Η Stellantis, ιδιοκτήτρια της ιστορικής Fiat, η οποία κατασκευάζει επίσης τις μάρκες Peugeot, Citroën και Jeep, έδωσε προειδοποίηση τον περασμένο μήνα για τα κέρδη της, ενώ η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της ευρωπαϊκής ηπείρου και οι 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας της αντιμετωπίζουν μια υπαρξιακή κρίση, στριμωγμένοι ανάμεσα στην εκτίναξη του κόστους ανάπτυξης καθαρότερων οχημάτων για την τήρηση των αυστηρών προτύπων εκπομπών της ΕΕ και στα φθηνότερα μοντέλα των κινεζικών αντιπάλων, όπως αναφέρουν οι Financial Times.
Η γενέτειρα της Volkswagen «τρέμει» το σχέδιο του κλεισίματος εργοστασίων
Κάποτε ήταν το καμάρι της ιταλικής παραγωγής και ήταν γνωστή ως «Mamma Fiat» για τα εκτεταμένα προγράμματα πρόνοιας. Η Fiat εντάχθηκε στη Stellantis το 2021, μετά από χρόνια προβλημάτων.
Τον περασμένο μήνα η εταιρεία σταμάτησε προσωρινά την παραγωγή αυτοκινήτων στο ιστορικό εργοστάσιο της Fiat στο Μιραφιόρι, λόγω έλλειψης καταναλωτικής ζήτησης για το Fiat 500e – την ηλεκτρική έκδοση του εμβληματικού οχήματος που εκδημοκράτισε την ιταλική ιδιοκτησία αυτοκινήτων στις δεκαετίες του 1960 και 1970. Αρχικά είχε προγραμματιστεί να διαρκέσει τέσσερις εβδομάδες, αλλά η διακοπή λειτουργίας του εργοστασίου παρατάθηκε τουλάχιστον μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
Σύγκρουση Μελόνι-Stellantis
Η κρίση έχει εκτεταμένες πολιτικές συνέπειες για την πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι, η οποία προσπαθεί να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη και να σταθεροποιήσει τα εύθραυστα δημόσια οικονομικά της Ιταλίας.
Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, συμπεριλαμβανομένου του τεράστιου δικτύου προμηθευτών ανταλλακτικών της, απασχολεί περίπου 250.000 άτομα και αντιπροσωπεύει πάνω από το 5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος. Αλλά από το 2018 η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων της Ιταλίας έχει μειωθεί στο μισό, στα 500.000 οχήματα.
Οι εργαζόμενοι στην αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας κατεβαίνουν σήμερα στη Ρώμη για να απαιτήσουν από τις Βρυξέλλες, οι οποίες έχουν απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2035, να παράσχουν μεγαλύτερη οικονομική στήριξη για την πράσινη μετάβαση. Οι διαδηλωτές θέλουν επίσης η κυβέρνηση Μελόνι να συνεργαστεί με τη Stellantis, τη μόνη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του κλάδου, ώστε να σωθούν οι θέσεις εργασίας τους.
Αλλά η Ρώμη και η Stellantis διαφωνούν για το πώς θα το κάνουν αυτό. Η Μελόνι διαμαρτυρήθηκε για την παραγωγή μοντέλων της Fiat εκτός Ιταλίας, επιδεινώνοντας τις εντάσεις.
Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρσο πιέζει την ΕΕ να επανεξετάσει τους επικείμενους περιορισμούς στις πωλήσεις κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, διαφωνεί με το αν αυτή είναι η σωστή προσέγγιση.
Ο Ταβάρες διαμαρτυρήθηκε επίσης για τις υψηλές τιμές ενέργειας της Ιταλίας και τις πενιχρές δαπάνες της Ρώμης για κίνητρα για τη στήριξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων από τη μεσαία τάξη – οι οποίες, όπως είπε, ήταν μόλις το ένα πέμπτο των δαπανών άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Δεν φεύγει η Fiat από την Ιταλία λέει η Stellantis, δύσπιστοι οι εργάτες
Ωστόσο, επέμεινε ότι η Stellantis δεσμεύεται να κατασκευάζει αυτοκίνητα στην Ιταλία, αποκαλώντας τα εργοστάσια της Fiat «ισχυρό περιουσιακό στοιχείο» για την εταιρεία. «Αγαπάμε τα εργοστάσιά μας και πιστεύουμε ότι είναι η σωστή απάντηση στις προκλήσεις που έχουμε στο μέλλον», είπε. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν τα πουλάμε στους Κινέζους».
Τέτοιες όμως δηλώσεις ακούγονται κούφιες για τους εργάτες στο Τορίνο, όπου η Fiat ιδρύθηκε το 1899 και η οποία ευημερούσε κατά τη διάρκεια της μεταπολεμικής άνθησης των αυτοκινήτων στην Ιταλία.
Το εργατικό δυναμικό της Fiat στο Τορίνο μειώνεται ήδη σταθερά από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, με τέσσερα άλλα εργοστάσια να κλείνουν τις τελευταίες δεκαετίες. Ενώ η Stellantis αρνείται ότι σχεδιάζει να κλείσει το Μιραφιόρι, πολλοί εργαζόμενοι υποψιάζονται ότι η εταιρεία θέλει να κλείσει αθόρυβα το εργοστάσιο περιμένοντας να συνταξιοδοτηθεί το εργατικό δυναμικό του, του οποίου ο μέσος όρος ηλικίας είναι πλέον 57 ετών. Πολλοί εργαζόμενοι έχουν ήδη δεχθεί γενναιόδωρες προσφορές εθελούσιας αποχώρησης.
Η Stellantis έχει τοποθετήσει νέες επιχειρήσεις στο Μιραφιόρι, συμπεριλαμβανομένου ενός κέντρου δοκιμών μπαταριών EV, μιας μονάδας ανάκτησης και ανακύκλωσης εξαρτημάτων αυτοκινήτων και μιας νέας γραμμής συναρμολόγησης κιβωτίων ταχυτήτων για υβριδικά Fiat 500, η οποία πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή το 2026.
Latest News
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
Σκληρό πόκερ Μελόνι και Stellantis για αύξηση παραγωγής της Fiat στην Ιταλία
Η επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών δημιουργεί νέες ελπίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τους εργαζόμενους
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα