
Ο δικαστικός έλεγχος της δημόσιας διαχείρισης, των χρημάτων του κράτους, δηλαδή τα δικά μας, των φορολογουμένων, έχει ανατεθεί από το Σύνταγμα στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Πριν από μερικές μέρες, όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή, κατέθεσε στη Βουλή τον απολογισμό της προηγούμενης χρονιάς. Για λόγους που κανείς δεν καταλαβαίνει, το κείμενο αυτό δεν συζητείται πριν από το τέλος της επόμενης χρονιάς. Εν προκειμένω για τον έλεγχο του προϋπολογισμού του 2022, δεν θα συζητήσουν οι βουλευτές μας τώρα, αλλά στα τέλη του 2024. Μη ρωτήσετε γιατί. Κανείς δεν ξέρει. Αλλά αυτό δεν είναι το σημαντικό. Τα πολλά σημαντικά είναι αυτά που βρήκαν τα μέλη του ανωτάτου δικαστηρίου, που αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατόν να περιμένουμε άλλον έναν χρόνο για να τα συζητήσουμε και να τα λύσουμε.
Εχουμε και λέμε. Στη φετινή τους έκθεση διαπίστωσαν ότι δύο πληροφοριακά συστήματα του κράτους, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής και των αντίστοιχων που εξάγονται από το TAXISNET, για 95 ΔΟΥ είχαν απόκλιση 44,6 εκατ. ευρώ. Η ΑΑΔΕ επικαλέστηκε ότι τα δύο συστήματα δεν είναι συγκρίσιμα, καθώς το TAXISNET είναι δυναμικό.
Η απόκλιση ωστόσο παραμένει μεγάλη.
Ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου διαπίστωσε κάτι ακόμα πιο περίεργο, ότι δεν περιλαμβάνονται όλα τα έσοδα και τα έξοδα στον προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, δεν υπάρχουν πουθενά καταγεγραμμένα τα έσοδα από το 40% του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, πρώην Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, ύψους 52,71 εκατ. ευρώ που αποδίδονται για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το ίδιο ισχύει με τα έσοδα ύψους 391 εκατ. ευρώ του υπουργείου Περιβάλλοντος από τους πλειστηριασμούς αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων, αλλά και πολλά άλλα κονδύλια. Καμία εξήγηση γιατί δεν καταγράφονται ούτε ως έσοδα ούτε ως δαπάνη. Το πλέον εξοργιστικό, με δεδομένες τις φετινές πυρκαγιές και πλημμύρες, είναι η αναφορά ότι πιστώσεις του αποθεματικού που προορίζονται για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών που προέκυψαν από φυσικές καταστροφές διατέθηκαν για να καλύψουν λειτουργικές ανάγκες φορέων. Ακόμα χειρότερα, σημαντικό μέρος αυτών των χρημάτων έμεινε αδιάθετο. Και για να γίνουμε συγκεκριμένοι. Με περίπου ένα τέταρτο από αυτό το κονδύλι πληρώθηκαν δικαστικές αποφάσεις εναντίον του κράτους, άλλο τόσο κατευθύνθηκε για λειτουργικές δαπάνες (εξτρά του προϋπολογισμού τους) διαφόρων υπουργείων, ενώ ένα σημαντικό ποσό άνω των 247 εκατ. έμεινε αδιάθετο.
Το πιο προβληματικό ίσως στοιχείο είναι αυτό που αφορά τη μισθοδοσία του προσωπικού, των δημοσίων υπαλλήλων δηλαδή. Δεν ξέρω αν πρόκειται για αναβίωση των παλιών υπαλλήλων – φαντασμάτων, αλλά για 4.976 υπαλλήλους, το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπιστώνει ότι δεν έχει καταχωρισθεί στο σύστημα Απογραφή η ημερομηνία πρόσληψής τους. Κι όμως ο μισθός μπαίνει. Επιπλέον, δεκάδες υπάλληλοι εμφανίζονται με πάνω από 45 χρόνια προϋπηρεσίας! Αλλοι υπάλληλοι φέρεται ότι έχουν ηλικία μικρότερη των 18 ετών και αρκετοί υπάλληλοι ηλικίας άνω των 67 ετών, που είναι το καταληκτικό όριο συνταξιοδότησης. Για 122 υπαλλήλους δεν έχει εισαχθεί ημερομηνία γέννησης στο σύστημα!
Στην έκθεση διαπιστώνονται αχρεώστητες καταβολές σε μισθοδοτουμένους η κατάσταση των οποίων άλλαξε πριν από τη μισθοδοσία, π.χ. συνταξιούχος έγινε ενεργός, ενώ υπάλληλος με άδεια άνευ αποδοχών αποχαρακτηρίστηκε, με την εξόφληση να γίνεται σε ορισμένες περιπτώσεις σε λογαριασμούς τρίτων.
Δεν ξέρω ποιες από τις παραπάνω περιπτώσεις κρύβουν παράνομες πράξεις ή απλά λογιστικά ή διοικητικά λάθη, αλλά τα ποσά επί των οποίων διαπιστώνονται όλα αυτά είναι μεγάλα. Και κυρίως είναι χρήματα δικά μας. Των ελλήνων φορολογουμένων – και είναι μακριά το τέλος του 2024 για να συζητηθούν.


Latest News

Ο στόχος του χρέους
Το επόμενο που έρχεται και είναι ο μεγάλος εθνικός στόχος, γιατί όχι ένα χρέος κοντά στο 100% του ΑΕΠ λίγο μετά το 2030...

Σε μια κανονική χώρα η δικαιοσύνη θα έψαχνε την Αλήθεια για το πολιτικό χρήμα, και η αντιπολίτευση θα πρωτοστατούσε σε αυτό το αίτημα
Κάποια στιγμή πρέπει να εξετάσουμε τι σημαίνει θεσμική αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων. Και η διαφάνεια στο πολιτικό χρήμα είναι εξόχως κρίσιμο ζήτημα.

Η ελευθερία στην περιέργεια – Μια τεράστια μεταρρύθμιση
Σε εποχές μετασχηματισμού η ανάπτυξη δεν είναι, όπως κάποιοι νομίζουν, μία απλή τεχνική διαδικασία - Απαιτεί όραμα, τόλμη και ελεύθερο χώρο στην περιέργεια

Τα «μαύρα» ενοίκια
Αν κάτι ξένισε είναι η σπουδή για μια ακόμα φορά με την παρούσα κυβέρνηση να δώσει πρώτα νέα επιδόματα, αντί να προηγηθούν φοροελαφρύνσεις

Οταν διώχνεις έναν κεντρικό τραπεζίτη
Ο Τραμπ βλέπει τον εκπρόσωπο ενός ανεξάρτητου θεσμού, όπως είναι η κεντρική του τράπεζα, είτε ως κομματικό αντίπαλο είτε ως ένα απλό στέλεχος της διοίκησης

Η τεχνολογία και τα νέα σύνορα των επιχειρήσεων
Η ψηφιοποίηση δεν αλλάζει μόνον τον τρόπο που οι επιχειρήσεις λειτουργούν, αλλά υπαγορεύουν και πώς ή πού θα έπρεπε να λειτουργήσουν….

Φραγκίσκος: Ο Πάπας που ξανάδωσε ηθικό κύρος στην Καθολική Εκκλησία
Σε μια δύσκολη περίοδο για την Καθολική Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος κατάφερε να ξαναδώσει στην Καθολική Εκκλησία ένα μέρος από το χαμένο κύρος της

Τι κάνει η Ελλάδα;
Το πρόβλημά μας είναι ότι συνήθως όλα αυτά τα «θάβουμε κάτω από το χαλί» και όταν σκάει μια κρίση, αρχίζουμε να τα συζητάμε

Αδιέξοδη πολιτική
Η εισαγωγή των δασμών έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αρνητικές οικονομικές συνέπειες για την οικονομία των ΗΠΑ

Η πολιτική Τραμπ απειλεί το οικοδόμημα της Δύσης
Η δασμολογική πολιτική Τραμπ είναι βραχυπρόθεσμα στασιμοπληθωριστική για τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τον εγχώριο πληθωρισμό και συρρικνώνοντας την οικονομική δραστηριότητα