Οι υπάλληλοι της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ βρίσκονται για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο απολύσεων, ακολουθώντας πιθανώς την ίδια πορεία την οποία ακολούθησε και η αμερικανική General Motors τη δεκαετία του ’80, όπως σημειώνουν οι Financial Times.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, η GM είχε ανακοινώσει ότι δεν μπορούσε πλέον να κατασκευάζει ανταγωνιστικά αυτοκίνητα στο Φλιντ του Μίσιγκαν (γενέτειρα της εταιρείας), καθώς βρισκόταν αντιμέτωπη με την πτώση των πωλήσεων και την άνοδο των ασιατικών ανταγωνιστών χαμηλού κόστους. Μείωσε τις δραστηριότητές της στην πόλη, η οποία, όπως και άλλες περιοχές των ΗΠΑ στη «ζώνη της σκουριάς» που επλήγησαν από τη βιομηχανική παρακμή, πέρασε από τη μία οικονομική κρίση στην άλλη και έγινε γνωστή ως μία από τις πιο επικίνδυνες πόλεις της χώρας.
Η παρακμή της Volkswagen αποκαλύπτει τους σκελετούς στην ντουλάπα της γερμανικής οικονομίας
Για δεκαετίες, το Βόλφσμπουργκ και το εργοστάσιο αυτοκινήτων του, το μεγαλύτερο στον κόσμο, συμβόλιζε τη θαυμαστή μεταπολεμική βιομηχανική αναγέννηση της Γερμανίας. Η κρίση της VW, και το σχέδιό της να κλείσει ορισμένα γερμανικά εργοστάσια, έχει εξαπολύσει άγχος στους 120.000 κατοίκους της πόλης, πολλοί από τους οποίους εργάζονται απευθείας για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Το Βόλφσμπουργκ ιδρύθηκε από τη ναζιστική κυβέρνηση ένα χρόνο πριν από το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να στεγάσει τους εργάτες που θα κατασκεύαζαν το Volkswagen, «το αυτοκίνητο του λαού». Από τότε, περισσότερα από 48 εκατ. αυτοκίνητα έχουν βγει από τις γραμμές παραγωγής του Βόλφσμπουργκ, τα περισσότερα από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, αναφέρουν οι FT.
Σήμερα, η VW απασχολεί 60.000 άτομα στο Βόλφσμπουργκ και άλλους τόσους στο κεντρικό γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο βρίθει από προμηθευτές αυτοκινήτων που συντηρούνται μόνο λόγω των απαιτήσεων της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.
Οι νέες προκλήσεις για την Volkswagen
Αλλά η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κοστοβόρα όπως και η διαδικασία για την ανάπτυξη καλού λογισμικού. Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από τις κινεζικές νεοφυείς επιχειρήσεις, γνωστές για την ικανότητά τους στις σύγχρονες τεχνολογίες, θα διαβρώσει περαιτέρω το μερίδιο της VW στη φθίνουσα ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, όπως προειδοποίησαν τις τελευταίες εβδομάδες κορυφαία στελέχη της.
Η απειλή του μεγαλύτερου ιδιώτη εργοδότη της Γερμανίας να απολύσει εργαζόμενους οδήγησε τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς και τον πρώην Επίτροπο Βιομηχανίας της ΕΕ Τιερί Μπρετόν να παρέμβουν, με αμφότερους να έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το μέλλον της μεγαλύτερης βιομηχανικής βάσης της Ευρώπης, επισημαίνουν οι FT. Η ζήτηση για το T-Roc, το οποίο πέρυσι ήταν το SUV της VW με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, δεν κατάφερε να αντισταθμίσει την τάση για χαμηλότερες πωλήσεις και υψηλότερο κόστος.
Ο οικονομικός διευθυντής της VW Άρνο Άντλιτζ προειδοποίησε αυτό το μήνα ότι η ομώνυμη μάρκα του ομίλου – η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ της παραγωγής αυτοκινήτων του ομίλου – ξόδευε περισσότερα χρήματα από όσα κέρδιζε «εδώ και αρκετό καιρό».
Η ασυμφωνία καλύπτονταν επί μακρόν από την επιτυχία της εταιρείας στην Κίνα, όπου το χαμηλό κόστος παραγωγής και η υψηλή εκτίμηση για τις γερμανικές μάρκες την κατέστησαν την πιο κερδοφόρα αγορά της εταιρείας.
Αλλά η VW χάνει μερίδιο αγοράς στην Κίνα, εν μέσω της αυξανόμενης όρεξης των Κινέζων καταναλωτών για εγχώριες μάρκες όπως η BYD. Οι κινεζικές πωλήσεις αυτοκινήτων Porsche, ήταν κατά ένα τρίτο χαμηλότερες το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στη «φόρα» τα προβλήματα εντός Γερμανίας
Η αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον της VW στην Κίνα ανάγκασε τα στελέχη της να αντιμετωπίσουν ζητήματα στο εσωτερικό της χώρας που ήταν εμφανή εδώ και χρόνια. Προμηθευτές όπως η Bosch, η Continental και η ZF Friedrichshafen δέχθηκαν το πρώτο χτύπημα όταν πελάτες όπως η VW άρχισαν να κατασκευάζουν λιγότερα αυτοκίνητα και τα τελευταία πέντε χρόνια ανακοίνωσαν δεκάδες χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας, όπως σημειώνουν οι FT.
Στη VW, ορισμένοι από τους 300.000 εργαζομένους της στη Γερμανία έχουν ήδη αντιμετωπίσει de facto περικοπές μισθών, καθώς πολλά εργοστάσια αναγκάστηκαν να καταργήσουν τις νυχτερινές βάρδιες για να προσαρμοστούν στην επιβράδυνση της ζήτησης. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι στα εργοστάσια εναλλάσσονται μεταξύ πρωινών, απογευματινών και νυχτερινών βαρδιών. Η νυχτερινή βάρδια είναι η πιο επικερδής, πράγμα που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που απαλλάσσονται από αυτήν αντιμετωπίζουν έλλειμμα εκατοντάδων ευρώ το μήνα στους οικογενειακούς τους προϋπολογισμούς.
Latest News
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους
Ιράν: Νέα πτώση για το ριαλ έναντι του δολαρίου
Συνεχίζεται η καταβαράθρωση του νομίσματος του Ιράν έναντι του δολαρίου. Το ριάλ έπεσε στα 756.000 ανά δολάριο
Μπροστά στην απαγόρευση του TikTok - Πώς προετοιμάζονται οι αγορές μόδας και ομορφιάς
Το timing της απαγόρευσης έρχεται αν και κατά τη φετινή εορταστική σεζόν, οι πωλήσεις του TikTok Shop έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
Σκληρό πόκερ Μελόνι και Stellantis για αύξηση παραγωγής της Fiat στην Ιταλία
Η επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο πλευρών δημιουργεί νέες ελπίδες για την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat και τους εργαζόμενους
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα