε ξένες προμήθειες για πάνω από το 90% του πετρελαίου και του φυσικού αερίου του.
«Σας παρακολουθούμε», είπε η Jutta Paulus, η βουλευτής των Πρασίνων που είναι ο επικεφαλής διαπραγματευτής του κοινοβουλίου, σε ένα μήνυμα προς τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων εκτός του μπλοκ. «Θέλουμε να κάνουμε κάτι που έχει πραγματικά νόημα για το κλίμα».
Φιλόδοξα σχέδια
Σύμφωνα με την Task Force Clean Air, εάν η ΕΕ εφαρμόσει το ίδιο επίπεδο περιορισμών στις εισαγωγές όπως κάνει για τις εγχώριες προμήθειες ορυκτών καυσίμων, τότε οι παγκόσμιες εκπομπές μεθανίου στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου θα μπορούσαν να μειωθούν κατά τουλάχιστον 30%.
Ωστόσο, τα κράτη μέλη της ΕΕ ανησυχούν για τον πιθανό αντίκτυπο στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού του μπλοκ σε μια περίοδο που χάνεται η εξάρτησή του από τις ρωσικές εισαγωγές ορυκτών καυσίμων.
Σύμφωνα με έγγραφο που αποκαλύπει το Bloomberg News, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άρχισε σταδιακά να θεσπίζει κανόνες έτσι ώστε οι εισαγωγές να φτάσουν σε ένα «ορισμένο επίπεδο απόδοσης έντασης μεθανίου» μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η ΕΕ βασίζεται στη Νορβηγία για περίπου το 44% του φυσικού αερίου της μέσω αγωγών και στις ΗΠΑ για σχεδόν το ήμισυ του υγροποιημένου φυσικού αερίου της.
Οι εκπομπές μεθανίου από το αέριο μέσω αγωγών τείνουν να είναι υψηλότερες από ό,τι για το LNG, κυρίως λόγω των δραστηριοτήτων στις χώρες παραγωγής, σύμφωνα με την Berkley Research Group.
Το εξωτερικό «αποτύπωμα» μεθανίου
«Ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου στον κόσμο, η ΕΕ δεν μπορεί πλέον να αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες τη ρύπανση ενώ διεκδικεί ηγετική θέση στο κλίμα», δήλωσε η Flavia Sollazzo, ανώτερη διευθύντρια της EU Energy Transition στο Environmental Defense Fund Europe. «Το εξωτερικό «αποτύπωμα μεθανίου» του μπλοκ είναι έως και 8 φορές υψηλότερο από τις εγχώριες εκπομπές του».
Οι επιστήμονες που χρησιμοποιούν δορυφορικές παρατηρήσεις έχουν διαπιστώσει με συνέπεια ότι οι φορείς εκμετάλλευσης και οι κυβερνήσεις αναφέρουν σημαντικά τις επιπτώσεις των ορυκτών καυσίμων στο κλίμα. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Communications τον Αύγουστο διαπίστωσε ότι οι παρατηρούμενες εκλύσεις μεθανίου από τις παγκόσμιες επιχειρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι 30% υψηλότερες από τις εκτιμήσεις που παρέχονται από χώρες στα Ηνωμένα Έθνη.
Η βιομηχανία εν τω μεταξύ ασκεί πιέσεις ενάντια σε αυστηρότερους κανόνες. Τα όρια ανίχνευσης διαρροών και επισκευής που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ισοδυναμούν με ένα κλάσμα των εκπομπών μεθανίου μιας γαλακτοπαραγωγικής αγελάδας, ενώ άλλα μέτρα όπως ο ποσοτικός προσδιορισμός των εκπομπών από υποθαλάσσια πηγάδια δεν είναι εφικτά, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Παραγωγών Πετρελαίου & Αερίου.
«Ο κανονισμός της ΕΕ για το μεθάνιο κινδυνεύει να είναι αδύνατο να εφαρμοστεί από την ευρωπαϊκή βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω ορισμένων απαιτήσεων που δεν συνδέονται με την πραγματικότητα», δήλωσε ο Nareg Terzian, επικεφαλής στρατηγικής και επικοινωνίας στον όμιλο. «Ορισμένες απαιτήσεις βασίζονται σε τεχνολογίες που δεν υπάρχουν. Άλλα είναι εντελώς δυσανάλογα».
Latest News
Τι σχεδιάζει πάλι ο ιδιόρρυθμος κύριος Μασκ
Ο Ίλον Μασκ επιδιώκει να κατευνάσει την αγορά μετά από πτώση 40% των μετοχών
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας
Πρωτοφανές κύμα ζέστης πλήττει τη νότια Ασία – 30 νεκροί στη Ταϊλάνδη
Στη Μιανμάρ το θερμόμετρο άγγιξε την Τετάρτη τους 45,9 βαθμούς Κελσίου
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Έγραψε ρεκόρ η Xiaomi με την παράδοση του SU7 - Πόσες παραγγελίες έχει «κλειδώσει»
Η Xiaomi στοχεύει σε περισσότερες από 100.000 παραδόσεις για το SU7 της εντός του 2024
Ποιες είναι οι παγκόσμιες φιλοδοξίες της κινεζικής BYD
Τα παγκόσμια σχέδια της εταιρείας κυμαίνονται από ηλιακές μονάδες και ηλεκτρικά λεωφορεία, φορτηγά και τρένα έως πολύπλοκα συστήματα μεταφορών. Αλλά μήπως προσπαθεί να κάνει πάρα πολλά;
Η Ιταλία πιέζει την G7 για ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του άνθρακα
Η Ιταλία, η οποία ηγείται της εκ περιτροπής προεδρίας της G7 φέτος, σχεδιάζει επί του παρόντος να απενεργοποιήσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας από άνθρακα έως το 2025
Τα καλά και τα άσχημα νέα για τις τιμές αερίου - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Η Ελλάδα πέτυχε πέρυσι μείωση 42% στις τιμές φυσικού αερίου για νοικοκυριά, τη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκή Ενωσης
Σκρέκας: Στο τέλος του 2025 οι πρώτες γεωτρήσεις νοτιοδυτικά της Κρήτης
«Η Ελλάδα δεσμεύτηκε για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ήδη από το 2019», τόνισε ο υπουργός
Η κλιματική αλλαγή απειλεί το αγαπημένο κηπευτικό των Ιρλανδών
Η κλιματική αλλαγή ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μεγαλύτεροι καταναλωτές του κόσμου