
Για δύο συνεχόμενες χρονιές η Χρυσή Άρκτος, το κορυφαίο βραβείο της Μπερλινάλε, απονέμεται σε ντοκιμαντέρ. Φέτος στο Dahomey της Γαλλο-Σενεγαλέζας κινηματογραφίστριας Ματί Ντιόπ, ένα ντοκιμαντέρ για την επιστροφή στην Αφρική κλεμμένων έργων τέχνης και συγκεκριμένα των λεγόμενων «Μπρούτζινων του Μπενίν», που αποτελούσαν σημαντικά εκθέματα κορυφαίων συλλογών, μεταξύ άλλων στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, στο Musée du Quai Branly του Παρισιού, το Humboldt Forum στο Βερολίνο. Πέρυσι είχε επίσης απονεμηθεί η Χρυσή Άρκτος σε ντοκιμαντέρ γαλλικής παραγωγής, το Sur l´ adamant του Νικολά Φιλιμπέρ.
Από εκεί και πέρα, πέρα από το βαρύ πολιτικό κλίμα στο οποίο κινήθηκε η φετινή Μπερλινάλε με φόντο τους πολέμους σε Μέση Ανατολή και Ουκρανία αλλά και την άνοδο της ακροδεξιάς, ξεχώρισαν ταινίες που δίνουν έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις, το γήρας, τη μνήμη, την απώλεια. «Βλέπω μια τάση να γυρνά το σινεμά στο πολύ ανθρώπινο στοιχείο, συγκινητικές ιστορίες με χαρακτήρες που αναπτύσσονται μέσα σε αυτές. Ίσως αυτή η στροφή του σινεμά να κάνει τον κόσμο να επιστρέψει στις σκοτεινές αίθουσες, μιας και μετά την πανδημία υπήρχε πτώση στον χώρο του κινηματογράφου σε όλο τον κόσμο» παρατηρεί η Γιάννα Σαρρή, διευθύντρια προώθησης ελληνικών ταινιών (Helllas Film) στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Τη συναντήσαμε στο περιθώριο της Μπερλινάλε στο Βερολίνο, κάνοντας έναν συνολικό απολογισμό και της φετινής ελληνικής παρουσίας.
Σινεμά: Οι 10 ταινίες με τις υψηλότερες εισπράξεις του 2023
Ελληνικό άνοιγμα στην Ευρώπη και τον κόσμο
Πέρα από την ταινία Arcadia του Γιώργου Ζώη και το 14ωρο ντοκιμαντέρ exergue του Δημήτρη Αθυρίδη για την εικαστική έκθεση Ντοκουμέντα της Αθήνας και του Κάσελ, η Ελλάδα ήταν παρούσα και στο European Film Market, εκεί όπου γίνονται οι ζυμώσεις για την προώθηση ελληνικών παραγωγών αλλά και για την ανίχνευση προοπτικών χρηματοδότησης. «Υπήρχε μεγάλη παρουσία στο EFM από την ελληνική πλευρά, με τρεις συμμετοχές στο Berlinale Talents και μία συμμετοχή στο Drama Series, με τη νέα σειρά που ετοιμάζει η Ελίνα Ψύκου σε παραγωγή της Φένιας Κοσοβίτσα», σημειώνει η Γιάννα Σαρρή.
Για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που η ίδια εκπροσωπεί, το 2024 μπήκε δυναμικά, με την Μπερλινάλε να είναι το τρίτο διεθνές φεστιβάλ στο οποίο εκπροσωπείται η Ελλάδα. «Πολλές ελληνικές ταινίες είναι σε φάση ολοκλήρωσης ή γυρισμάτων τώρα», αναφέρει, με αποτέλεσμα η Μπερλινάλε να αποτελεί ιδανικό φόρουμ για επαφές ώστε μέσα στη χρονιά να βρουν οι ελληνικές ταινίες τη θέση τους στη διεθνή παραγωγή και να προβληθούν εκτός συνόρων. «Το άλλο επίπεδο στο οποίο εργαζόμαστε είναι η αναζήτηση κεφαλαίων, χρηματοδοτήσεων, συμπαραγωγών. Από πίσω βρίσκεται μία πολύ δυναμική ομάδα κι ελπίζουμε σιγά-σιγά τα αποτελέσματα να αρχίσουν να φαίνονται», όπως μας λέει.
Είναι όμως οι συμπαραγωγές το «κλειδί» της εξωστρέφειας και της επιτυχίας; «Η αλήθεια είναι ότι οι συμπαραγωγές είναι πολύ βοηθητικές για τις ελληνικές ταινίες γιατί υπάρχουν μεν τα χρήματα από την ΕΡΤ, το Κέντρο Κινηματογράφου και το ΕΚΟΜΕ αλλά πλέον, όπως σε όλη την Ευρώπη, έτσι και στην Ελλάδα τα πάντα έχουν ακριβύνει. Απαιτούνται χρήματα για τις ταινίες που δύσκολα βρίσκουν οι παραγωγοί. Έτσι οι συμπαραγωγές είναι μια καλή βοήθεια».
Βιομηχανία κινηματογράφου: πώς χτίζεται;
Γεγονός είναι πάντως ότι φέτος είναι μία χρονιά που η Ελλάδα ακούγεται πολύ στο εξωτερικό, χάρη στη συμβολή και του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος με μία διεθνή υπερπαραγωγή όπως το Poor Things δίνει μία ακόμη ώθηση στο ελληνικό σινεμά, από το οποίο και προέρχεται.Για τη Γιάννα Σαρρή «το ότι ακούγεται η Ελλάδα στον χώρο της διεθνούς κινηματογραφικής παραγωγής είναι το αποτέλεσμα δουλειάς που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια από όλη την κινηματογραφική βιομηχανία, αν μπορούμε να την χαρακτηρίσουμε έτσι, στην Ελλάδα. Έχει γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια για να χτιστεί όλο αυτό. Κι ευτυχώς βρισκόμαστε σε μία περίοδο που έχουμε την τύχη να βλέπουμε πολλές ελληνικές ταινίες να ταξιδεύουν στα μεγάλα φεστιβάλ. Υπάρχει πάρα πολύ ταλέντο στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή, από νέους αλλά και πιο βετεράνους σκηνοθέτες. Σε σχέση με το μέγεθος της χώρας υπάρχει πολύ μεγάλη παραγωγή, fiction, ντοκιμαντέρ, ταινίες μικρού μήκους. Ο ελληνικός κινηματογράφος ανθεί και θα δείτε τους επόμενους μήνες πολλές ελληνικές ταινίες να ταξιδεύουν στο εξωτερικό».
Πάντως το ερώτημα που γεννάται είναι κατά πόσο η μικρή κινηματογραφικά Ελλάδα θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τα μεγάλα ευρωπαϊκά brands όπως ο γαλλικός ή ο γερμανικός κινηματογράφος. Ακούγεται ουτοπικό, ίσως να μην είναι καν το ζητούμενο, όμως σίγουρα για να γίνουν καλές ταινίες που στέκονται διεθνώς απαιτούνται -πέρα από το ταλέντο- χρηματοδοτήσεις, τεχνικά μέσα, πόροι, ανθρώπινο δυναμικό.
«Όταν μιλάμε στην Ελλάδα για βιομηχανία κινηματογράφου εννοείται ότι το μέγεθος είναι μικρό σε σχέση π.χ. με μία χώρα όπως η Γερμανία, αλλά παρόλα αυτά βλέπουμε την πολύ δυναμική παρουσία Ελλήνων παραγωγών, Ελλήνων σκηνοθετών αλλά και διευθυντών φωτογραφίας, που παίρνουν μέρος σε διεθνείς συμπαραγωγές. Βλέπουμε δηλαδή ότι υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη και το κλειδί σε αυτό είναι το networking», σημειώνει η Γιάννα Σαρρή. Όπως παρατηρεί, είναι σημαντικό ότι πλέον έχει αλλάξει και η νοοτροπία των ανθρώπων του σινεμά στην Ελλάδα, ενώ έχει γίνει κατανοητή η αναγκαιότητα να ταξιδεύουν σε φεστιβάλ ώστε να γίνονται επαφές με ανθρώπους από το εξωτερικό προκειμένουν να γυριστούν ταινίες.
Πάντως και εντός της Ελλάδας, στόχος είναι η προώθηση της ελληνικής παραγωγής, όχι μόνο σε φεστιβάλ όπως της Θεσσαλονίκης, αλλά και εκτός. Μία τέτοια πρωτοβουλία είναι η Ημέρα Ελληνικού Κινηματογράφου στις 26 Μαρτίου, κατά την οποία σε όλους τους κινηματογράφους ανά την Ελλάδα θα παίζονται ελληνικές ταινίες των τελευταίων τεσσάρων ετών και το εισιτήριο θα κοστίζει τρία ευρώ ανά προβολή.
Δήμητρα Κυρανούδη, Βερολίνο
Πηγή: DW


Latest News

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Η UEFA ετοιμάζει σαρωτικές αλλαγές στο Champions League – Όλα τα δεδομένα
Ποιες επιπρόσθετες αλλαγές εξετάζει η UEFA για το Champions League, μετά το νέο φορμάτ και τη League Phase.

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

Νέος πρεσβευτής της Chanel ο ράπερ Κέντρικ Λαμάρ
Η σχέση του Κέντρικ Λαμάρ με τον οίκο ξεκίνησε το 2023, όταν παρευρέθηκε στο Met Gala το οποίο είχε ως θέμα «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Ο Τι Τζέι Σορτς, οι 450.000 στην Παρί και το «χρυσό» συμβόλαιο που ψάχνει στην αγορά
Ο Τι Τζέι Σορτς απασχολεί τη… μισή Euroleague, μετά την καταπληκτική σεζόν με την Παρί – Πόσα χρήματα παίρνει στη γαλλική ομάδα και πόσα αναμένεται να βρει στην αγορά…

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Warner Bros και DC τιμούν την 87η επέτειο του Superman
Η ταινία «Superman» του Τζέιμς Γκαν, μία από πολυαναμενόμενες ταινίες του καλοκαιριού, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 11 Ιουλίου

Επίσημο: Ο Ντιαλό ανανέωσε για τρία χρόνια με τη Μονακό
Ο Άλφα Ντιαλό παραμένει και επίσημα στο Μόντε Κάρλο, καθώς η Μονακό ανακοίνωσε την ανανέωση του συμβολαίου του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Γιατί για κάποιους η ακαταστασία είναι παραγωγική
Όλες οι έρευνες επιμένουν πως η ακαταστασία μειώνει την παραγωγικότητά μας. Ωστόσο, για κάποιους, αποτελεί κομμάτι της δημιουργικότητάς τους.