
Συνέχισε να αναπτύσσεται η ελληνική μεταποίηση κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, αν και με χαμηλότερους ρυθμούς, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του δείκτη PMI από την S&P Global.
Πιο συγκεκριμένα, ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών (Purchasing Managers’ Index – PMI) της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα έκλεισε στις 53.2 μονάδες τον Ιούλιο, χαμηλότερα από τις 54.0 μονάδες του Ιουνίου, υποδεικνύοντας σταθερή ανάκαμψη των λειτουργικών συνθηκών για τους Έλληνες κατασκευαστές. Παρ’ όλα αυτά, ο ρυθμός αύξησης εξασθένησε για τέταρτο συνεχή μήνα στον βραδύτερο που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2023.
S&P Global: Παραμένει ισχυρή η μεταποίηση στην Ελλάδα
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την S&P Global η ανάπτυξη τροφοδοτείται από περαιτέρω άνοδο της παραγωγής και των νέων παραγγελιών, ωστόσο οι ρυθμοί αύξησης ανάπτυξης επιβραδύνθηκαν λόγω των ασθενέστερων συνθηκών ζήτησης. Έτσι, οι επιχειρήσεις ανέφεραν ασθενέστερο ρυθμό αύξησης της απασχόλησης και τα χαμηλότερα επίπεδα αισιοδοξίας σχετικά με τις προοπτικές από τον Σεπτέμβριο του 2023.
Οι περαιτέρω διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού οδήγησαν σε μεγαλύτερες αγορές εισροών και σε αύξηση των αποθεμάτων αγορών, καθώς οι εταιρείες προσπάθησαν να καλύψουν τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Το κόστος εισροών εμφανίζεται αυξημένο με σημαντικό και επιταχυνόμενο ρυθμό, λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφορών. Οι εταιρείες εξακολούθησαν να μετακυλίουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες, καθώς οι χρεώσεις εκροών αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2023.
Οι νέες παραγγελίες που έλαβαν οι Έλληνες κατασκευαστές εξακολούθησαν να αυξάνονται τον Ιούλιο, επεκτείνοντας με αυτόν τον τρόπο την τρέχουσα περίοδο συνεχούς αύξησης που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2023, ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης εξασθένησε στον βραδύτερο που έχει καταγραφεί μέχρι στιγμής το 2024, λόγω ορισμένων αναφορών για λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες πωλήσεων.
Η άνοδος των νέων παραγγελιών εξαγωγών, η οποία επιταχύνθηκε στο ξεκίνημα του γ’ τριμήνου, συνέβαλε στην αύξηση των συνολικών νέων πωλήσεων. Ανεπιβεβαίωτα στοιχεία υπέδειξαν εντονότερη ζήτηση από βασικούς συνεργάτες εξαγωγών στην Ιταλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γαλλία.
Παράλληλα, οι εταιρείες αύξησαν και πάλι τα επίπεδα παραγωγής τους, λόγω της περαιτέρω αύξησης των εισροών νέων παραγγελιών. Παρ’ όλα αυτά, ο ρυθμός αύξησης της παραγωγής υποχώρησε περαιτέρω από το πρόσφατο υψηλό του Μαρτίου και ήταν ο βραδύτερος που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2023.
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα
Οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού συνεχίστηκαν και τον Ιούλιο, καθώς η απόδοση των προμηθευτών επιδεινώθηκε απότομα. Οι καθυστερήσεις στις ναυτιλιακές μεταφορές οδήγησαν σε υψηλότερο κόστος μεταφορών για τους Έλληνες κατασκευαστές, το οποίο, σε συνδυασμό με τις υψηλότερες τιμές πρώτων υλών και ενέργειας, οδήγησε σε άνοδο του πληθωρισμού. Ο ρυθμός αύξησης της επιβάρυνσης κόστους ήταν ο δριμύτερος που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2022 και ήταν αυξημένος με βάση τα ιστορικά δεδομένα.
Σύμφωνα με την S&P Global, οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να μετακυλίσουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες, καθώς οι τιμές πώλησης αυξήθηκαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2023. Οι χρεώσεις εκροών αυξάνονται κάθε μήνα εδώ και περίπου ένα έτος, ενώ ο τελευταίος ρυθμός αύξησης ήταν αισθητά εντονότερος από τον μέσο όρο της έρευνας.
Θέσεις εργασίας
Η βραδύτερη αύξηση των νέων παραγγελιών ώθησε τις εταιρείες να μετριάσουν τον ρυθμό δημιουργίας θέσεων εργασίας τον Ιούλιο, καθώς τα επίπεδα απασχόλησης αυξήθηκαν με τον ασθενέστερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, οι κατασκευαστές εξακολούθησαν να επισημαίνουν την πρόσληψη προσωπικού πλήρους απασχόλησης.
Τα υψηλότερα επίπεδα απασχόλησης και η συνεχιζόμενη αύξηση της παραγωγής οδήγησαν σε περαιτέρω μείωση των αδιεκπεραίωτων εργασιών τον Ιούλιο. Παρότι ο ρυθμός μείωσης εξασθένησε από τον αντίστοιχο που παρατηρήθηκε τον Ιούνιο, ήταν σε γενικές γραμμές μέτριος.
Επιχειρηματική εμπιστοσύνη
Η επιχειρηματική εμπιστοσύνη επηρεάστηκε αρνητικά από τις ανησυχίες σχετικά με τις ασθενέστερες συνθήκες ζήτησης τον Ιούλιο. Σε γενικές γραμμές, οι εταιρείες διατήρησαν την αισιοδοξία τους ως προς την αύξηση της παραγωγής μέσα στο επόμενο έτος, ωστόσο τα επίπεδα θετικού κλίματος υποχώρησαν σε χαμηλό δέκα μηνών.
Τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού ώθησαν τους Έλληνες κατασκευαστές να αυξήσουν τις αγορές εισροών κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, καθώς ο ρυθμός αύξησης ανήλθε στον ταχύτερο που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο.
Οι προσπάθειες δημιουργίας αποθεμάτων ασφαλείας ήταν επιτυχείς, καθώς τα αποθέματα προμηθειών αυξήθηκαν για δεύτερη μόλις φορά από τον Φεβρουάριο του 2020. Ωστόσο, σύμφωνα με μέλη του πάνελ, τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων μειώθηκαν περαιτέρω, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι πωλήσεις πραγματοποιήθηκαν απευθείας από τα υφιστάμενα αποθέματα.
«Παραμονή σε ανάπτυξη»
«Ο ελληνικός τομέας μεταποίησης παρέμεινε σε ανάπτυξη στην αρχή του δεύτερου εξαμήνου, μολονότι ο ρυθμός αύξησης υποχώρησε και πάλι. Σύμφωνα με αναφορές, οι συνθήκες ζήτησης εξασθένησαν, καθώς η παραγωγή και οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν με ηπιότερο ρυθμό σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα του έτους», σχολίασε η Siân Jones, επικεφαλής οικονομολόγος της S&P Global Market Intelligence.
«Οι καθυστερήσεις και οι διαταραχές στις ναυτιλιακές μεταφορές εξακολούθησαν να αποτελούν λόγο ανησυχίας για τις επιχειρήσεις, καθώς η απόδοση των προμηθευτών επιδεινώθηκε και το κόστος εισροών υπέστη ανοδικές πιέσεις. Παρά τις ασθενέστερες συνθήκες ζήτησης, οι εταιρείες προσπάθησαν να μετριάσουν τις επιπτώσεις των καθυστερήσεων δημιουργώντας αποθέματα ασφαλείας, καθώς οι αγορές εισροών αυξήθηκαν με έντονο ρυθμό και τα αποθέματα προμηθειών αυξήθηκαν για δεύτερη μόλις φορά από τον Φεβρουάριο του 2020», σημείωσε.
«Επιπλέον, η επιβάρυνση κόστους αυξήθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα μεγαλύτερο του ενάμισι έτους, καθώς οι εταιρείες μετακύλισαν σε μεγάλο βαθμό τις υψηλότερες τιμές εισροών στους πελάτες. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις μας, η αύξηση των τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) αναμένεται να κυμανθεί στο μέτριο επίπεδο του 2,7% το 2024», κατέληξε η επικεφαλής οικονομολόγος της S&P Global Market Intelligence.


Latest News

Νέο τοπίο στα αποταμιευτικά προϊόντα - Πώς η ΕΚΤ αλλάζει τον χάρτη
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έχει μειώσει επτά φορές από τον περασμένο Ιούνιο τα επιτόκια

Δημογραφικό: Το «αγκάθι» στα...σπλάχνα της ελληνικής οικονομίας
Είναι χαρακτηριστικό πως η ηλικιακή ομάδα των 30-44 ετών βαίνει αναλογικά μειούμενη, ενώ αυξάνονται οι εργαζόμενοι άνω των 65 ετών

Προς κατάργηση (;) το τέλος επιτηδεύματος στα Airbnb - Το παρασκήνιο και οι αντιδράσεις
Πρώτη νίκη του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) στο ΣτΕ για τα Airbnb

Φορο-μπόνους έως 16.000 ευρώ για ανακαινίσεις και το 2025
Διατηρείται για ακόμη ένα έτος η έκπτωση φόρου – Προϋποθέσεις και «κόφτες»

Οι 10 + 3 κρίσιμες ερωταπαντήσεις για τα νέα συμβόλαια ακινήτων
Όλες οι πληροφορίες που χρειάζονται οι ιδιοκτήτες μέχρι την πλήρη έναρξη λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων

La Repubblica: Θετική αποτίμηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας
Όπως σημειώνει για τα πλεονάσματα του 2024 πρόκειται για «εξαιρετική επίδοση για μία χώρα όπως η Ελλάδα, η οποία πριν από 15 χρόνια είχε υποστεί υποβάθμιση του δημόσιου χρέους της σε junk bond

Επιστρέφουν τα χρήματα από τους Αναπτυξιακούς Νόμους που δεν αξιοποιήθηκαν - Τι είπε ο Θεοδωρικάκος
Σε ό,τι αφορά στις τιμές του Πάσχα ο κ. Θεοδωρικάκος κάλεσε τους αρχηγούς της αντιπολίτευσης να δείξουν περισσότερη υπευθυνότητα

Οδηγός για τα καταπατημένα - Πώς θα αποκτήσετε τίτλους ιδιοκτησίας
10+3 ερωταπαντήσεις για την απόκτηση των τίτλων ιδιοκτησίας για καταπατημένα ακίνητα – Οι ημερομηνίες «κλειδιά» για την εξαγορά και η διαδικασία για την κατοχύρωση της περιουσίας

Οι «αστερίσκοι» στον δρόμο για το δημόσιο χρέος μέχρι το 2032
Ακόμη και αν αυτή η κυβερνητική πρόβλεψη για δημόσιο χρέος στο 140% του ΑΕΠ το 2027 καταστεί γεγονός, το ελληνικό χρέος θα παραμένει το υψηλότερο στην ευρωζώνη

Κίνητρα για επενδύσεις σε παραμεθόριες περιοχές - Τι περιλαμβάνεται
Παρεμβάσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό σε τμήματα της χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικά και δημογραφικά προβλήματα