Το πρωτοφανές εργασιακό τοπίο του 2020 και του 2021 οδήγησε στην πανταχού παρούσα πλέον «Μεγάλη Παραίτηση». Τον επόμενο χρόνο, περάσαμε στην «ήσυχη παραίτηση». Φέτος, καθώς η γραμμή μεταξύ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της εργασιακής κουλτούρας διαλύθηκε και οι εργαζόμενοι υιοθέτησαν νέα υβριδικά πρότυπα, μια σειρά από νέες ορολογίες επικράτησαν για να ορίσουν την εργασία το 2023, σύμφωνα με το BBC.

Εργασία: Τα έξι επαγγέλματα που αντέχουν στην κρίση [γράφημα]

«Τεμπέλης, δουλειά, κορίτσι»

Στα τέλη Μαΐου, η TikToker Gabrielle Judge εκθείασε τις αρετές της «Lazy Girl Job»: ένας απομακρυσμένος, καλοπληρωμένος, σχετικά χαμηλού στρες ρόλος. Η βασική προϋπόθεση – μια δουλειά που επιτρέπει ένα υγιές σύνολο προτεραιοτήτων και ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής – αντήχησε σε μαζική κλίμακα.

Από τον Δεκέμβριο, το hashtag #LazyGirlJob έχει συγκεντρώσει σχεδόν 40 εκατομμύρια προβολές στο TikTok. Και παρόλο που ο όρος βρέθηκε μεταξύ των «τάσεων των κοριτσιών» του 2023, οι εργαζόμενοι όλων των αποχρώσεων το κατέστησαν σαφές: η δουλειά του Lazy Girl Job θα μπορούσε να περιγραφεί με μεγαλύτερη ακρίβεια ως απλώς μια καλή δουλειά, για όλους.

«Καλοκαίρι των απεργιών»

Τον Φεβρουάριο, οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο πραγματοποίησαν τη μεγαλύτερη απεργία στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (NHS). Εν τω μεταξύ, στις ΗΠΑ, περισσότεροι από 300.000 Αμερικανοί εργαζόμενοι στους τομείς της υγειονομικής περίθαλψης, της ψυχαγωγίας, της αυτοκινητοβιομηχανίας και της φιλοξενίας αποχώρησαν από τις δουλειές τους μόνο κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023. Από τις 31 Οκτωβρίου, υπήρξαν 354 απεργίες στις ΗΠΑ, στις οποίες συμμετείχαν περίπου 492.000 εργαζόμενοι – το μεγαλύτερο ποσό οργανωμένης εργατικής δραστηριότητας από το 2019.

Αν και δεν περιοριζόταν αυστηρά στους ζεστούς μήνες, αυτή η δράση έγινε γρήγορα γνωστή ως το «καλοκαίρι των απεργιών», με ορισμένους να εντοπίζουν την προέλευση του όρου στη χειροτονία του «καυτού καλοκαιριού εργασίας» από τον πρόεδρο της Ένωσης του Αμαζονίου, Chris Smalls, (με πίστωση που οφείλεται στον μουσικό καλλιτέχνη Meagan Thee Stallion). Οι ενέργειες ήταν συντριπτικά επιτυχείς, με αποτέλεσμα πρωτοφανείς συμβάσεις για τα συνδικάτα των εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένης της Ένωσης Συγγραφέων της Αμερικής (WGA) και των Ενωμένων Εργατών Αυτοκινήτων (UAW).

«Αυθεντικό»

Στα τέλη Νοεμβρίου, η Merriam-Webster όρισε το “αυθεντικό” ως την επίσημη λέξη της χρονιάς. Ο εκδότης βιβλίων αναφοράς με έδρα τις ΗΠΑ δήλωσε ότι νίκησε υποψηφίους, συμπεριλαμβανομένων των “deepfake” και “dystopian”. Ο χαρακτηρισμός της λέξης της χρονιάς δεν επικεντρώνεται αυστηρά στην ορολογία του χώρου εργασίας. Ωστόσο, η επιθυμία για αυθεντικότητα έχει βρει το δρόμο της στη δουλειά μας.

Όλο και περισσότερο, οι εργαζόμενοι εκφράζουν την ατομικότητά τους, μοιράζονται εμπειρίες με συναδέλφους, ομαλοποιούν ζητήματα σχετικά με την ψυχική υγεία και προωθούν ένα πιο οικείο – αυθεντικό – εργασιακό περιβάλλον.

«Ελάχιστες Δευτέρες»

Πέρυσι, η TikToker Marisa Jo Mayes προσέφερε μια θεραπεία για τα «Sunday Scaries» – το αίσθημα βύθισης την ημέρα πριν επιστρέψει στη δουλειά μετά από ένα Σαββατοκύριακο ρεπό. Αντί να ασχοληθούν με τα καθήκοντα κατά μέτωπο, η Mayes πρότεινε στους εργαζόμενους να αγκαλιάσουν τις «ελάχιστες Δευτέρες», αντιμετωπίζοντας την πρώτη ημέρα της εβδομάδας ως σταδιακή επανείσοδο.

Η δημοτικότητα του όρου εκτοξεύτηκε φέτος, με περισσότερες από τρία εκατομμύρια αναζητήσεις TikTok από τη στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο. Ενώ μπορεί να έχει κάτι κοινό με την αθόρυβη παραίτηση, ο όρος αντικατοπτρίζει επίσης μια νέα διάθεση προς την εργασία, όπου οι απαιτήσεις για υβριδικές ρυθμίσεις και η ώθηση για τετραήμερη εβδομάδα εργασίας αντικατοπτρίζουν την επιθυμία των εργαζομένων για καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, αναφέρει το ΒΒC.

«Σήμα καφέ»

Καθώς τα αφεντικά έχουν ανακτήσει την εξουσία καθ ‘όλη τη διάρκεια του 2023, πολλοί εργαζόμενοι βρέθηκαν να επιστρέφουν στα γραφεία τους, τουλάχιστον μερικές ημέρες την εβδομάδα. Πολλοί δεν θέλουν να είναι εκεί – μια στάση που έχει οδηγήσει σε «σήμα καφέ». Τα δεδομένα από μια έρευνα του Ιουνίου από την εταιρεία τηλεδιάσκεψης Owl Labs έδειξαν ότι περίπου το 58% των υβριδικών εργαζομένων παραδέχονται ότι πηγαίνουν στο γραφείο, σκουπίζουν τα σήματα εργασίας τους, αρπάζουν τους πρωινούς καφέδες τους και φεύγουν για δουλειά από το σπίτι για το υπόλοιπο της ημέρας.

Παρόλο που οι πολιτικές επιστροφής στο γραφείο κερδίζουν όλο και περισσότερο, οι εργαζόμενοι έχουν καταστήσει απολύτως σαφή την προτίμησή τους για ευέλικτη εργασία – και δωρεάν καφέ.

«Σιωπηλά ταξίδια»

Πολλοί εργαζόμενοι που μπόρεσαν να παραμείνουν απομακρυσμένοι κάνουν «σιωπηλά ταξίδια» για να μεγιστοποιήσουν την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Αυτές οι μυστικές διακοπές περιλαμβάνουν την εργασία από ένα απομακρυσμένο σημείο χωρίς να ενημερώσετε τον προϊστάμενο ή την ομάδα σας. Περίπου το 44% των εργαζομένων της γενιάς Z παραδέχονται την πρακτική, σύμφωνα με έρευνα του Αυγούστου από το ResumeBuilder.

Το κλειδί για ένα επιτυχημένο ταξίδι σιωπής; Προσαρμογή του φόντου ζουμ για απόκρυψη τυχόν ενδεικτικών φοινίκων ή καρεκλών πισίνας, λένε οι ερωτηθέντες στην έρευνα, σύμφωνα με το BBC.

«Η μεγάλη παραμονή»

Σύμφωνα με ορισμένους οικονομολόγους, η Μεγάλη Παραίτηση που καθόρισε τα τελευταία τρία χρόνια της κινητικότητας του εργατικού δυναμικού έχει τελειώσει. Τώρα, τα στοιχεία δείχνουν ένα φαινόμενο της «Μεγάλης Παραμονής», στο οποίο οι εργαζόμενοι παραμένουν στη θέση τους για να αποφύγουν μια ολοένα και πιο ανταγωνιστική αγορά εργασίας και φόβους οικονομικής αστάθειας.

Ωστόσο, οι εργαζόμενοι που παραμένουν σε θέσεις εργασίας που δεν τους ταιριάζουν είναι αποδεσμευμένοι, λιγότερο παραγωγικοί και πιο πιθανό να αγωνιστούν με την ψυχική και σωματική τους υγεία. Οι ειδικοί λένε ότι εάν οι εργοδότες θέλουν να περιορίσουν την αθόρυβη παραίτηση μεταξύ των εργαζομένων τους, το βάρος θα πέσει στη διοίκηση να επενδύσει προληπτικά στην ικανοποίηση των εργαζομένων.

«Πρόσληψη προσωπικότητας»

Οι έμπειροι εργοδότες μπορεί να δίνουν προτεραιότητα στους υποψηφίους εργασίας με θετικές, φιλικές συμπεριφορές – αλλά οι εργαζόμενοι της Gen Z πηγαίνουν τα πράγματα ένα βήμα παραπέρα, συρρέοντας στο TikTok για να εκθειάσουν τα οφέλη της «πρόσληψης προσωπικότητας».

Ένα χαλαρό παιχνίδι με την «πρόσληψη διαφορετικότητας» – ένας γενικά υποτιμητικός όρος για να περιγράψει τη συμβολική πρόσληψη μειονοτικών εργαζομένων – οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ορίζουν γενικά μια «πρόσληψη προσωπικότητας» ως κάποιον που αντισταθμίζει την έλλειψη επαγγελματικών προσόντων με κάποια ζωντάνια. Βίντεο που παίζουν με τον όρο δείχνουν νέους εργαζόμενους να γελούν, να περπατούν στο χώρο εργασίας και να ρωτούν, “Τι είναι για μεσημεριανό γεύμα;” στην κορυφή της εργάσιμης ημέρας, γνωρίζοντας ότι η δουλειά τους “βασίζεται σε vibes”.

Αν και ο όρος είναι ελαφρύς, υπάρχει κάποια αλήθεια μέσα του. Σε ένα περιβάλλον απομακρυσμένης εργασίας, ένας συναισθηματικά ευφυής υπάλληλος μπορεί να προωθήσει την επικοινωνία, η οποία μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα μεταξύ των ομάδων και να συμβάλει στην αίσθηση της κοινωνικής σύνδεσης.

«Κυλιόμενη ύφεση»

Μια «κυλιόμενη ύφεση», που μερικές φορές ονομάζεται «κυλιόμενη ύφεση προσαρμογής», συμβαίνει όταν μια ύφεση επηρεάζει μόνο ορισμένους τομείς της οικονομίας κάθε φορά.

Για παράδειγμα, αν και οι απολύσεις στον τομέα της τεχνολογίας κυριάρχησαν στη συζήτηση κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, άλλοι τομείς, συμπεριλαμβανομένης της αυτοκινητοβιομηχανίας και της μεταποιητικής βιομηχανίας, έχουν αρχίσει να αισθάνονται τον πόνο. Εν τω μεταξύ, οι τομείς απασχόλησης που παραδοσιακά κυριαρχούνται από γυναίκες – όπως η εκπαίδευση, η νοσηλευτική και η φιλοξενία – εξακολουθούν να φέρουν το κύριο βάρος των απωλειών θέσεων εργασίας, σε μεγάλο βαθμό χωρίς πολλές φανφάρες.

Ενώ οι οικονομολόγοι και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εργάζονται για να αποτρέψουν την απώλεια θέσεων εργασίας, μια κυλιόμενη ύφεση μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να προσδιοριστεί και συμβάλλει σε μια γενική κατάσταση αβεβαιότητας μεταξύ των εμπειρογνωμόνων που μπερδεύονται από τις πρόσφατες οικονομικές τάσεις.

«#WorkTok»

Πολλοί από αυτούς τους όρους έχουν τουλάχιστον ένα κοινό πράγμα: προέρχονται ή εξαπλώνονται στο #WorkTok, την πλευρά του TikTok που είναι αφιερωμένη στην κουλτούρα του χώρου εργασίας.

Το hashtag έχει τουλάχιστον 2,3 δισεκατομμύρια προβολές, καλύπτοντας τα πάντα, από τη ζωή ως επαγγελματίας σεφ ζαχαροπλαστικής έως τις βέλτιστες πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού. Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι η άνοδός του ήταν αναπόφευκτη, καθώς έχει δημιουργήσει ένα πολύ απαραίτητο μέρος για την «κουβέντα ψύκτη» που πολλοί εργαζόμενοι, ειδικά νέοι, λείπουν σε μια εποχή απομακρυσμένης εργασίας.

Καθώς περισσότεροι ενήλικες λαμβάνουν τα νέα τους από το TikTok – και καθώς ολόκληρες κοινότητες εμφανίζονται γύρω από εξειδικευμένα θέματα, συμπεριλαμβανομένης της εργασίας – η πλατφόρμα είναι πιθανότατα έτοιμη να παραδώσει τον επόμενο γύρο οριστικής ορολογίας στο χώρο εργασίας το 2024.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Executive