Σε νέους περιορισμούς στις εκπομπές μεθανίου, που στοχεύουν στον ενεργειακό τομέα της Ευρώπης καθώς και στους εισαγωγείς πετρελαίου και φυσικού αερίου, συμφώνησε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο που συμφωνήθηκε, οι εταιρείες πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα θα πρέπει να παρακολουθούν, να ανιχνεύουν και να επιδιορθώνουν τις διαρροές μεθανίου σε ολόκληρο το μπλοκ με κανόνες που θα ισχύουν επίσης για τους εισαγωγείς ορυκτών καυσίμων από το 2027. Έως το 2030, οι εισαγωγείς θα πρέπει να πληρούν τα ανώτατα όρια έντασης μεθανίου, τα οποία δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.
Οι εκπομπές μεθανίου που σχετίζονται με την εισαγόμενη ενέργεια της ΕΕ είναι έως και οκτώ φορές υψηλότερες από την εγχώρια παραγωγή.
Ξεκινά το «μεγάλο παζάρι» για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ
Οι διαπραγματευτές της ΕΕ συμφώνησαν επίσης να απαγορεύσουν σχεδόν κάθε εξαέρωση και ανάφλεξη μεθανίου κατά την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου και οι φορείς εκμετάλλευσης θα πρέπει να αναλάβουν ανίχνευση διαρροών και έρευνες εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του νόμου, μετά την επίσημη υπογραφή του από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Με το βλέμμα στην COP28
Η κίνηση της ΕΕ έρχεται εν όψει της διάσκεψης COP28 για το κλίμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αργότερα αυτόν τον μήνα. Και ακολουθεί μια πρωτοβουλία από τις ΗΠΑ και την ΕΕ για μείωση των παγκόσμιων εκπομπών μεθανίου κατά 30% έως το 2030, στο πλαίσιο μιας δέσμευσης που υπογράφηκε στη σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα στη Γλασκώβη το 2021.
Η ΕΕ έχει θέσει γενικό στόχο να μειώσει όλες τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Ωστόσο, οι διαπραγματευτές της ΕΕ δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία για έναν συγκεκριμένο στόχο για τη μείωση του μεθανίου από τον ενεργειακό της τομέα αυτήν την εβδομάδα, όπως ζήτησε το κοινοβούλιο.
Το μεθάνιο ευθύνεται για περίπου το ένα τρίτο της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Έχει μικρότερη διάρκεια ζωής στην ατμόσφαιρα, αλλά έχει πιο έντονη θερμαντική επίδραση από το διοξείδιο του άνθρακα, που διαρκεί για εκατοντάδες χρόνια. Ως αποτέλεσμα, θεωρείται ως μια ταχύτερη λύση στην προσπάθεια περιορισμού της κλιματικής αλλαγής.
Μεγάλο μέρος του διαφυγόντος μεθανίου, το οποίο είναι το κύριο συστατικό του αερίου, απελευθερώνεται κατά την παραγωγή και διανομή πετρελαίου και αερίου ως αποτέλεσμα καύσης ή καύσης περίσσειας αερίου ή κακής υποδομής πίσω από τη διαρροή.
Οι μεγαλύτεροι ρυπαντές μεθανίου στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ρωσίας και της Ινδίας, δεν υπέγραψαν την παγκόσμια δέσμευση για το μεθάνιο, αν και η Κίνα έκανε ένα μικρό βήμα την περασμένη εβδομάδα συμφωνώντας να παρακολουθεί τη διαρροή μεθανίου.
Ικανοποίηση από την Κομισιόν
Με ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
«Η σημερινή συμφωνία είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030. Θα υποχρεώσει τη βιομηχανία ορυκτών αερίων, πετρελαίου και άνθρακα να μετρήσει, να παρακολουθεί, να αναφέρει και να επαληθεύει τις εκπομπές μεθανίου σύμφωνα με τα υψηλότερα πρότυπα παρακολούθησης και να λάβουν μέτρα για τη μείωση του μεθανίου. Η σημερινή συμφωνία έρχεται μόλις λίγες εβδομάδες πριν από την COP28, όπου η ΕΕ θα συνεχίσει τη δέσμευσή της με διεθνείς εταίρους για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Η σημερινή προσωρινή συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση τόσο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και από το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ.
Φιλόδοξα σχέδια
Σύμφωνα με την Task Force Clean Air, εάν η ΕΕ εφαρμόσει το ίδιο επίπεδο περιορισμών στις εισαγωγές όπως κάνει για τις εγχώριες προμήθειες ορυκτών καυσίμων, τότε οι παγκόσμιες εκπομπές μεθανίου στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου θα μπορούσαν να μειωθούν κατά τουλάχιστον 30%.
Ωστόσο, τα κράτη μέλη της ΕΕ ανησυχούν για τον πιθανό αντίκτυπο στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού του μπλοκ σε μια περίοδο που χάνεται η εξάρτησή του από τις ρωσικές εισαγωγές ορυκτών καυσίμων.
Σύμφωνα με έγγραφο που αποκαλύπει το Bloomberg News, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άρχισε σταδιακά να θεσπίζει κανόνες έτσι ώστε οι εισαγωγές να φτάσουν σε ένα «ορισμένο επίπεδο απόδοσης έντασης μεθανίου» μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η ΕΕ βασίζεται στη Νορβηγία για περίπου το 44% του φυσικού αερίου της μέσω αγωγών και στις ΗΠΑ για σχεδόν το ήμισυ του υγροποιημένου φυσικού αερίου της.
Οι εκπομπές μεθανίου από το αέριο μέσω αγωγών τείνουν να είναι υψηλότερες από ό,τι για το LNG, κυρίως λόγω των δραστηριοτήτων στις χώρες παραγωγής, σύμφωνα με την Berkley Research Group.
Το εξωτερικό «αποτύπωμα» μεθανίου
«Ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου στον κόσμο, η ΕΕ δεν μπορεί πλέον να αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες τη ρύπανση ενώ διεκδικεί ηγετική θέση στο κλίμα», δήλωσε η Flavia Sollazzo, ανώτερη διευθύντρια της EU Energy Transition στο Environmental Defense Fund Europe. «Το εξωτερικό «αποτύπωμα μεθανίου» του μπλοκ είναι έως και 8 φορές υψηλότερο από τις εγχώριες εκπομπές του».
Οι επιστήμονες που χρησιμοποιούν δορυφορικές παρατηρήσεις έχουν διαπιστώσει με συνέπεια ότι οι φορείς εκμετάλλευσης και οι κυβερνήσεις αναφέρουν σημαντικά τις επιπτώσεις των ορυκτών καυσίμων στο κλίμα. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Communications τον Αύγουστο διαπίστωσε ότι οι παρατηρούμενες εκλύσεις μεθανίου από τις παγκόσμιες επιχειρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι 30% υψηλότερες από τις εκτιμήσεις που παρέχονται από χώρες στα Ηνωμένα Έθνη.
Η βιομηχανία εν τω μεταξύ ασκεί πιέσεις ενάντια σε αυστηρότερους κανόνες. Τα όρια ανίχνευσης διαρροών και επισκευής που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ισοδυναμούν με ένα κλάσμα των εκπομπών μεθανίου μιας γαλακτοπαραγωγικής αγελάδας, ενώ άλλα μέτρα όπως ο ποσοτικός προσδιορισμός των εκπομπών από υποθαλάσσια πηγάδια δεν είναι εφικτά, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Παραγωγών Πετρελαίου & Αερίου.
«Ο κανονισμός της ΕΕ για το μεθάνιο κινδυνεύει να είναι αδύνατο να εφαρμοστεί από την ευρωπαϊκή βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω ορισμένων απαιτήσεων που δεν συνδέονται με την πραγματικότητα», δήλωσε ο Nareg Terzian, επικεφαλής στρατηγικής και επικοινωνίας στον όμιλο. «Ορισμένες απαιτήσεις βασίζονται σε τεχνολογίες που δεν υπάρχουν. Άλλα είναι εντελώς δυσανάλογα».
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα