Σε πολύ κόσμο έχει γίνει εμμονή η ενασχόληση με την ισότητα και με τις διάφορες προσπάθειες για την εξασφάλισή της. Αυτό που είναι εξαιρετικά περίεργο είναι πως σπανίζουν οι αναζητήσεις κάποιας θεωρητικής βάσης που να θεμελιώνει τα αίτια γιατί η ισότητα είναι απαραίτητη σε μια κοινωνία. Ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με τον κακοφορμισμό των θεσμών που κάθε τέτοια προσπάθεια προκαλεί. Ιδιαίτερα των θεσμών της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της δικαιοσύνης και της ελευθερίας. Η ελευθερία, από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει περίπτωση να κατηγορηθεί για διαστρεβλώσεις της κοινωνικής ζωής και επιζήμιες επιπτώσεις στην ανθρώπινη υπόσταση.
Η μόνη ισότητα που είναι απόλυτα λογική και δεν διαστρεβλώνει την κοινωνική πραγματικότητα είναι η ισότητα απέναντι στον νόμο. Διότι εξουδετερώνει κάθε διάκριση κι επιτρέπει στον καθένα, ανάλογα με τις ικανότητες και τις δυνατότητές του, να δώσει μάχες και να πετύχει ό,τι το καλύτερο για τον εαυτό του και για την οικογένειά του. Αντίθετα, η επιδίωξη της λεγόμενης κοινωνικής δικαιοσύνης, που προσβλέπει στην εξασφάλιση κάποιας ισότητας, διαβρώνει τις ηθικές αξίες και προκαλεί τεράστιες αδικίες. Διότι η κοινωνική δικαιοσύνη επιδιώκεται με πολιτικές που παρεμβαίνουν στη λειτουργία της αγοράς, μειώνουν και κατανέμουν εισοδήματα και ουσιαστικά βάρβαρα καταπιέζουν τους πολίτες για να πετύχουν ένα τεχνικό αποτέλεσμα. Ανάλογα με τις ιδεοληψίες όσων κατέχουν κάθε φορά την εξουσία, σε δημοκρατικές κοινωνίες πάντα, παίρνονται οικονομικά μέτρα που άλλους κάνουν πλούσιους και άλλους φτωχούς. Εντελώς άδικα και ίσως, για πολλούς, αυθαίρετα.
Με τον τρόπο αυτό ο αυταρχισμός πλημμυρίζει την κοινωνία και η κοινωνική δικαιοσύνη πάει περίπατο. Η «δικαιοσύνη» τελικά αφορά τους ευνοούμενους της εκάστοτε εξουσίας, ενώ οι υπόλοιποι υφίστανται βάναυσες επιθέσεις στα εισοδήματά τους. Με αποτέλεσμα, με κυβερνητικές αυθαίρετες αποφάσεις, να αλλάζουν τα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα μιας κοινωνίας. Δεν είναι λοιπόν οι ατομικές ικανότητες και η δουλειά του καθενός που καθορίζουν την πορεία του στην κοινωνία αλλά οι επιθυμίες της κυβέρνησης και όσων ορίζουν την πολιτική της ατζέντα.
Είναι λοιπόν δεδομένο πως η επιδίωξη της ισότητας, με βάση τις ιδεολογικές κατευθύνσεις κάποιων, παραβιάζει βάναυσα κάθε έννοια δικαιοσύνης. Ταυτόχρονα βέβαια με την ανοιχτή διάβρωση της ελευθερίας, καθιστώντας τον κάθε πολίτη υποχείριο του δημόσιου τομέα, το κράτος δημιουργεί αυθαίρετα περιουσιακά στοιχεία εκεί που πραγματικά δεν υπάρχουν. Επιδοτεί δηλαδή τη δημιουργία νέων κοινωνικών τάξεων. Οπως όμως είχε πει ο Μίλτον Φρίντμαν, όταν επιδοτείς κάτι, εισπράττεις πάντα κάτι σαν αυτό που επιδοτείς. Επιδοτείς τα σιτηρά, εισπράττεις νέες καλλιέργειες σιτηρών. Το ίδιο με τον καπνό, το βαμβάκι κ.ο.κ. Οταν επιδοτείς τη φτώχεια, για να την εξαλείψεις, εισπράττεις πάλι φτώχεια που δεν μπορείς να την εξαφανίσεις. Αλλοτε λοιπόν την επιδοτείς με δανεικά, μοιράζοντας παροχές από λεφτά που δεν υπάρχουν, άλλοτε με το να αφαιρείς από τους μεν και να δίνεις στους δε (αναδιανομή). Το μεγαλύτερο δηλαδή είδος κοινωνικής βαναυσότητας και αδικίας…
Ολα αυτά γίνονται έκδηλα στα δύο ζητήματα που κυρίως απασχολούν την ελληνική κοινωνία (και όχι μόνο): την έκρηξη βίας και την ακρίβεια. Και τα δύο, κατά τη γνώμη μου, οφείλονται στον κρατικό αυταρχισμό. Και στην πίστη των δημόσιων Αρχών πως οι πολίτες είναι ουσιαστικά βρέφη και πως το Δημόσιο οφείλει να παρεμβαίνει για να δίνει λύσεις, που συνήθως μεγαλώνουν το πρόβλημα! Στον τομέα της βίας το κράτος αναμειγνύεται, κλιμακώνοντας τις αντιπαραθέσεις (με αλόγιστη χρήση χημικών), αντί να αφήνει τις εταιρείες να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα (με ιδιωτική security) που έχει σχέση με πελάτες τους (φιλάθλους). Αν τα έκτροπα γίνονται στον δρόμο, η Αστυνομία οφείλει να κάνει χρήση χρωματιστού νερού και να είναι καταιγιστική και απόλυτη στην καταστολή που επιβάλλει. Η ακρίβεια είναι αποτέλεσμα κρατικών παρεμβάσεων δήθεν για το κλίμα που προκαλούν φτώχεια, πανάκριβη ενέργεια και, σύντομα (λόγω μέτρων κατά της γεωργίας), πείνα.
Latest News
Η οικονομία με τα μάτια των ξένων
Η Ελλάδα, είπε, άλλαξε, αλλά δεν ανθεί
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα