Ο κ. Μιχάλης Η. Οικονομάκης, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), μιλώντας στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ανέφερε ότι είναι απαραίτητη η μετάβαση από το γραμμικό μοντέλο παραγωγής (παράγω-καταναλώνω-απορρίπτω) στο κυκλικό (παράγω-καταναλώνω-επαναχρησιμοποιώ) και τόνισε ότι «για να καταναλώνονται προϊόντα με βιώσιμο τρόπο, θα πρέπει να παράγονται και με βιώσιμο τρόπο. Διότι, εάν τα προϊόντα που θεωρούμε βιώσιμα, παράγονται με ενεργοβόρο τρόπο, μάλλον δεν συναντούν αυτόν τον στόχο».
Σχετικά με την ανακύκλωση συσκευασιών και τον ρόλο της ΕΕΑΑ, ο ίδιος ανέφερε: «Οι συσκευασίες αποτελούν μόνο το 20% από τα απορρίμματα που παράγει η χώρα. Η ΕΕΑΑ είναι ένα σύστημα που λειτουργεί με επιτυχία εδώ και 23 χρόνια, με κύρια μέθοδο συλλογής τους μπλε κάδους και μπλε κώδωνες, επιτυγχάνοντας την ανακύκλωση περισσότερων από 500.000 τόνους ετησίως, διαθέτοντας περίπου 370.000.000 ευρώ σε επενδύσεις και λειτουργικές δαπάνες κατά τη διάρκεια λειτουργίας της. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι εισάγουμε νέες τεχνολογίες, ώστε όλη η διαδικασία της ανάκτησης των υλικών να γίνεται, πλέον, με βιώσιμο τρόπο, πράγμα που είναι θεμελιώδες για να έχει η κυκλική οικονομία βιώσιμο προσανατολισμό».
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΑΑ έχει αναπτύξει ένα καινοτόμο πιλοτικό πρόγραμμα, με το οποίο καταγράφεται ψηφιακά η πληρότητα και η συλλογή των μπλε κωδώνων για το γυαλί, με την τοποθέτηση αισθητήρων. Ομοίως, σε εφαρμογή έχει τεθεί και ένα ρομποτικό σύστημα σε ΚΔΑΥ (Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών), προκειμένου να βελτιστοποιηθεί η διαδικασία της ανάκτησης των ανακυκλώσιμων υλικών. Τέλος, την τρέχουσα περίοδο υλοποιείται το ερευνητικό πρόγραμμα Reclaim που αφορά την κατασκευή και λειτουργία του πρώτου φορητού, πλήρως ρομποτικού ΚΔΑΥ που θα αξιοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την ανάκτηση υλικών μικρής κλίμακας.
Η εισφοροδιαφυγή
Σημαντική δυσκολία, σύμφωνα με τον κ. Οικονομάκη, είναι η εισφοροδιαφυγή, ωστόσο, όπως ανέφερε, παρατηρείται από την κυβέρνηση μία γνήσια πρόθεση για να αντιμετωπιστεί.
«Το θεμελιώδες θέμα είναι η εισφοροδιαφυγή, λείπουν πόροι, υπάρχουν υπόχρεες επιχειρήσεις που δεν πληρώνουν σε κανένα σύστημα ανακύκλωσης, μιλάμε για τουλάχιστον 20.000.000 ευρώ ετησίως με εκτίμηση στοιχείων της πολιτείας. Σε αυτή την κατεύθυνση γίνεται μια σοβαρή προσπάθεια από το υπουργείο, μέσω των νομοθετικών ρυθμίσεων που θα εφαρμόσει». Η άμεση παρέμβαση της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης, η επιτάχυνση των αποφάσεων, καθώς και η ισότιμη εφαρμογή ενός κανονιστικού πλαισίου, κρίνονται μείζονος σημασίας για την αποκατάσταση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της ανακύκλωσης συσκευασιών στη χώρα.
Ένα δεύτερο ζήτημα που θεωρείται κρίσιμης σημασίας είναι η εκπαίδευση των πολιτών ως προς την χρήση του μπλε κάδου. «Επενδύουμε και εμείς ως ΕΕΑΑ προς αυτήν την κατεύθυνση, με διάφορες δράσεις, προκειμένου να εκπαιδεύσουμε το κοινό με δράσεις σε σχολεία και δήμους, με τους οποίους συνεργαζόμαστε άριστα. Θεωρώ ότι είναι θεμελιώδες, ο πολίτης να αντιληφθεί ποια είναι η σημασία της ανακύκλωσης και της χρήσης του μπλε κάδου, ώστε, πραγματικά να έχουμε καθαρά ανακυκλώσιμα υλικά και να επιστρέφονται στη διαδικασία παραγωγής. Αυτά είναι τα δύο θέματα που θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικά. Το ένα είναι θέμα νομοθετικής ρύθμισης, το οποίο έρχεται, και το άλλο είναι αποτέλεσμα συνολικής και συνδυασμένης προσπάθειας όλων των εμπλεκομένων (δήμων, επιχειρήσεων, συστημάτων και κοινωνίας)», επεσήμανε σχετικά.
Latest News
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ